Svátek Uvedení Páně do chrámu 2020
PRVNÍ ČTENÍ Mal 3, 1 - 4
Čtení z knihy proroka Malachiáše.
Toto praví Pán Bůh:
"Hle, posílám svého anděla, aby mi připravil cestu. Hned potom přijde do svého chrámu Pán, jehož hledáte, a anděl smlouvy, po němž toužíte.
Hle, přijde - praví Hospodin zástupů. Kdo však snese den jeho příchodu, kdo obstojí, až se objeví? Vždyť je jako oheň, kterým se taví, jako louh, kterým se bílí. Usadí se, aby tavil a tříbil stříbro, očistí syny Leviho a vytříbí je jako zlato a stříbro a potom zase budou obětovat Hospodinu ve spravedlnosti. Zase bude Hospodinu příjemná oběť Judy a Jeruzaléma jako za dávných dnů, jako za minulých let."
"Hle, posílám svého anděla, aby mi připravil cestu. Hned potom přijde do svého chrámu Pán, jehož hledáte, a anděl smlouvy, po němž toužíte.
Hle, přijde - praví Hospodin zástupů. Kdo však snese den jeho příchodu, kdo obstojí, až se objeví? Vždyť je jako oheň, kterým se taví, jako louh, kterým se bílí. Usadí se, aby tavil a tříbil stříbro, očistí syny Leviho a vytříbí je jako zlato a stříbro a potom zase budou obětovat Hospodinu ve spravedlnosti. Zase bude Hospodinu příjemná oběť Judy a Jeruzaléma jako za dávných dnů, jako za minulých let."
Žl 24 (23),7.8.9.10 Odp.: 10b
Odp.: Hospodin zástupů, on je král slávy!
Zdvihněte, brány, své klenby, zvyšte se, prastaré vchody, ať vejde král slávy!
Odp.
Kdo je ten král slávy? Silný a mocný Hospodin, Hospodin udatný v boji.
Odp.
Zdvihněte, brány, své klenby, zvyšte se, prastaré vchody, ať vejde král slávy!
Odp.
Kdo je ten král slávy? Hospodin zástupů, on je král slávy.
Odp.
DRUHÉ ČTENÍ Žid 2, 14 - 18
Čtení z listu Židům.
Protože sourozenci mají
krev a tělo společné, i Ježíš přijal krev a tělo, aby svou smrtí zbavil moci
toho, který má vládu nad smrtí, totiž ďábla, a vysvobodil všechny ty, kteří
byli po celý život drženi v otroctví strachem před smrtí. Je přece jasné, že se
neujal andělů, ale Abrahámových potomků.
Proto se ve všem musel připodobnit svým bratřím, aby se stal v jejich záležitostech u Boha veleknězem milosrdným a věrným, a tak usmiřoval hříchy lidu. A protože sám prožíval utrpení a zkoušky, dovede pomáhat těm, na které zkoušky přicházejí.
EVANGELIUM Lk 2, 22 - 40
Proto se ve všem musel připodobnit svým bratřím, aby se stal v jejich záležitostech u Boha veleknězem milosrdným a věrným, a tak usmiřoval hříchy lidu. A protože sám prožíval utrpení a zkoušky, dovede pomáhat těm, na které zkoušky přicházejí.
EVANGELIUM Lk 2, 22 - 40
Slova svatého evangelia podle Lukáše.
Když nadešel den očišťování podle Mojžíšova Zákona,
přinesli Ježíše do Jeruzaléma, aby ho představili Pánu, jak je psáno v Zákoně
Páně: 'Všechno prvorozené mužského rodu ať je zasvěceno Pánu!' Přitom chtěli
také podat oběť, jak je to nařízeno v Zákoně Páně: pár hrdliček nebo dvě
holoubata.
Tehdy žil v Jeruzalémě jeden člověk, jmenoval se Simeon: byl to člověk spravedlivý a bohabojný, očekával potěšení Izraele a byl v něm Duch svatý. Od Ducha svatého mu bylo zjeveno, že neuzří smrt, dokud neuvidí Pánova Mesiáše.
