sobota 24. června 2023

 

12. neděle v mezidobí A 2023



1. ČTENÍ Jer 20, 10-13

Čtení z knihy proroka Jeremiáše.

Jeremiáš řekl:
    Slyšel jsem nepřátelské umlouvání mnohých: "Hrůza ze všech stran! Udejte ho! Udáme ho!"
    I ti, kteří se mnou žili v přátelství, číhají na můj pád: "Snad se dá svést a zmocníme se ho a pomstíme se na něm!"
    Ale Hospodin je se mnou jako silný bojovník; proto ti, kteří mě stíhají, padnou a nic nesvedou. Velmi budou zahanbeni, neboť ničeho nedosáhnou; bude to věčná hanba, nezapomene se na ni.
    Hospodine zástupů, který zkoušíš spravedlivého, který vidíš ledví i srdce, kéž uzřím tvou pomstu nad nimi, neboť tobě jsem svěřil svou při. Zpívejte Hospodinu, chvalte Hospodina, že vysvobodil život ubohého z ruky zlosynů!



Žl 69 (68), 8-10. 14+17. 33-35 Odp.: 14c
Odp.: Vyslyš mě, Bože, ve své veliké lásce!

Pro tebe, Bože, jsem snášel potupu, pohana pokryla mou tvář. Svým bratrům stal jsem se cizincem, synům své matky neznámým. Neboť mě stravuje horlivost pro tvůj dům, padají na mě urážky těch, kdo tě urážejí.
Odp.
Já se však, Hospodine, obracím modlitbou k tobě v čas milosti, Bože! Vyslyš mě ve své veliké lásce, věrně mi pomoz! Vyslyš mě, Hospodine, tvá láska je dobrotivá, obrať se ke mně se svým nesmírným slitováním.
Odp.
Uvědomte si to, ubožáci, a radujte se; pookřejte v srdci vy, kdo hledáte Boha! Neboť Hospodin slyší chudáky, nepohrdá svými vězni. Nechť ho chválí nebe a země, moře a vše, co se v nich hýbe.
Odp.




2. ČTENÍ Řím 5, 12-15

Čtení z listu svatého apoštola Pavla Římanům.

Bratři a sestry!
    Jako skrze jednoho člověka přišel na tento svět hřích a skrze hřích smrt, a tak smrt přešla na všechny lidi, protože všichni zhřešili . . . Hřích ovšem byl na světě už před Zákonem - jenomže kde není žádný zákon, tam se hřích nepřičítá. Přesto smrt uplatňovala svou moc od Adama do Mojžíše i nad lidmi, kteří se neprohřešili nějakým podobným přestoupením jako Adam. Tento Adam je protějškem toho, který měl přijít.
    Ale s Božím darem není tomu tak, jak to bylo s proviněním. Kvůli provinění jednoho ovšem celé množství propadlo smrti. Ale ještě tím hojněji se celému množství lidí dostalo Boží přízně a milostivého daru prostřednictvím jednoho člověka, Ježíše Krista.




EVANGELIUM Mt 10, 26-33

Slova svatého evangelia podle Matouše.

Ježíš řekl svým apoštolům:
    "Nebojte se lidí. Nic není tak tajného, že by to nebylo odhaleno, a nic skrytého, že by to nebylo poznáno. Co vám říkám ve tmě, povězte na světle, a co se vám šeptá do ucha, hlásejte ze střech!
    A nebojte se těch, kdo zabíjejí tělo - duši zabít nemohou. Spíše se bojte toho, který může zahubit v pekle duši i tělo. Copak se neprodávají dva vrabci za halíř? A ani jeden z nich nespadne na zem bez vědomí vašeho Otce. U vás však jsou spočítány i všechny vlasy na hlavě. Nebojte se tedy: Máte větší cenu než všichni vrabci.
    Ke každému, kdo se ke mně přizná před lidmi, i já se přiznám před svým Otcem v nebi; ale každého, kdo mě před lidmi zapře, zapřu i já před svým Otcem v nebi."

