Svátek posvěcení Lateránské baziliky 2025
1. ČTENÍ Ez 47,1-2.8-9.12
Čtení z knihy proroka Ezechiela.
Anděl mě zavedl ke vchodu do chrámu, a hle – pod chrámovým
prahem prýštila voda směrem na východ – na východ totiž bylo chrámové průčelí –
voda stékala pravou chrámovou stranou na jih od oltáře. Pak mě vyvedl severní
branou a venku mě vedl až k vnější bráně směřující na východ, a hle – voda
vytékala z jižní strany.
Řekl mi: „Tato voda, která vytéká do východní krajiny, stéká do pouště a končí
v moři ve slaných vodách a jeho voda je tím uzdravena. Kamkoli se řeka dostane,
oživnou všichni živočichové, kteří se v ní hemží; velmi mnoho ryb bude tam, kam
se dostane tato voda, a vše se uzdraví.
Nad řekou pak, na jejím břehu z obou stran vzroste všeliké ovocné stromoví;
neopadne jeho listí, nepřestane jeho ovoce; každý měsíc ponese čerstvé plody,
neboť jeho voda bude vytékat ze svatyně: jeho ovoce bude pokrmem, lékem jeho
listí.“
Žl 46 (45),
2-3.5-6.8-9 Odp.: 5
Odp.: Proudy bystřin jsou k radosti Božímu městu,
přesvatému stánku Nejvyššího.
Bůh je naše útočiště a síla,
osvědčil se jako nejlepší pomocník v nouzi.
Proto se nebojíme, i kdyby se kácela země,
i kdyby se hory řítily do hlubin moře.
Odp.:
Proudy bystřin jsou k radosti Božímu městu,
přesvatému stánku Nejvyššího.
Bůh je v jeho středu, nepohne se,
od časného jitra ho Bůh bude chránit.
Odp.:
S námi je Hospodin zástupů,
Bůh Jakubův je naší tvrzí.
Pojďte, pozorujte Boží skutky,
které učinil k úžasu země.
Odp.:
2. ČTENÍ
1 Kor 3,9c-11.16-17
Čtení z prvního listu svatého apoštola Pavla Korinťanům.
Bratři a sestry!
Vy jste Boží stavba. Podle Boží milosti, která mi byla dána, položil jsem jako
zkušený stavitel základy, dále na tom staví už jiný. Každý však ať se dívá, jak
na tom dále staví. Neboť nikdo nemůže položit jiný základ nežli ten, který je
už položen – a tím je Ježíš Kristus.
Nevíte, že jste Božím chrámem a že ve vás bydlí Boží Duch? Kdo by ničil Boží
chrám, toho zničí Bůh. Neboť Boží chrám je svatý, a ten chrám jste vy!
EVANGELIUM Jan 2,13-22
Slova svatého evangelia podle Jana.
Byly blízko židovské velikonoce a Ježíš se odebral vzhůru do
Jeruzaléma. V chrámě zastihl prodavače býčků, ovcí a holubů i směnárníky, jak
tam sedí.
Tu si udělal z provazů důtky a vyhnal všechny z chrámu i s ovcemi a býčky,
směnárníkům rozházel peníze a stoly jim zpřevracel a prodavačům holubů řekl:
„Jděte s tím odtud! Nedělejte z domu mého Otce tržnici!“ Jeho učedníci si
vzpomněli, že je psáno: ‘Horlivost pro tvůj dům mě stravuje.’
Židé mu však namítli: „Jakým znamením nám dokážeš, že tohle smíš dělat?“
Ježíš jim odpověděl: „Zbořte tento chrám, a ve třech dnech jej zase postavím!“
Tu židé řekli: „Tento chrám se stavěl šestačtyřicet let – a ty že bys ho zase
postavil ve třech dnech?“ On však to řekl o chrámu svého těla.
Teprve až byl vzkříšen z mrtvých, uvědomili si jeho učedníci, co tím chtěl
říci, a uvěřili Písmu i slovu, které Ježíš řekl.
_______________________________________________________
Slůvko pro děti
Milé děti,
Ale co to tedy všechno pro nás znamená? Možná jenom
připomenutí toho, proč v neděli chodíme do kostela. Setkáváme se tu totiž s Pánem
Ježíšem, který je zdrojem života a lásky. A když pak jdeme po mši svaté domů a
prožíváme náš obyčejný týden - ve škole, doma a vůbec všude, kde jsme, máme být
pro druhé jako ta živá voda - máme přinášet život, radost a lásku všude tam,
kam přijdeme.
