20. neděle v mezidobí A 2020
1. ČTENÍ Iz 56, 1. 6-7
Čtení z knihy proroka Izaiáše.
Toto praví Hospodin:
“Šetřte práva a jednejte podle spravedlnosti, neboť se již
blíží má spása, již se ukáže má spravedlnost. Cizince, kteří lnou k Hospodinu,
kteří mu slouží a milují jeho jméno, jsou jeho služebníky, všechny, kteří
zachovávají sobotu bez znesvěcení a lpí na mé smlouvě, přivedu na svou svatou
horu
a dám jim radost ve svém domě modlitby. Jejich oběti a žertvy budou mi
potěšením na oltáři; neboť můj dům bude domem modlitby pro všechny
národy."
Žl 67 (66), 2-3. 5. 6+8 Odp.: 4
Odp.: Ať tě, Bože, velebí národy, ať tě velebí kdekterý národ!
Bože, buď milostiv a žehnej nám, ukaž nám svou jasnou tvář, kéž se pozná na
zemi, jak jednáš, kéž poznají všechny národy, jak zachraňuješ.
Odp.
Nechť se lidé radují a jásají, že soudíš národy spravedlivě a lidi na zemi
řídíš.
Odp.
Ať tě, Bože, velebí národy, ať tě velebí kdekterý národ! Kéž nám Bůh žehná, ať
ho ctí všechny končiny země!
Odp.
2. ČTENÍ Řím 11, 13-15. 29-32
Čtení z listu svatého apoštola Pavla Římanům.
Bratři a sestry!
Vám, (bývalým) pohanům, říkám: Já jako apoštol pohanů
vykonávám svou službu s velikou pečlivostí. Chtěl bych tím vzbudit žárlivost u
svých soukmenovců a aspoň některé z nich zachránit. To, že byli vyloučení,
přineslo světu smíření (s Bohem). Co teprve bude znamenat, až budou znova
přijati? To bude úplné vzkříšení z mrtvých!
Vždyť Boží dary a povolání jsou neodvolatelné. Vy jste se
kdysi chovali k Bohu odmítavě, ale nyní se vám dostalo milosrdenství, protože
židé odmítli přijmout víru. Stejně tak se oni chovají nyní odmítavě, protože vám
se dostává milosrdenství, aby se ho potom dostalo také jim. Bůh totiž dopustil,
že všichni upadli do neposlušnosti, aby všem prokázal milosrdenství.
EVANGELIUM Mt 15, 21-28
Slova svatého evangelia podle Matouše.
Ježíš odešel z Genezareta a odebral se do tyrského a
sidónského kraje. A tu z toho kraje vyšla jedna kananejská žena a křičela:
"Smiluj se nade mnou, Pane, synu Davidův! Moje dcera je krutě
posedlá." Ale on jí neodpověděl ani slovo. Jeho učedníci k němu
přistoupili a prosili ho: "Pošli ji pryč, vždyť za námi křičí."
Odpověděl: "Jsem poslán jen k ztraceným ovcím domu izraelského." Ona
mezitím přišla, klaněla se mu a prosila: "Pane, pomoz mi!"
On jí však odpověděl: "Není správné vzít chléb dětem a hodit ho psíkům. Ona
řekla: "Ovšem, Pane, jenže i psíci se živí kousky, které padají se stolu
jejich pánů." Nato jí řekl Ježíš: "Ženo, jak veliká je tvá víra! Staň
se ti, jak si přeješ." A od té chvíle byla její dcera zdravá.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Slůvko pro děti:
Milé
děti,
Ježíš
v evangeliu hned dvakrát odmítl kananejskou ženu, a to docela drsně. Jenže
ona se nenechala odradit. Je nám velkým vzorem v tom, že máme být
vytrvalí, když se snažíme o něco dobrého – ať už v modlitbě nebo v životě.
Milí
bratři a sestry,
Dnešní
evangelium je velmi dramatické. Rozhovor kananejské ženy s Ježíšem si snad
můžeme docela dobře představit jako spor, jako hádku, s orientálně vypjatými
gesty a zvýšeným hlasem. A na konci, když už to vypadá, že Ježíš svým příkrým
slovem o dětech a psících bere kananejské ženě veškerou naději, dochází k totálnímu
zvratu. Kananejská žena pochopila smysl toho, co jí Ježíš řekl; pochopila jeho
slova hlouběji než jen jako výraz definitivního odmítnutí její žádosti.
Ježíšova slova v ní nevzbudila skepsi a beznaděj, ale naopak víru a
naději.
Je
to velmi podobná situace, jako u svatého Jana ve scéně ze svatby v Káně.
Tam je jiná žena, Ježíšova matka Maria – a Ježíš jí na její žádost odpoví
podobně příkře: Co mi chceš, ženo? Ještě nepřišla má hodina. Maria se tím však rovněž
nenechá odradit, rovněž za Ježíšovými slovy vidí víc, než jen zdánlivé Nech mne být. S vírou říká služebníkům
Udělejte,
co vám řekne.
Významný
francouzský filozof a fyzik Blaise Pascal má ve svém díle Myšlenky následující
citát:
všechno, co v Písmu svatém neukazuje na lásku, je obrazné. Jediný předmět
Písma svatého je láska. Bůh je láska, a vždycky své slovo vyslovuje z lásky k člověku;
i tehdy, když to tak na první pohled vůbec nevypadá. Možná je hlavní problém v tom,
že nedokážeme v Božím slově číst mezi řádky, že je chápeme příliš povrchně,
příliš ukvapeně, příliš doslova; nedokážeme do něj proniknout se stejnou vírou,
jakou měla ona kananejská žena, nebo Panna Maria. A úplně stejně se to týká i
způsobu, jakým k nám Bůh mluví prostřednictvím našich životních událostí;
soudíme je příliš rychle a podle prvního dojmu. Když máme úspěch a daří se nám,
spontánně to považujeme za projev Boží přízně a požehnání; a potká-li nás
nějaký kříž, hned se ptáme, zač nás Pán Bůh trestá. Přitom smysl a význam toho
i onoho může být úplně jiný.
Včera
jsme slavili slavnost Nanebevzetí Panny Marie, a tak se ještě jednou k Ježíšově
Matce vraťme. Ve scéně z Lukášova evangelia - s dvanáctiletým Ježíšem
v chrámu – je nám vzorem, jakým způsobem vnímat Ježíšovo slovo i životní
události, které nás potkávají. Maria s Josefem tři dny zoufale hledají
svého ztraceného syna, a když ho najdou v chrámu, Ježíš se ani neomluví,
že Josefovi s Marii způsobil tolik trápení. Odpoví jim, lidsky viděno,
docela drze: Proč jste mne hledali? Nevěděli jste, že já musím být v tom,
co je mého Otce. Kdyby takhle odpověděl obyčejný dvanáctiletý kluk své mamince nebo
tátovi, asi by okamžitě jednu chytil. Jenže Maria ví, že její dítě není
obyčejné, a že to, co od něj právě slyšela, není obyčejné lidské slovo. A tak
všechno, co zažila, i to, co slyšela, uchovává ve svém srdci. Rozjímá o tom; nechává to moudře
ve svém nitru přinést plody víry, naděje a lásky. Kéž ji v tom, milí
bratři a sestry, dokážeme následovat.
Žádné komentáře:
Okomentovat