7. neděle velikonoční 2025
1. ČTENÍ Sk 7,55-60
Čtení ze Skutků apoštolů.
Štěpán, plný Ducha svatého, pohleděl k nebi a spatřil Boží
slávu a Ježíše, jak stojí po Boží pravici. A zvolal: "Vidím nebesa
otevřená a Syna člověka, jak stojí po Boží pravici!" Oni se však dali do
velkého křiku, zacpávali si uši a všichni se na něho zuřivě vrhli. Pak ho
vyhnali ven za město a začali ho kamenovat. Svědkové si přitom složili svrchní
šat k nohám jednoho mladého muže - jmenoval se Šavel.
Tak Štěpána kamenovali. A on se modlil: "Pane Ježíši,
přijmi mého ducha!" Klesl pak na kolena a hlasitě zvolal: "Pane,
nepřičítej jim tento hřích." A po těchto slovech skonal.
Žl 97(96),1+2b.6+7c.9 Odp.: 1a+9a
Odp.: Hospodin kraluje, je povznesen nad celou zemí. nebo: Aleluja.
Hospodin kraluje, ať zajásá země, ať se radují četné ostrovy! Spravedlnost a
právo jsou základem jeho trůnu.
Odp.
Nebesa hlásají jeho spravedlnost a všechny národy vidí jeho slávu, všichni
bohové se mu koří.
Odp.
Neboť ty, Hospodine, jsi povznesen nad celou zemí, svrchovaně vynikáš nade
všemi bohy.
Odp.
2. ČTENÍ Zj 22,12-14.16-17.20
Čtení z knihy Zjevení svatého apoštola Jana.
Já, Jan, uslyšel jsem hlas, který mi řekl:
"Hle, přijdu brzy a moje odplata se mnou, abych odměnil
každého podle jeho činů. Já jsem alfa i omega, první i poslední, začátek i
konec. Blaze těm, kdo si vypírají šaty; budou mít právo na strom života a na
vstup branami do Města.
Já, Ježíš, poslal jsem svého anděla, aby vám svědčil o tom,
co se týká církevních obcí. Já jsem výhonek (z Davidova kořene) a Davidův
potomek, zářivá jitřní hvězda."
Duch i nevěsta volají: "Přijď!" Kdo to slyší, ať
také zvolá: "Přijď!" A kdo žízní, ať přijde: kdo touží po živé vodě,
ať si ji vezme zadarmo.
Ten, kdo to zaručuje, říká: "Ano, přijdu brzy!"
Amen, přijď, Pane Ježíši!
EVANGELIUM Jan 17,20-26
Slova svatého evangelia podle Jana.
Ježíš pozvedl oči k nebi a modlil se:
"Otče svatý, prosím nejen za své učedníky, ale také za
ty, kdo pro jejich slovo uvěří ve mne: ať všichni jsou jedno. Jako ty, Otče, ve
mně a já v tobě, tak i oni ať jsou jedno v nás, aby svět uvěřil, že ty jsi mě
poslal.
A slávu, kterou jsi dal mně, dal jsem já jim, aby byli
jedno, jako my jsme jedno: já v nich a ty ve mně. Tak ať i oni jsou v dokonalé
jednotě, aby svět poznal, že ty jsi mě poslal a žes je miloval, jako jsi
miloval mne.
Otče, chci, aby tam, kde jsem já, byli se mnou i ti, které
jsi mi dal, aby viděli mou slávu, kterou jsi mi dal, protože jsi mě miloval už
před založením světa.
Spravedlivý Otče, svět tě nepoznal, ale já jsem tě poznal, a
tito (moji učedníci) poznali, že jsi mě poslal. Dal jsem jim poznat tvé jméno a
dám poznat, aby láska, kterou jsi mě miloval, byla v nich a abych byl i já v
nich."
__________________________________________________________
Slůvko pro děti:
Svatý Štěpán vidí Boží slávu. Ten obrázek nahoře je vyobrazení Boží
Trojice, tak jak je už před pěti sty lety namaloval malíř a mnich Andrej
Rubljov: jsou to tři postavy, které spolu sedí u jednoho stolu a láskyplně se
na sebe dívají. Takže když to řeknu jednoduše: Štěpán vidí Boží lásku, která je
nade vším. A proto taky dostává sílu přijmout to, co se mu stalo. A dokonce i
sílu odpustit těm, kteří mu to udělali.
Milí bratři a sestry,
V prvním čtení jáhen Štěpán, plný Ducha svatého, spatřil Boží slávu
a Ježíše, jak stojí po Boží pravici. V síle této zkušenosti pak dokáže
to, co by z lidské síly vůbec nemohl - přijmout vlastní smrt a dokonce i odpustit
těm, kteří mu ji způsobili.
V evangeliu používá Ježíš podobný slovní obrat ve své modlitbě za
jednotu těch, kteří v něj uvěřili. Otče, chci, aby tam, kde jsem já,
byli se mnou i ti, které jsi mi dal, aby viděli mou slávu, kterou jsi mi dal.
Téma jednoty Ježíšových učedníků je v naší církvi velmi aktuální. Nelze
si – na různých úrovních – nevšimnout velkého rozdělení. Napětí mezi zastánci různých
názorových proudů v naší církvi by se dalo krájet; často jako by si
někteří katoličtí křesťané vůbec vzájemně nerozuměli, jako by žili v úplně
jiných myšlenkových světech, byť patří k jedné a téže církvi. Přímo se
nabízí srovnání se západní církví pozdního středověku, jejíž krize nakonec vedla
ke ztrátě jednoty a k několika staletím vzájemného nesmiřitelného nepřátelství
mezi katolíky a křesťanskými církvemi vzešlými z reformace.
V téhle situaci je, myslím, velmi potřebné právě to, o čem dnešní Boží
slovo hovoří: totiž snažit se vidět Boží slávu. Jinými slovy mít kontemplativní
pohled na svět; neztrácet ze zřetele to, že za vším je Boží láskyplná
přítomnost, i když to tak v určitých situacích vůbec nevypadá. Neztrácet ze
zorného pole nejpodstatnější jádro našeho křesťanství: v Kristu a skrze
Krista jsme všichni Boží milovaní synové a milované dcery, a mezi sebou bratří
a sestry – přes všechny naše rozdíly a názorové neshody. Štěpán dokáže tímto
způsobem vidět i ty, kteří jej kamenují – právě proto, že má zároveň vidění
Boží slávy.
Kdykoli tento pohled v církvi i mezi jednotlivými křesťany vybledne,
na uprázdněné místo se natlačí všechno možné: víra se promění v ideologii (nebo,
chcete-li, autentické katolické křesťanství v katolicismus); o slovo se
začnou hlásit naše přirozené instinkty, které nám nesmlouvavě velí milovat
jenom ty, kdo milují a přijímají nás, a naopak nenávidět (nebo minimálně
ignorovat) ty, kteří nás rádi nemají a s námi nesouhlasí. Nebo prostě a
jednoduše na celé čáře zvítězí naše ego. Samozřejmě ani jedna z těchto skutečností
k žádné jednotě nevede; ani vést nemůže.
Očekáváme v těchto dnech dar Ducha svatého. Kéž nám tedy tento dar lásky Otce i Syna
dá již v tomto životě, v našem zde a nyní, vidět Boží
slávu – a kéž nás tento pohled vede k jednotě a lásce i mezi námi
navzájem.
Žádné komentáře:
Okomentovat