Milí bratři a sestry,
Římská bazilika svatého Jana v Lateráně je nejstarší papežský kostel,
založený již ve čtvrtém století císařem Konstantinem, a nese čestný titul Matka
a hlava všech kostelů města Říma a celého světa. Proto si o dnešním svátku
připomínáme smysl a funkci kostelů jako prostor, kde se setkáváme s živým
Kristem a kde slavíme naši společnou víru.
Začnu možná trochu smutně: už asi tak před deseti lety jsem
v internetovém vydání britského katolického magazínu The Tablet četl zprávu, že v mnoha evropských zemích rapidně
roste počet kostelů a synagog, které jsou církvemi či židovskými obcemi prodávány
k sekulárním účelům a jsou přestavovány na supermarkety, obytné domy či dokonce
bary - nebo, pokud není taková transformace možná, jsou přímo zbořeny. Jde hlavně o země v severozápadní
Evropě, jako je Nizozemí, Belgie, Velká Británie či Německo. Zvlášť v Nizozemí
má tato sekularizace chrámů přímo lavinovitý charakter. V Německu je zase velké
množství kostelů postavených ve druhé polovině dvacátého století - a tedy zpravidla
památkově nechráněných - ohroženo demolicí. A tento trend pokračuje i dnes, po
deseti letech od uveřejnění onoho článku - loni se například v tomto smyslu proslavil novogotický
Gouwekerk v nizozemské Goudě, když jej v adventu proměnili na veřejné
kluziště.
Jistě nás takové zprávy nějak rozesmutňují, neboť je to
jistě jeden z nejjasnějších a nejkonkrétnějších důkazů, že tradiční formy křesťanské
víry v části Evropy, do které patříme i my, postupně umírají. Navíc přitom
cítíme, že (když budu parafrázovat slova našeho velkého brněnského básníka Jana
Skácela) takto ubývá míst, kam je možné jít pro vodu. Interiér kostela -
hlavně ve velkých městech - stále vnímáme jako posvátný prostor, vytržený
z banality a spěchu toho, čím jsme běžně obklopeni. Je to místo, kde se můžeme na chvíli ztišit,
jít více do hlubiny existence, vnímat krásu a jistou vznešenost. Pokud se z kostela
stane supermarket, bar nebo kluziště, přibude jen další místo, jakých už jsou
tisíce, a ke kterým většinou banalita a spěch neodmyslitelně patří. Takové
místo může jistě být zdrojem mnoha pozemských radostí; místem, kde zažíváme
naše malé lidské štěstí a kde se potkáváme s přáteli a s těmi, které máme
rádi, a to není málo - ale asi cítíme, že nejhlubší touhy lidského srdce tohle vše
naplnit přece jen nedokáže.
Evangelium dnešního svátku nám ovšem může do těchto
chmurných myšlenek vnést světlo naděje. Ježíš ve své obhajobě vyhnání
obchodníků z jeruzalémského chrámu mění smysl pojmu chrám. Hovoří o
novém chrámu, kterým je On sám. Původní smysl tohoto slova přitom neruší; Ježíš
považuje za velmi důležité, aby byl interiér jeruzalémského chrámu prostorem
modlitby. Na paralelním místě v evangeliu podle Matouše Ježíš říká: Je psáno: Můj dům bude zván domem modlitby, a vy jste z něj
udělali lupičské doupě. A je
rozzlobený, že se v tomto prostoru děje všelicos jiného - i když prodavači
zvířat a směnárníci do chrámu vlastně patří, neboť jsou součástí jeho obětního
provozu.
Poselstvím druhé poloviny dnešního evangelia, i obou
přechozích čtení je ovšem to, že tento posvátný prostor není cílem sám o sobě. Posvátný prostor stavby má sloužit k budování
jiného, důležitějšího posvátného prostoru, jímž je společenství osob v lásce
- k budování živého chrámu Kristova těla a v něm všech jeho bratří a
sester. Právě to je definitivní chrám,
definitivní posvátný prostor, cíl a smysl stvoření i vykoupení. Slávou Boží
je živý člověk, říká svatý Irenej z Lyonu. To, k čemu slouží budova chrámu, je Boží
život v člověku, jehož hlavním zdrojem je Eucharistie. A tato poslední a
nejdůležitější skutečnost - naštěstí - nemusí být přímo závislá na počtu kostelů,
které stále ještě slouží svému původnímu účelu.

Žádné komentáře:
Okomentovat