Z vnuknutí Ducha přišel do chrámu, právě když rodiče přinesli dítě Ježíše, aby s ním vykonali, co bylo obvyklé podle Zákona. Vzal si ho do náručí a takto velebil Boha: "Nyní můžeš, Pane, propustit svého služebníka podle svého slova v pokoji,neboť moje oči uviděly tvou spásu, kterou jsi připravil pro všechny národy: světlo k osvícení pohanům a k slávě tvého izraelského lidu."
Jeho otec i matka byli plni údivu nad slovy, která o něm slyšeli. Simeon jim požehnal a jeho matce Marii prohlásil: "On je ustanoven k pádu a k povstání mnohých v Izraeli a jako znamení, kterému se bude odporovat - i tvou vlastní duší pronikne meč - aby vyšlo najevo smýšlení mnoha srdcí."
Také tam byla prorokyně Anna, dcera Fanuelova z Aserova kmene. Byla značně pokročilého věku: mladá se vdala a sedm roků žila v manželství, potom sama jako vdova -bylo jí už čtyřiaosmdesát let. Nevycházela z chrámu a sloužila Bohu posty a modlitbami ve dne v noci. Přišla tam právě v tu chvíli, velebila Boha a mluvila o tom dítěti všem, kdo očekávali vykoupení Jeruzaléma.
Když vykonali všechno podle Zákona Páně, vrátili se do Galileje do svého města Nazareta. Dítě rostlo a sílilo, bylo plné moudrosti a milost Boží byla s ním.
Tehdy žil v Jeruzalémě jeden člověk, jmenoval se Simeon: byl to člověk spravedlivý a bohabojný, očekával potěšení Izraele a byl v něm Duch svatý. Od Ducha svatého mu bylo zjeveno, že neuzří smrt, dokud neuvidí Pánova Mesiáše.
Z vnuknutí Ducha přišel do chrámu, právě když rodiče přinesli dítě Ježíše, aby s ním vykonali, co bylo obvyklé podle Zákona. Vzal si ho do náručí a takto velebil Boha: "Nyní můžeš, Pane, propustit svého služebníka podle svého slova v pokoji,neboť moje oči uviděly tvou spásu, kterou jsi připravil pro všechny národy: světlo k osvícení pohanům a k slávě tvého izraelského lidu."
Jeho otec i matka byli plni údivu nad slovy, která o něm slyšeli. Simeon jim požehnal a jeho matce Marii prohlásil: "On je ustanoven k pádu a k povstání mnohých v Izraeli a jako znamení, kterému se bude odporovat - i tvou vlastní duší pronikne meč - aby vyšlo najevo smýšlení mnoha srdcí."
Také tam byla prorokyně Anna, dcera Fanuelova z Aserova kmene. Byla značně pokročilého věku: mladá se vdala a sedm roků žila v manželství, potom sama jako vdova -bylo jí už čtyřiaosmdesát let. Nevycházela z chrámu a sloužila Bohu posty a modlitbami ve dne v noci. Přišla tam právě v tu chvíli, velebila Boha a mluvila o tom dítěti všem, kdo očekávali vykoupení Jeruzaléma.
Když vykonali všechno podle Zákona Páně, vrátili se do Galileje do svého města Nazareta. Dítě rostlo a sílilo, bylo plné moudrosti a milost Boží byla s ním.
Slůvko pro děti:
Milé
děti,
To, co by nám dnes nemělo uniknout, je
obrovská Simeonova radost, když viděl malého Ježíše a když si ho mohl vzít do
náručí. Řekl přitom Nyní můžeš, Pane, propustit svého služebníka, protože
moje oči uviděly Tvou spásu. Dneska by to možná řekl takhle: Bože, teď
už mohu klidně umřít, protože už mne nic lepšího v životě nemůže potkat,
dočkal jsem se toho, nač jsem celý život čekal.
Milí
bratři a sestry,
V prvním čtení jsme slyšeli
Malachiášovo proroctví: do svého chrámu přijde Pán. Kdo však snese den jeho
příchodu? Vždyť je jako oheň, kterým se taví, jako louh, kterým se bílí. Usadí
se, aby tavil a tříbil stříbro.
