Slavnost Zmrtvýchvstání Páně 2023
1. ČTENÍ Sk 10,34a.37-43
Čtení ze Skutků apoštolů.
Petr se ujal slova a promluvil: "Vy víte, co se po
křtu, který hlásal Jan, událo nejdříve v Galileji a potom po celém Judsku: Jak
Bůh pomazal Duchem svatým a mocí Ježíše z Nazareta, jak on všude procházel,
prokazoval dobrodiní, a protože Bůh byl s ním, uzdravoval všechny, které
opanoval ďábel.
A my jsme svědky všeho toho, co konal v Judsku a v
Jeruzalémě. Ale pověsili ho na dřevo a zabili. Bůh jej však třetího dne
vzkřísil a dal mu, aby se viditelně ukázal, ne všemu lidu, ale jen těm, které
Bůh předem vyvolil za svědky, totiž nám, kteří jsme s ním jedli a pili po jeho
zmrtvýchvstání.
On nám přikázal, abychom to hlásali lidu a se vší
rozhodností dosvědčovali: To je Bohem ustanovený soudce nad živými i mrtvými. O
něm vydávají svědectví všichni proroci, že skrze něho dostane odpuštění hříchů
každý, kdo v něho věří."
Žl 118(117),1-2.16ab+17.22-23 Odp.: 24
Odp.: Toto je den, který učinil Hospodin, jásejme a radujme se z něho!
nebo: Aleluja, aleluja, aleluja.
Oslavujte Hospodina, neboť je dobrý, jeho milosrdenství trvá navěky. Nechť
řekne dům Izraelův: "Jeho milosrdenství trvá navěky."
Odp.
Hospodinova pravice mocně zasáhla, Hospodinova pravice mě pozvedla. Nezemřu,
ale budu žít a vypravovat o Hospodinových činech.
Odp.
Kámen, který stavitelé zavrhli, stal se kvádrem nárožním. Hospodinovým řízením
se tak stalo, je to podivuhodné v našich očích.
Odp.
2. ČTENÍ Kol 3,1-4
Čtení z listu svatého apoštola Pavla Kolosanům.
Bratři a sestry!
Když jste s Kristem byli vzkříšeni, usilujte o to, co pochází
shůry, kde je Kristus po Boží pravici. Na to myslete, co pochází shůry, ne na
to, co je na zemi. Jste přece už mrtví a váš život je s Kristem skrytý v Bohu.
Ale až se ukáže Kristus, náš život, potom se i vy s ním ukážete ve slávě.
EVANGELIUM Jan 20,1-9
Slova svatého evangelia podle Jana.
Prvního dne v týdnu přišla Marie Magdalská časně ráno ještě
za tmy ke hrobu a viděla, že je kámen od hrobu odstraněn. Běžela proto k Šimonu
Petrovi a k tomu druhému učedníkovi, kterého Ježíš miloval, a řekla jim:
"Vzali Pána z hrobu a nevíme, kam ho položili."
Petr a ten druhý učedník tedy vyšli a zamířili ke hrobu. Oba
běželi zároveň, ale ten druhý učedník byl rychlejší než Petr a doběhl k hrobu
první. Naklonil se dovnitř a viděl, že tam leží pruhy plátna, ale dovnitř
nevešel. Pak za ním přišel i Šimon Petr, vešel do hrobky a viděl, že tam leží
pruhy plátna. Rouška však, která byla na Ježíšově hlavě, neležela u těch pruhů
plátna, ale složená zvlášť na jiném místě. Potom vstoupil i ten druhý učedník,
který přišel ke hrobu první, viděl a uvěřil. Ještě totiž nerozuměli Písmu, že
Ježíš musí vstát z mrtvých.
