sobota 10. prosince 2022

 

3. neděle adventní A 2022



1. ČTENÍ Iz 35, 1-6a. 10

Čtení z knihy proroka Izaiáše.

    Zaraduje se vyprahlá step, zajásá a vykvete poušť. Jak narcis bujně vykvete, zajásá, zaplesá, zavýská.
    Bude obdařena nádherou Libanonu, krásou Karmelu a Šaronu. Můj národ uvidí slávu Hospodina, vznešenost našeho Boha.
    Posilněte skleslé ruce, ochablá kolena upevněte! Malomyslným řekněte: "Vzmužte se, nebojte se!
Hle, Bůh váš přináší odvetu, odplatu božskou! On sám přijde a spasí vás!" Tehdy se otevřou oči slepých, odemknou se uši hluchých.
    Tu poskočí chromý jak jelen a zaplesá jazyk němého. Vrátí se ti, které vykoupil Hospodin, s jásotem přijdou na Sión, věčné veselí bude jim věnčit hlavy, dojdou radosti a veselí, prchne starost a vzdychání.



Žl 146 (145), 6c-7. 8-9a. 9bc-10 Odp.: srv. Iz 35, 4
Odp.: Přijď, Pane, a spas nás! nebo: Aleluja.

Hospodin zachovává věrnost navěky, zjednává právo utlačeným, dává chléb lačným. Hospodin vysvobozuje vězně.
Odp.
Hospodin otvírá oči slepým, Hospodin napřimuje sklíčené, Hospodin miluje spravedlivé, Hospodin chrání přistěhovalce.
Odp.
Hospodin podporuje sirotka a vdovu; ale mate cestu bezbožníků. Hospodin bude vládnout na věky, tvůj Bůh, Sióne, po všechna pokolení.
Odp.



2. ČTENÍ Jak 5, 7-10

Čtení z listu svatého apoštola Jakuba.

    Bratři, vydržte všechno trpělivě až do té doby, kdy přijde Pán. Podívejte se na rolníka, jak čeká na drahocennou úrodu! Čeká na ni trpělivě, až přijde podzimní a jarní déšť. Vydržte i vy trpělivě a posilněte své srdce, neboť příchod Páně je blízko.
    Nestýskejte si, bratři, jeden na druhého, abyste nebyli souzeni. Hle, soudce už stojí přede dveřmi! Vezměte si, bratři, za vzor v utrpení a trpělivosti proroky, kteří mluvili jménem Páně.



EVANGELIUM Mt 11, 2-11

Slova svatého evangelia podle Matouše.

Jan (Křtitel) slyšel ve vězení o Kristových činech. Poslal tedy k němu své učedníky s dotazem: "Ty jsi ten, který má přijít, anebo máme čekat jiného?" Ježíš jim odpověděl: "Jděte a oznamte Janovi, co slyšíte a vidíte: slepí vidí, chromí chodí, malomocní jsou očišťováni, hluší slyší, mrtví vstávají, chudým se hlásá radostná zvěst. A blahoslavený, kdo se nepohorší nade mnou."
    Když odcházeli, začal Ježíš mluvit k zástupům o Janovi: "Co jste vyšli na poušť vidět? Snad rákos, zmítaný větrem? Nebo co jste vyšli vidět? Člověka oblečeného do jemných šatů? Ti, kdo nosí jemné šaty, jsou přece v královských palácích. Proč jste tedy vyšli? Vidět proroka? Ano, říkám vám, víc než proroka. To je ten, o němž je psáno: 'Já posílám svého posla před tvou tváří, aby připravil cestu před tebou.' Amen, pravím vám: Mezi těmi, kdo se narodili ze ženy, nepovstal nikdo větší než Jan Křtitel. Ale i ten nejmenší v nebeském království je větší než on."

