2. neděle velikonoční 2023
1. ČTENÍ Sk 2,42-47
Čtení ze Skutků apoštolů.
(Křesťané) setrvávali v apoštolském učení, v bratrském
společenství, v lámání chleba a v modlitbách. Všechny naplňovala bázeň,
poněvadž se prostřednictvím apoštolů dělo mnoho divů a znamení.
Všichni, kteří přijali víru, drželi pevně pohromadě a měli
všechno společné. Prodávali všechen svůj majetek a dělili ho mezi všechny, jak
kdo potřeboval. Každý den zůstávali svorně v chrámu, po domech lámali chléb a
jedli pokrm v radosti a s upřímností srdce, chválili Boha a těšili se všeobecné
oblibě. A Pán rozmnožoval den co den počet povolaných ke spáse.
Žl 118(117),2-4.13-15.22-24 Odp.: 1
Odp.: Oslavujte Hospodina, neboť je dobrý, jeho milosrdenství trvá navěky.
nebo: Aleluja.
Nechť řekne dům Izraelův: "Jeho milosrdenství trvá navěky." Nechť
řekne dům Árónův: "Jeho milosrdenství trvá navěky." Nechť řeknou ti,
kdo se bojí Hospodina: "Jeho milosrdenství trvá navěky."
Odp.
Vrazili do mě, abych padl, avšak Hospodin mi pomohl. Hospodin je má síla a
statečnost, stal se mou spásou. Jásot ze spásy zní ve stanech spravedlivých.
Odp.
Kámen; který stavitelé zavrhli, stal se kvádrem nárožním. Hospodinovým řízením
se tak stalo, je to podivuhodné v našich očích. Toto je den, který učinil
Hospodin, jásejme a radujme se z něho!
Odp.
2. ČTENÍ 1Pt 1,3-9
Čtení z prvního listu svatého apoštola Petra.
Bud' veleben Bůh a Otec našeho Pána Ježíše Krista! Protože je
tak nesmírně milosrdný, znovu nás zrodil, takže zmrtvýchvstáním Ježíše Krista
máme živou naději na dědictví, které nepomine, na dědictví skvělé a trvalé. Je
pro vás připraveno v nebi; protože totiž máte víru, chrání vás Boží moc (a
vede) ke spáse, která se má ukázat (nyní) v poslední době.
A proto budete potom jásat, i když vás snad musí trápit teď
ještě na krátký čas všelijaké zkoušky, aby se vyzkoušela vaše víra, vzácnější
než pomíjející zlato, které přece bývá čištěno v ohni. Až se pak zjeví Ježíš
Kristus, bude vám to ke chvále, slávě a cti. Toho milujete, ačkoli jste ho
neviděli; v něho věříte, třebaže ho ještě nevidíte. Zato budete jásat v
nevýslovné a zářivé radosti, až dosáhnete cíle své víry, totiž spásy duše.
EVANGELIUM Jan 20,19-31
Slova svatého evangelia podle Jana.
Když byl večer prvního dne v týdnu, přišel Ježíš tam, kde byli učedníci. Ze
strachu před židy měli dveře zavřeny. Stanul mezi nimi a řekl: "Pokoj
vám!" Po těch slovech jim ukázal ruce a bok. Když učedníci viděli Pána,
zaradovali se.
Znovu jim řekl: "Pokoj vám! jako Otec poslal mne, tak i
já posílám vás." Po těch slovech na ně dechl a řekl jim: "Přijměte
Ducha svatého. Komu hříchy odpustíte, tomu jsou odpuštěny, komu je neodpustíte,
tomu odpuštěny nejsou." Tomáš, jeden ze Dvanácti, zvaný Blíženec, nebyl s
nimi, když Ježíš přišel. Ostatní učedníci mu říkali: "Viděli jsme
Pána."
On jim však odpověděl: "Dokud neuvidím na jeho rukou
jizvy po hřebech a nevložím svůj prst na místo hřebů a nevložím svou ruku do
jeho boku, neuvěřím." Za týden byli jeho učedníci zase uvnitř a Tomáš s
nimi. Ježíš přišel zavřenými dveřmi, stanul mezi nimi a řekl: "Pokoj
vám!" Potom vyzval Tomáše: "Vlož sem prst a podívej se na mé ruce,
vztáhni ruku a vlož ji do mého boku; a nebuď nevěřící, ale věřící." Tomáš
mu odpověděl: "Pán můj a Bůh můj!"