_________________________________________________________________________
Slůvko pro
děti:
Milé děti, ve scénce z biblických postaviček vidíme Jana a Petra u prázdného hrobu. Ještě se se vzkříšeným Ježíšem nesetkali, vidí jenom, že v hrobě už jeho tělo není. Někdo by mohl říct, že tam není, protože ho někdo vzal a odnesl jinam. Ale Petr a Jan mají Ježíše rádi a když byli s ním, mnohokrát slyšeli, že je to Boží syn. A jejich láska jim napovídá, že ho nikdo neodnesl – že ho Otec nenechal v moci smrti, ale že ho vzkřísil.
Milí bratři a sestry,
Prvními svědky Zmrtvýchvstání
je Marie z Magdaly, Petr a Jan. Jsou to tři učedníci, o kterých se
v evangeliích hovoří - více či méně výslovně - jako o těch, kteří měli
Ježíše zvlášť rádi. Jeden z nich je autor evangelia, Jan, který sám o sobě
hovoří jako o tom učedníkovi, kterého Ježíš miloval. Marie Magdalská
setrvala v blízkosti Ježíšova kříže, i když skoro všichni ostatní učedníci
Ježíše opustili a utekli. A navíc: je-li Magdaléna totožná s onou hříšnicí
v domě farizeově, o níž hovoří Lukáš v sedmé kapitole svého
evangelia, pak o ní Ježíš právě tam říká: Muselo jí být odpuštěno mnoho
hříchů, když mi nyní projevuje takovou lásku. A když se ve dvacáté první
kapitole Jana vzkříšený Ježíš setkává s Petrem u Genezaretského jezera,
ptá se ho: Petře, miluješ mne víc než tito zde? A Petr odpovídá:
Pane, ty víš, že tě miluji.
Myslím, že není náhodou, že
právě tito tři – jako vůbec první ze všech – viděli a uvěřili. Vidění neznamená
jen tělesný zrak, ale vidění srdcem, přesně ve smyslu slavného Exupéryho citátu
Správně vidíme jen srdcem; co je důležité, je očím neviditelné. Jen ti,
kdo milují, vidí správně.
Tělesným zrakem vidí ti tři jen
pruhy plátna a roušku položenou stranou - to samo o sobě ještě nemusí být
neprůstřelný důkaz toho, že Ježíš žije. Koneckonců sama Marie Magdalská jde za
Petrem a Janem napřed s tím, že ji napadá jediné racionální vysvětlení: Vzali
Pána z hrobu a nevíme, kam ho položili. Ale učedník, kterého Ježíš
miloval, viděl a uvěřil. A zde už jde o vidění nejen tělesným zrakem a
pouhým rozumem, ale srdcem, jemuž láska napovídá, že to s Ježíšem přece
nemůže skončit takhle. A o malou chvíli později něco podobného zažije i Marie,
které se skutečnost Vzkříšení zjeví ve chvíli láskyplného dialogu: ten, kterého
původně považovala za zahradníka (v podání svatého Jana byl Ježíšův hrob v zahradě, kdo jiný by se tedy na těch místech mohl
vyskytovat), ji osloví jménem: Marie!; ona zvolá Rabbuni – Můj
mistře! A najednou také vidí, že je to Pán a že je živý.
To, že Pán vstal
z mrtvých, je naprosto základní pravda naší víry, úhelný kámen, na kterém
všechno stojí. Nevstal-li Kristus, marné je naše kázání, marná je vaše víra, říká svatý Pavel v prvním listě Korintským. Ale zároveň je to
tajemství, do něhož nemáme šanci proniknout pouhým rozumem. Trochu se o to
pokoušela třeba katolická apologetika devatenáctého a raného dvacátého století
- ve snaze obhajovat víru církve v moderní společnosti chtěla použít její vlastní
zbraně racionálního vědeckého myšlení; a nedopadlo to moc dobře. I my můžeme
skutečnost Zmrtvýchvstání vidět a pevně v ní uvěřit, ale právě jen tak,
jako Magdaléna, Jan a Petr: nejen rozumem, ale hlavně milujícím srdcem.
Žádné komentáře:
Okomentovat