4. neděle
velikonoční C 2025
Čtení ze Skutků apoštolů.
Pavel a Barnabáš šli z Perge a dostali se do Antiochie v Pisídii.
Tam šli v sobotu do synagógy a posadili se. Přišlo za nimi
hodně židů a pohanů, kteří ctili Boha. Pavel a Barnabáš s nimi rozmlouvali a
povzbuzovali je, aby zůstali věrni Boží milosti.
Následující sobotu se sešlo takřka celé město, aby si
poslechlo Boží slovo. Když však židé viděli takové množství, naplnilo je to
žárlivostí, odporovali Pavlovi, když mluvil, a vedli rouhavé řeči.
Tu Pavel i Barnabáš jim řekli otevřeně: "Vám nejprve se
mělo hlásat Boží slovo. Ale proto, že ho od sebe odmítáte a nepokládáte se za
hodné věčného života, obracíme se k pohanům. Neboť tak nám to nařídil Pán:
'Určil jsem tě za světlo pohanům, abys byl spásou až na konec země.' "
Když to uslyšeli pohané, radovali se a velebili slovo Páně. A přijali víru
všichni, kdo byli určeni k věčnému životu. Tak se slovo Páně šířilo po celé té
krajině.
Židé však poštvali zbožné ženy z vyšších vrstev a přední
muže města, vyvolali proti Pavlovi a Barnabášovi pronásledování a vyhnali je ze
svého území. Oni si na svědectví proti nim setřásli prach z nohou a odešli do
Ikónia. Učedníci však byli plní radosti a Ducha svatého.
Žl 100(99),2.3.5 Odp.: 3c
Odp.: Jsme jeho lid a stádce jeho pastvy. nebo: Aleluja.
Plesejte Hospodinu, všechny země, služte Hospodinu s radostí, vstupte před něho
s jásotem!
Odp.
Uznejte, že Hospodin je Bůh: on nás učinil, a my mu náležíme, jsme jeho lid a
stádce jeho pastvy.
Odp.
Neboť Hospodin je dobrý, jeho milosrdenství je věčné, po všechna pokolení trvá
jeho věrnost.
Odp.
2. ČTENÍ Zj 7,9.14b-17
Čtení z knihy Zjevení svatého apoštola Jana.
Já, Jan, viděl jsem veliký
zástup, který by nikdo nespočítal, ze všech národů, kmenů, plemen a jazyků;
stáli před trůnem a před Beránkem, odění bílým rouchem, s palmami v rukou.
A jeden ze starců mi řekl: "To jsou ti, kdo přicházejí
z velikého soužení; roucho si do běla vyprali v Beránkově krvi. Proto jsou před
Božím trůnem a ve dne v noci mu slouží v jeho chrámě. A ten, který sedí na
trůně, se k nim sníží a bude s nimi bydlet. Už nikdy nebudou mít hlad ani
žízeň, nebude už do nich pražit slunce ani jakýkoli jiný žár, protože Beránek,
který je uprostřed před trůnem, bude je pást a vodit k pramenům živé vody. Bůh
sám jim setře každou slzu z očí."
EVANGELIUM Jan 10,27-30
Slova svatého evangelia podle Jana.
Ježíš řekl:
"Moje ovce slyší můj hlas; já je znám a ony jdou za
mnou. Já jim dávám věčný život. Nezahynou navěky a nikdo mi je nevyrve z rukou.
Můj Otec, který mi je dal, je větší než všichni a z Otcových
rukou je nemůže vyrvat nikdo. Já a Otec jedno jsme."
___________________________________________________________
Slůvko pro
děti:
Milí bratři a sestry,
Při dnešní promluvě k neděli
Dobrého Pastýře bych chtěl začít citací slov, která pronesl nový papež Lev XIV při
prvním veřejném projevu z balkónu baziliky svatého Petra:
Pokoj vám
všem!
