19. neděle v mezidobí A 2020
1. ČTENÍ 1 Král 19, 9a. 11-13a
Čtení z první knihy Královské.
Když přišel Eliáš (k Boží hoře Chorebu), přenocoval tam v
jeskyni. A tu se k němu ozvalo Boží slovo. Řeklo mu: "Vyjdi ven a postav
se na hoře před Hospodinem! " Hospodin přecházel: prudký a silný vichr,
který trhá hory a láme skály, vál před Hospodinem, ale Hospodin ve vichru
nebyl. Potom nastalo zemětřesení, ale Hospodin v zemětřesení nebyl. Po
zemětřesení šlehal oheň, ale Hospodin v ohni nebyl. Po ohni následoval šum
jemného vánku. Když to Eliáš slyšel, zahalil si tvář pláštěm, vyšel ven a
zastavil se u vchodu do jeskyně.
Žl 85 (84), 9ab+10, 11-12. 13-14 Odp.: 8a
Odp.: Pane, ukaž nám své milosrdenství!
Kéž mohu slyšet, co mluví Hospodin, Bůh: jistě mluví o pokoj i pro svůj lid a
pro své svaté. Jistě je blízko jeho spása těm, kteří se ho bojí, aby sídlila
jeho velebnost v naší zemi.
Odp.
Milosrdenství a věrnost se potkají, políbí se spravedlnost a pokoj. Věrnost
vypučí ze země, spravedlnost shlédne z nebe.
Odp.
Hospodin též popřeje dobro a naše země vydá plody Spravedlnost bude ho
předcházet a spása mu půjde v patách.
Odp.
2. ČTENÍ Řím 9, 1-5
Čtení z listu svatého apoštola Pavla Římanům.
Bratři a sestry!
Mluvím pravdu - vždyť jsem Kristův - nelžu, a totéž mi
dosvědčuje i svědomí osvícené Duchem svatým: velký zármutek a neustálou bolest
nosím v srdci. Přál bych si totiž, abych já sám byl proklet, od Krista vzdálen,
pro své bratry, s kterými jsem tělesně spřízněn. Vždyť jsou to Izraelité, byli
přijati za syny, Bůh s nimi bydlel, uzavřel s nimi smlouvu, dal jim
zákonodárství, bohoslužbu i zaslíbení. Jejich předkové jsou praotci
(izraelského národa) a od nich podle lidské přirozenosti pochází i Kristus -
Bůh, který je nade všecko: bud veleben navěky! Amen.
EVANGELIUM Mt 14, 22-33
Slova svatého evangelia podle Matouše.
Když Ježíš nasytil zástupy, hned potom přiměl učedníky, aby
vstoupili na loď a jeli před ním na druhý břeh, než on rozpustí zástupy. Když
zástupy rozpustil, vystoupil na horu, aby se o samotě modlil. Nastal už večer,
a byl tam sám. Zatím byla loď už daleko od břehu a vlny jí zmítaly, protože
vanul vítr proti nim. K ránu šel Ježíš k nim a kráčel po moři. Když ho (učedníci)
uviděli kráčet po moři, zděsili se, neboť mysleli, že je to přízrak, a strachem
začali křičet. Ježíš však na ně hned promluvil: "Vzmužte se! To jsem já,
nebojte se!" Petr mu odpověděl: "Pane, když jsi to ty, rozkaž, ať
přijdu k tobě po vodě." A on řekl: "Pojď!" Petr vystoupil
z lodi, kráčel po vodě a šel k Ježíšovi. Zpozoroval však vítr a dostal strach.
Začal tonout a vykřikl: "Pane, zachraň mě!" Ježíš hned vztáhl ruku,
zachytil ho a řekl mu: "Malověrný, proč jsi pochyboval?" Pak
vstoupili na loď a vítr přestal. Ti, kdo byli na lodi, se mu klaněli a říkali:
"Jsi opravdu Boží syn."
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Slůvko pro děti:
Také my bychom si mohli říci,
že vlastně nechceme mít nic společného s těmi, kdo nesdílejí naši víru a
nežijí tak, jako my; jenže to bychom je museli přestat mít rádi - a pak by se k nim
možná vůbec nedostala radostná zvěst o tom, že Bůh má rád všechny lidi.
Milí bratři a sestry,
ačkoli to na první pohled
nemusí tak vypadat, výpověď prvního čtení i evangelia je velmi podobná. Prorok Eliáš
se na Chorebu nachází v situaci krize, poté, co musel utéct před královnou
Jezabel, která ho chtěla zabít. Je vyčerpaný, zmítají jím pochybnosti o svém
povolání i o Boží dobrotě. ‚Už dost,
Hospodine, vezmi si můj život, vždyť nejsem lepší než moji otcové‘. Tohle
říká ještě v Beeršebě, kam se uchýlil nejdříve. A pak, na Chorébu, jako by
Pánu vyčítal marnost svého počínání, ve větě, která z dnešního čtení
vypadla. Z Hospodinových proroků
jsem zbyl jen já a i mně ukládají o život.
A to, co se stane potom, je jakoby podobenství-ve zkratce to, co Eliáš právě prožil na vlastní kůži: vichřice, zemětřesení a oheň-ale Boží přítomnost v tom všem není, Eliáš může rozpoznat Hospodina až v tichém, jemném vánku, v pokoji, který nastal, až se všechno ostatní přehnalo. Může s ním až v tuto chvíli mluvit, až v tuto chvíli se mu dostává dalšího Božího sdělení, až v tuto chvíli jasně pozná, co má dělat dál.
Učedníci podobně v bouři
na loďce nejsou schopni poznat Ježíše, který jim vychází vstříc - strach jim
nedovolí ho poznat, považují ho jen za další nebezpečí, které jim hrozí. Dokonce ani Petr si není úplně jist, když se
nakonec odhodlá k Ježíši jít - strach ho opět přemůže. Teprve ve chvíli,
kdy vítr přestal, kdy se bouře uklidnila, učedníci Ježíše poznávají: ‚Ty jsi opravdu Boží syn‘.
Znalec lidské duše svatý Ignác
z Loyoly píše, že v těchto obdobích člověk nemá nic měnit - proto, že
není schopen dobře vidět na cestu a není schopen ani vnímat, kdo je Bůh
doopravdy. Je jen třeba zachovat se jako
Petr - sebrat poslední zbytky naděje a důvěry, a když je nejhůř, volat o pomoc.
To, že v celé té situaci byl Ježíš s námi, a že přece jen měla smysl,
poznáme až poté - zpětně, když se bouře uklidní. Dokážeme pak rozpoznat i další
směřování života, v pokoji, bez emocí, které vedou k ukvapeným a
nešťastným řešením.
Žádné komentáře:
Okomentovat