Ježíš mu řekl: "Protože jsi mě uviděl, uvěřil jsi.
Blahoslavení, kdo neviděli, a přesto uvěřili."
Ježíš vykonal před svými učedníky ještě mnoho jiných zázraků,
ale o těch v této knize není řeč. Tyto však jsem zaznamenal, abyste věřili, že
Ježíš je Mesiáš, Syn Boží, a s vírou abyste měli život v jeho jménu.
Slůvko pro děti:
Milé děti, dnešní scénka z biblických
postaviček nám ukazuje život prvních křesťanů, tak jak ho popisuje svatý Lukáš
ve Skutcích apoštolů. O všechno se dělili, takže nebyl nikdo, kdo by byl příliš
bohatý nebo na druhé straně příliš chudý; a s radostí spolu jedli u
jednoho stolu. Nám dnes se to z různých důvodů možná už nedaří tak, jako
prvním křesťanům, ale trochu se tím můžeme nechat inspirovat. Například se o
něco rozdělit s kamarádem, který třeba žije jen s maminkou a ta mu
něco nemůže dopřát, protože musí vyjít s málem. Nebo jenom být Pánu Bohu vděční
za to, že v neděli mají všichni členové vaší rodiny dost času se sejít u
společného stolu.
Milí bratři a sestry,
Dnešní první čtení ze Skutků
apoštolů hovoří o tom, jak ve svém zde a nyní žila prvotní komunita křesťanů po
vylití Ducha. Druhé čtení z prvního listu Petrova zase vyjadřuje
křesťanskou naději do budoucna. Poselství obou těchto čtení – křesťanský život
v přítomnosti a křesťanská naděje na budoucnost - se doplňují, jedno bez
druhého vlastně nemůže být.
Přítomný život křesťanů je žit
v naději na to, že jednou, na konci času, přijde Boží království v plnosti.
Pokud by se však soustředil pouze a jen na tuto naději, křesťanství by se
skutečně stalo Marxovým opiem lidu; přítomný život by musel být vnímán jako
slzavé údolí, jako čekárna na druhý Ježíšův příchod. Z prvního čtení je
však jasně vidět, že komunita Ježíšových učedníků žije po vylití Ducha s vědomím,
že Kristovo království není skutečnost budoucí, ale již přítomná. Již přišlo s Ježíšem,
který se narodil, zemřel a vstal z mrtvých; a oni tedy musí žít novým
životem těch, kteří Kristu patří. Žijí v přítomném okamžiku v lásce, společenství,
modlitbách a solidaritě jedněch s druhými. Předjímají už zde na zemi to,
jak se jednou bude žít v nebi – nebo lépe řečeno jak se bude žít na konci
času, až přijde království ve své definitivní podobě, až se nebe a země propojí
v jednu skutečnost, až Bůh bude všechno ve všem.
Ale tato souvislost platí i
naopak. Láska k bližnímu, solidarita, zkrátka žití hodnot Božího
království bez křesťanské víry a naděje je samozřejmě možné – je to všechno, co
se označuje pojmem sekulární humanismus. Je mnoho lidí, kteří svůj život zasvětili
nesobecké lásce k druhým a budování lepšího světa, aniž by sami byli
věřící; a ani oni jistě nepřijdou u Hospodina o svou odměnu. Jenže, milí bratři
a sestry, přiznejme si: kdybychom neměli naději, o které píše Petr ve druhém
čtení, jak asi rychle bychom naše úsilí milovat a konat dobro vzdali! Máme-li naději v Kristu jen pro
tento život, píše svatý Pavel v prvním listě Korinťanům, jsme my křesťané nejubožejší
ze všech lidí. Můžeme být založením sebevětší optimisté s pozitivním
myšlením; stejně ale kolem sebe vidíme na každém kroku, že dobro a láska jsou
vlastně slabé, že každý dobrý skutek musí být po zásluze potrestán, že bez
trochy ostrých loktů nejde přežít. Vidíme hluboké rozdělení, ve společnosti i v církvi,
a máme dojem, že je nepřekonatelné – popis života prvních křesťanů ve Skutcích
apoštolů nám přijde jako krásná pohádka, která ale v reálném životě prostě
není možná. Jenže prvotní komunita je opravdu schopná žít v takové lásce,
svornosti a solidaritě – právě proto, že má onu konkrétní a živou naději:
Kristus vstal z mrtvých a jednou slavně přijde; a s ním jeho
království v plné síle a moci.
Žádné komentáře:
Okomentovat