Drazí bratři
a sestry, toto je první pozdrav vzkříšeného Krista, dobrého pastýře, který dal
svůj život za Boží stádce. I já bych si přál, aby tento pozdrav pokoje vstoupil
do vašich srdcí, dosáhl k vašim rodinám, ke všem lidem, ať jsou kdekoli, ke
všem národům, k celé zemi. Pokoj vám! Je to pokoj vzkříšeného Krista, pokoj
neozbrojený a odzbrojující, pokorný a vytrvalý. Pochází od Boha, který nás
všechny bezpodmínečně miluje.
Papež Lev v těchto pár
slovech shrnul samotné jádro evangelia, jádro naší křesťanské víry. Bůh miluje
bezpodmínečně každou lidskou bytost, a každá lidská bytost má tedy
nezcizitelnou hodnotu a důstojnost.
V dnešním prvním čtení
ze Skutků apoštolů jsme svědky toho, jak se Pavel a Barnabáš v pisidské Antiochii obracejí k těm
z židovského národa, kteří Boží slovo - tedy slovo evangelia - sice slyší,
ale nepřijímají. Říkají jim pozoruhodná slova: Vám nejprve se mělo hlásat
Boží slovo. Ale proto, že ho od sebe odmítáte a nepokládáte se za hodné věčného
života, obracíme se k pohanům. Pavel a Barnabáš neříkají: Vy Boží slovo odmítáte,
a tak Bůh odmítá vás. Říkají: Vy sami se nepokládáte za hodné věčného
života. Ačkoli byli tito Židé na slovo evangelia připravováni dlouhá staletí
slovem Starého zákona, nepokládají samy sebe za hodné je přijmout. Paradoxně
jej s radostí přijímají pohané. Možná právě proto, že doposud vnímali sebe
samé vůči Židům jako méněcenné a druhořadé; Hospodin si přece mezi všemi národy
vyvolil ten židovský. Teď se ale cítí hodní věčného života; radují se, že Bůh
je tu pro všechny.
Možná nám, milí bratři a sestry, mohou ona slova nepokládat
se za hodné věčného života mohou něco připomenout, i když my jsme slovo
evangelia přece přijali a žijeme z něho. Asi každý z nás zažil nějaké
životní období, kdy sám sebe nepokládal za hodného věčného života - byť
v jiném smyslu, než v dnešním prvním čtení. Čas, kdy jsme vršili hřích na
hřích, kdy jsme v něčem fatálně selhali, kdy se nám život obrátil naruby,
kdy jsme zápasili s pocitem méněcennosti. Tehdy jsme také mohli nabýt
pocit, že nám Boží milost není nic platná, že se nám v našem křesťanském
životě nic nedaří, že v Božích očích nejsme dost dobří. Cítili jsme se
jako onen ztracený syn z Lukášova evangelia, který je hluboce přesvědčen,
že po svém pádu na dno už není hoden být synem svého otce - a že ten jej může
přijmout maximálně jako nádeníka, a to ještě kdoví jestli.
Naše okolí a různé hlasy, které slyšíme, nás v této
představě mohou úspěšně podporovat: podmínečné přijetí ze strany druhých (Budu
Tě milovat, až…), pokřivené a zkreslené pojetí křesťanského hlásání, s nímž
jsme se mohli potkat; vliv autoritativní výchovy v dětství; nebo požadavky
tohoto světa - ve kterém (jak jednou napsal kdesi na světové síti jeden švýcarský
jezuita, jehož jméno si již nepamatuji) je dovoleno vše, jen neúspěch nikoli.
Ježíš ale v dnešním úryvku hovoří o svých
ovcích, které slyší jeho hlas. Slyšíme-li ve změti různých jiných hlasů onen tichý Ježíšův, jsme si jistí, že jsme
milovaní, ať se děje cokoli, že naše hodnota a naše důstojnost nezávisí na
žádném úspěchu a výkonu, ani na tom náboženském. Patříme Ježíši a skrze něj
Otci, a z Otcových rukou nás nic a nikdo nevyrve. Jsme hodní věčného
života.
Žádné komentáře:
Okomentovat