Slavnost Narození Páně 2022 - ve dne
1. čtení Iz 52,7-10
Čtení z knihy proroka Izajáše.
Jak je krásné vidět na horách nohy posla, který přináší radostnou
zprávu, který zvěstuje pokoj, hlásá blaho a oznamuje spásu, který praví Siónu:
„Bůh tvůj kraluje!“ Slyš! Tvoji strážní pozdvihují hlas a jásají spolu, neboť
vidí na vlastní oči, jak se Hospodin vrací na Sión. Radujte se a jásejte
vespolek, jeruzalémské trosky, neboť Hospodin utěšil svůj lid, vykoupil
Jeruzalém. Obnažil Hospodin své svaté rámě před očima všech národů a všechny
končiny země uzří spásu našeho Boha!
Na počátku bylo Slovo a to Slovo bylo u Boha a to Slovo byl Bůh. To bylo na počátku u Boha. Všechno povstalo skrze ně a bez něho nepovstalo nic, co jest. V něm byl život a ten život byl světlem lidí. To světlo svítí v temnotě a temnota ho nepohltila. Byl člověk poslaný od Boha, jmenoval se Jan. Přišel jako svědek, aby svědčil o tom světle, aby všichni uvěřili skrze něho. On sám nebyl tím světlem, měl jen svědčit o tom světle. Bylo světlo pravé, které osvěcuje každého člověka; to přicházelo na svět. Na světě bylo a svět povstal skrze ně, ale svět ho nepoznal. Do vlastního přišel, ale vlastní ho nepřijali. Všem, kdo ho přijali, dal moc stát se Božími dětmi, těm, kdo věří v jeho jméno, kdo se zrodili ne z krve, ani z vůle těla, ani z vůle muže, ale z Boha. A Slovo se stalo tělem a přebývalo mezi námi. Viděli jsme jeho slávu, slávu, jakou má od Otce jednorozený Syn, plný milosti a pravdy. Jan o něm vydával svědectví a volal: "To je ten, o kterém jsem řekl: 'Ten, který přijde po mně, má větší důstojnost, neboť byl dříve než já.'" Všichni jsme dostali z jeho plnosti, a to milost za milostí. Neboť Zákon byl dán skrze Mojžíše, milost a pravda přišly skrze Ježíše Krista. Boha nikdo nikdy neviděl. Jednorozený Syn, který spočívá v náručí Otcově, ten (o něm) podal zprávu.
_______________________________________________________
Slůvko pro děti:
Milé děti,
V dnešním evangeliu jsme mnohokrát slyšeli slovo světlo. Celý
advent jsme měli doma i v našem kostele adventní věnec, který postupem
času svítil čím dál víc, na začátku prosince svítila jen jedna svíčka, ale minulý
týden už čtyři. A dneska jsme se dočkali toho, co nám naznačuje světlo svíček
na adventním věnci - narození Ježíše, který je světlo našeho života.
Milí bratří a sestry,
Jedna z nejsilnějších
vzpomínek, které mám v souvislosti s biblickými texty čtenými okolo
slavnosti Narození Páně, je paradoxně z doby zcela mimo vánoční období.
Někdy ve školním roce 2006/07- už nevím, zda to bylo v letním nebo zimním
semestru – jsme na Papežské Lateránské univerzitě v Římě s ostatními českými
a moravskými bohoslovci z římské koleje Nepomucenum absolvovali kurz výkladu
Nového zákona s profesorem Romanem Pennou. V rámci něj jsme se
podrobněji zabývali druhou kapitolou evangelia svatého Lukáše, ze které je i
ono nám nejznámější, nejdražší a v kultuře českých Vánoc nejdůležitější evangelium;
to, které jsme četli na půlnoční bohoslužbě - evangelium o tom, jak Svatá rodina musela
jít z Nazareta do Betléma, jak tam nenašli slušné ubytování a museli vzít
zavděk stájí, a jak anděl pak probudil pastýře a zvěstoval jim, že se právě narodil
Spasitel.
Profesor Romano Penna
nejprve hovořil o tom, že evangelista Lukáš (a také Matouš, který rovněž hovoří
o Ježíšově narození v Betlémě v souvislosti s návštěvou tří
mudrců od Východu) situují Ježíšovo narození do Betléma, aby se zdůraznilo, že
je z rodu krále Davida - jehož otec Jesse byl Betléman, a David sám v Betlémě
vyrostl - a že je to tedy podle starozákonních předpovědí skutečný Mesiáš. Takže je možné, řekl profesor Penna pak, že
Ježíš se v Betlémě vlastně nenarodil. Pak se odmlčel; a v posluchárně zavládlo na čtvrt či půl minuty
naprosté ticho. Vzpomínám si, že jsme tam tenkrát byli studenti z Evropy,
Asie a latinské Ameriky - a všichni jsme unisono absolutně ztichli, že by bylo
slyšet padnout i pověstný špendlík. Profesor Penna se pak rozhlédl po třídě a s úsměvem
prohlásil: Hroutí se vám svět?
Tím, co jsem nyní
řekl, nemá být zpochybněno, že se Ježíš opravdu narodil v Betlémě - je to
dost pravděpodobné, protože mimo svědectví Písma existuje prastará tradice, a
tu je dobré brát vážně. Ale myslím, milí bratři a sestry, že tento malý příběh z mých
římských studentských let nám dobře ukazuje, co je opravdovou podstatou
křesťanských Vánoc a naší vánoční radosti. Vánoční evangelium z druhé kapitoly
svatého Lukáše, které čteme vždycky o vigilii narození Páně, máme s Vánocemi
mnohem silněji spojené než to Janovo, co se čte o slavnosti Narození Páně ve
dne; máme je před očima vždy, když stavíme betlém v kostele, doma nebo ve
veřejném prostoru někde na náměstí nebo na návsi; připomene se nám vždy, když dostaneme
vánoční přání s Ježíškem, Marií a Josefem, volkem a oslíkem, betlémskou
hvězdou a pastýři. Ale podstatu křesťanských Vánoc vystihuje mnohem více právě dnešní
evangelium z prologu svatého Jana, kde není ani zmínka o jeslích, o volkovi,
oslíkovi a pastýřích. Okolnosti Ježíšova narození nejsou důležitější než to
hlavní; to, že se nám Ježíš narodil - jako
Bůh a člověk, že se Slovo stalo tělem, že Bůh se nám v Ježíši Kristu
zjevil, jaký je - jako Láska a Milosrdenství, že nám stal neodvolatelně a provždy
blízkým, že přijal náš lidský úděl, že je Bůh s námi.
Žádné komentáře:
Okomentovat