_____________________________________________________________________

Slůvko pro děti:

Milé děti,


Pán Ježíš ve scénce z biblických postaviček drží v ruce dva malé vrabečky, a ukazuje lidem, že i o ně se Otec stará a má je rád. Můžeme si vzpomenout taky na jiné místo z evangelií, na Ježíšovo horské kázání, kde Pán říká něco podobného: Podívejte se na ptáky: Nesejí ani nežnou ani neshromažďují do stodol, a váš nebeský Otec je živí. Copak nejste o mnoho cennější než oni? Pán Ježíš tím nechce říci, abychom nic nedělali; chce tím říci, abychom nikdy nezapomínali na to, že náš život je v Otcových rukou.


 Milí bratři a sestry,

Když jsem si procházel dnešní evangelium, vzpomněl jsem si na jistý rozhovor na webu Christnet.cz, který jsem nedávno četl. Marie Kolářová si v něm povídala s redemptoristickým knězem, známým kazatelem a exercitátorem P. Petrem Benešem. Zaujala mne v něm - nejen vzhledem k dnešnímu evangeliu, ale i k událostem několika posledních let - následující myšlenka:

"Došlo mi, že rozdělení společnosti i církve, odmítání autorit, včetně odborných, třeba lékařů v čase pandemie, nárůst konspiračních teorií, které od covidu plynule přešly k dezinformacím o ruské agresi vůči Ukrajině, že to vše souvisí s bazální ztrátou důvěry v život, svět, lidi, v důsledku v Boha. Křesťan neustále kritizující svět, apokalypticky předpovídající jeho zánik a v zjednodušené zkratce spojující tento domnělý zánik s tvrzenou dekadencí Západu, který ovšem pro lidská práva,včetně těch náboženských, udělal zatím nejvíce v dějinách, takový křesťan jednoduše nedůvěřuje Bohu. Nejsme-li schopni zvěstovat naději právě při realistickém hodnocení přítomné situace, něco podstatného naší víře schází.“

Myslím, že Pán Ježíš v dnešním evangeliu hovoří přesně o tomtéž. Všechny skutečnosti, které otec Petr Beneš zmiňuje, mají jediný kořen - strach a nedůvěru. Bojíme se prudce se měnícího světa. Bojíme se toho, že přichází cosi, co neznáme a na co jsme nebyli zvyklí. Bojíme se, že se rozpadají léty prověřené hodnoty, na nichž naše společnost stála.  Tyhle obavy mohou být oprávněné; jenom je třeba při nich nezapomenout na to, že dějiny světa a člověka jsou stále v Božích rukou a v Boží režii, tak jako vždy byly.

Můžeme být, my křesťané, velmi pokoušeni k tomu, že je například velmi nutné všemi prostředky bojovat za udržení křesťanských hodnot ve společnosti. To zní bohulibě; jenže nakonec to často děláme tak, jako by Bůh ani nebyl, nebo jako by byl příliš slabý a bezmocný a bylo mu tedy potřeba z naší strany nějak pomoci. Třeba tím, že si najdeme nějakého světského vládce s pevnou rukou, který bude ony křesťanské hodnoty (z nichž některé ani moc křesťanské nejsou) prosazovat svou politickou mocí.  

Ježíš říká v dnešním evangeliu:  Nebojte se těch, kdo zabíjejí tělo - duši zabít nemohou. A poté ubezpečuje své posluchače, že Otec o nich ví a stará se: U vás jsou spočítány všechny vlasy na hlavě. A tato svá slova dosvědčí později, při své smrti. Ježíš na kříži ukazuje paradoxní Boží moc lásky, moc v bezmocnosti. Místo aby bojoval za svou pravdu, dává za ni svůj vlastní život. Ale je si přitom zcela jist, že jeho život je zároveň zcela a plně v Otcových rukou; svým posledním slovem na kříži - tak jak nám je předal svatý Jan - stvrzuje to, o čem v dnešním evangeliu hovoří: Otče, do Tvých rukou odevzdávám svého Ducha.


Žádné komentáře:

Okomentovat