_______________________________________________________

Slůvko pro děti:

 Milé děti, v dnešním druhém čtení nabádá apoštol Jakub adresáty svého listu k trpělivosti, a dává příklad rolníka, tedy zemědělce.  Trpělivost je ctnost, která nám v dnešní době moc nejde, protože jsme zvyklí na to, že když něco chceme, můžeme to mít hned nebo brzy. Když chceme brambory, jablka nebo dokonce i jahody, můžeme jít do supermarketu a v kteroukoli roční dobu si je koupit, dovezené z nějaké exotické země nebo vypěstované ve skleníku s umělým topením a osvětlením. Nejsou sice tak dobré jako ty naše v létě, ale k mání jsou… Ale někteří z vás máte doma zahrádku nebo ovocný sad, a tak víte, že jablka a jahody teď v zimě u nás v Česku prostě nejsou. Dvanáct měsíčků je jen v pohádce, ve skutečnosti se musíme o zahrádku starat a počkat, až přijde správná doba na to, abychom si mohli něco dobrého natrhat.

 

Milí bratři a sestry,

 minulou neděli jsme četli evangelium ze třetí kapitoly evangelia podle Matouše; kázání Jana Křtitele o příchozím Mesiáši a jeho přísném soudu. V tu chvíli se zdá, že je Jan Křtitel o Ježíšově identitě zcela přesvědčen. Když se Ježíš nechává pokřtít v Jordánu, je Jan svědkem zjevení Trojice: na Ježíši spočine Boží Duch a z nebe se ozývá hlas To je můj milovaný Syn. Kdo by ještě pochyboval, že Ježíš je slíbený Mesiáš?

V dalších kapitolách Matoušova evangelia - až po jedenáctou, ze které je dnešní úryvek - jsme svědky začátku Ježíšova veřejného působení: Volí si své učedníky, začíná kázat a konat mocné skutky uzdravení.

Jan Křtitel se o tom všem ve vězení dozvídá, a řekli bychom, že by ho to mělo utvrdit v poznání toho, kým Ježíš je. Jenže Jana jako by najednou přepadla pochybnost; vypadá to, že už to není ten sršatý prorok z pouště, jehož ohnivé kázání ukazuje, že si je naprosto jist tím, co hlásá. Ptá se: Jsi ten, který má přijít, nebo máme čekat jiného? A Ježíš mu posílá odpověď, která není jednoznačná - jen mu připomíná to, co Jan už ví, své mocné skutky. A dodává pak: A blahoslavený, kdo se nepohorší nade mnou.

 Je dost možné, že i sám Jan Křtitel čekal trochu jiného Mesiáše, že pro něj bylo překvapující, co Ježíš říká a koná. Snad čekal onoho nekompromisního a přísného soudce, který zabije násilníka holí svých úst a bezbožného dechem svých rtů, jak je předpovězeno v jedenácté kapitole knihy proroka Izajáše. Jenže Ježíš ve svém horském kázání mluví o milosrdenství, o neodplácení, o tom, že máme nastavit druhou tvář.

 Možná bychom i my, milí bratři a sestry, rádi Mesiáše, který bude silný a mocný, který nekompromisně potrestá a vykoření všechny, kteří páchají zlo - a možná o to víc, oč víc vidíme různé projevy zla a nespravedlnosti v naší době. Ježíš je ale úplně jiný Spasitel; spása přichází zcela nečekaně ve slabosti, ve zranitelnosti, v kříži. Bůh zlo nezničí likvidací těch, kteří ho páchají. Zničí je tím, že je nechá převalit přes sebe sama.

 Ježíš nemůže poslat Janu Křtiteli jinou odpověď, než jakou mu posílá. Odkazuje na 35. kapitolu Izajáše, kterou jsme četli v prvním čtení, a která jako známku příchodu Spasitele uvádí právě ta uzdravení, jež Ježíš koná. Jako by mu říkal Podívej se na skutky, které konám, abys poznal, že jsem to opravdu já. A když pak mluví k zástupům o Janovi, říká nakonec: Mezi těmi, kdo se narodili ze ženy, nepovstal nikdo větší než Jan Křtitel. Ale i ten nejmenší v nebeském království je větší než on. Jan je poslední a největší starozákonní prorok, ale teď již přichází úplně nová éra, Boží království. Kdokoli, kdo se nad Ježíšovou mocí skrytou ve slabosti nepohorší, do něho vstoupí - a stává se tak větším než Jan Křtitel.

Žádné komentáře:

Okomentovat