V evangeliu stařec Simeon vyjadřuje
stejnou skutečnost ve svých slovech adresovaných Marii: On je ustanoven k pádu
a povstání mnohých v Izraeli a jako znamení, kterému se bude odporovat - i
Tvou vlastní duší pronikne meč, aby vyšlo najevo smýšlení mnoha srdcí. Opět se nám dnes připomíná téma, které se
táhne jako červená nit celým evangeliem i celými křesťanskými dějinami. Ježíšova přítomnost ve světě odhaluje nitro
těch, kteří jsou s ní konfrontováni. To, co Ježíš dělá a říká, ba samotná
jeho osoba, je v dobrém slova smyslu provokativní - nenechává to skoro
nikoho lhostejným. Vyvolává to nadšené přijetí i prudké odmítnutí.
V evangeliích
najdeme v tomto směru celou typologii postav; jak těch, kteří Ježíše
přijímají, tak těch, kteří jej odmítají. Ti první se z Ježíšova příchodu
radují, neboť poznávají, že to, co přináší, odpovídá nejhlubším touhám jejich
srdce. Jsou to všichni ti, o kterých Ježíš hovoří ve svých blahoslavenstvích
v Horském kázání. Chudí, pokorní, nespravedlivě trpící, plačící, toužící
po pokoji. Jsou to postavy jako chudá a pokorná nazaretská dívka Maria, jako
betlémští pastýři, jako protagonisté dnešního evangelia Simeon a Anna, která
vzhledem ke svému dlouholetému vdovství musela ve své době žít v extrémní
chudobě.
Typickým
představitelem druhé kategorie je král Herodes nebo jeruzalémští saduceové:
někdo, kdo cítí, že Ježíšova přítomnost pro něho znamená nějaké ohrožení, často
jeho osobní moci nebo prestiže, neboť slovy Mariina Magnificat ‚Hospodin mocné svrhl z trůnu a
ponížené povýšil, hladové nasytil dobrými věcmi a bohaté propustil s prázdnou‘.
Ježíšova
přítomnost takto skutečně odhaluje ‚smýšlení srdce‘. Avšak stanovovat v tomto smyslu nějakou
přesnou dělící čáru mezi jednotlivými lidmi je věc, která nám nepřísluší, neboť
nemáme právo soudit bližního. Co naopak můžeme, a co se ukáže, jestliže jsme
k sobě upřímní, je odhalit toto rozdělení v našem vlastním nitru.
Můžeme v sobě zároveň rozpoznat pokornou a chudou Marii, a na druhé straně
pyšného Heroda, který nesnese vedle sebe konkurenci. Část naší bytosti Ježíše nadšeně a radostně
přijímá, neboť se tím plní její touha po spravedlnosti a spáse-zejména v těžkých
okamžicích života. Jenže zároveň ve světle Kristovy přítomnosti v sobě
odhalujeme temná místa, která se jeho příchodu brání. Často je to proto, že
Jeho přítomnost nás nekompromisně nabádá, abychom se zbavili něčeho, na čem
lpíme, i když nám to škodí. Pak v sobě můžeme zaslechnout hlas podobný
onomu démonickému křiku z první kapitoly Marka: Co je ti do nás, Ježíši Nazaretský? Přišel jsi nás zahubit? Dánský křesťanský filozof Sören Kierkegaard popsal
v jednom svém díle tuto skutečnost jako úzkost před dobrem, která se
projevuje u člověka pevně zakousnutého do zla. A jindy zase můžeme mít strach
z toho, že bychom bezvýhradným přijetím Ježíše ztratili kontrolu nad svým
životem, který jsme si zvykli do detailu sami řídit.
Dnešní Boží
slovo nás vyzývá, abychom se znovu rozhodli Ježíše bez výhrad přijmout. Abychom
se radovali jako Simeon, že také naše oči uviděly Boží spásu. Jedním ze symbolů
dnešního svátku je světlo svící - kéž tedy Kristovo světlo osvítí všechny temné
kouty naší duše, ať jej přijmeme s láskou, ať v sobě necháme proměnit
vše, co jej zatím odmítá.
Žádné komentáře:
Okomentovat