2. neděle adventní A 2022
1. ČTENÍ Iz 11,
1-10
Čtení z knihy proroka Izaiáše.
Vyrazí ratolest z pahýlu Jesse, výhonek vypučí z jeho
kořenů, spočine na něm duch Hospodinův: duch moudrosti a rozumu, duch rady a
síly, duch poznání a zbožnosti, naplní ho duch bázně před Hospodinem. Nebude
soudit podle zdání, nebude rozhodovat podle doslechu, ale podle spravedlnosti
bude soudit chudé a podle práva se bude rozhodovat pro ubohé v zemi. Zabije
násilníka holí svých úst, usmrtí bezbožného dechem svých rtů. Spravedlnost bude rouchem jeho beder
a věrnost bude pásem jeho boků.
Vlk bude přebývat s beránkem, pardál si lehne vedle
kozlátka, tele a lvíče budou žrát pospolu a malé dítě je bude vodit. Kráva pást
se bude s medvědicí, jejich mláďata spolu ulehnou, lev jako býk bude řezanku
žvýkat. Kojenec si bude hrát nad dírou zmije a nemluvně sáhne rukou do skrýše
jedovatého hada.
Nikdo nebude škodit ani pustošit na celé mé svaté hoře,
protože země se naplní poznáním Hospodina, jako vody pokrývají moře. Tehdy se
objeví kořen Jesse jako znamení národům; pohané ho budou hledat a jeho sídlo
bude slavné.
Žl 72 (71), 1-2.7-8.12-13.17 Odp.: 7
Odp.: V jeho dnech rozkvete spravedlnost a hojnost pokoje navěky.
Bože, svěř králi svou pravomoc, svou spravedlnost královskému synu. Ať vládne
tvému lidu spravedlivě, nestranně tvým ubohým.
Odp.
V jeho dnech rozkvete spravedlnost a hojnost pokoje, dokud nezanikne luna. Bude
vládnout od moře k moři, od Řeky až do končin země.
Odp.
On vysvobodí chudáka, který se dovolává pomoci, ubožáka, jehož se nikdo
neujímá. Smiluje se nad nuzným a chudým, zachrání ubožákům život.
Odp.
Jeho jménu se bude žehnat navěky, pokud bude slunce svítit, potrvá jeho jméno.
A v něm budou požehnána všechna plemena země, blahoslavit ho budou všechny
národy.
2. ČTENÍ Řím 15, 4-9
Čtení z listu svatého apoštola Pavla Římanům.
Bratři a sestry!
Všechno, co kdysi bylo napsáno, bylo napsáno k našemu poučení, abychom z Písma
čerpali vytrvalost a povzbuzení, a tak měli naději. Bůh, zdroj vytrvalosti a
povzbuzení, kéž vám dá, abyste žili v souladu podle vůle Krista Ježíše. Tak
budete moci svorně a jedněmi ústy oslavovat Boha, Otce našeho Pána Ježíše
Krista.
Přijímejte proto jeden druhého do svého společenství, jak i
Kristus přijal vás - k oslavě Boží. Tím chci totiž říci: Kristus se stal
služebníkem židů, aby se prokázalo, že Bůh je věrný, aby tím byla stvrzena
zaslíbení daná praotcům; ale také proto, aby pohané oslavovali Boha, že jim
prokázal milosrdenství, jak je psáno: 'Proto tě budu velebit mezi pohany, tvému
jménu budu zpívat chválu.'
EVANGELIUM Mt 3, 1-12
Slova svatého evangelia podle Matouše.
V té době vystoupil Jan Křtitel a kázal v judské poušti:
"Obraťte se, neboť se přiblížilo nebeské
království." Jan byl totiž ten, o němž řekl prorok Izaiáš: 'Hlas
volajícího na poušti: Připravte cestu Pánu, vyrovnejte mu stezky!'
Jan měl na sobě oděv z velbloudí srsti a kolem boků kožený
pás, živil se kobylkami a medem divokých včel. Tehdy vycházel k němu Jeruzalém,
celé Judsko a celý kraj kolem Jordánu, dávali se od něho křtít v řece Jordánu a
přitom vyznávali své hříchy.
Když však viděl, že k jeho křtu přichází mnoho farizeů a
saduceů, řekl jim: "Zmijí plemeno, kdo vám ukázal jak uniknout trestu,
který už hrozí? Přinášejte tedy ovoce hodné obrácení. Nemyslete si, že můžete
říkat: 'Naším otcem je Abrahám!', neboť vám říkám: Bůh může oživit tyhle kameny
a Abrahámovi z nich udělat děti.
Sekera už je přiložena stromům ke kořenu; každý strom, který
nenese dobré ovoce, bude poražen a hozen do ohně. Já vás křtím vodou, abyste se
obrátili. Ale ten, který má přijít po mně, je mocnější než já; jemu nejsem
hoden ani opánky přinést. On vás bude křtít Duchem svatým a ohněm. V ruce má
lopatu a pročistí (obilí) na svém mlatě. Pšenici uloží na sýpce, plevy však
bude pálit ohněm neuhasitelným."
________________________________________________________
Slůvko pro děti:
Milé děti,
Dnešní druhé čtení z listu Římanům začíná větou,
která nám říká, proč je dobré číst Písmo svaté: Všechno, co kdysi bylo
napsáno, bylo napsáno k našemu poučení, abychom z Písma čerpali vytrvalost a
povzbuzení, a tak měli naději. Bible byla napsána opravdu kdysi, před
mnoha staletími. To nám dělá obtíže, protože my už jsme dneska zvyklí číst a
mluvit jinak, a některým starobylým slovům už skoro nerozumíme, nebo je při
čtení popleteme a řekneme třeba pontský pirát, sprchovaný pán nebo čtení z knihy
Džob. Ale když se tím nenecháme odradit, tak opravdu zjistíme, že z Bible můžeme
čerpat to, co jinde nenajdeme - vytrvalost, povzbuzení a naději.
Milí bratři a sestry,
V dnešních čteních vidíme velký kontrast mezi prvním čtením - obrazem univerzálního
míru a pokoje - a na druhé straně evangeliem, které obsahuje zneklidňující
kázání Jana Křtitele. Jan prorokuje příchod
toho, kdo je větší než on; kdo bude křtít ne vodou, ale Duchem svatým a ohněm, a
kdo bude nakonec nekompromisně oddělovat zrno od plev.
Tento motiv tříbení je přítomný v celém Písmu svatém. V žalmu 66
se například říká: Věru, zkoušel jsi nás,
Bože, tříbil jsi nás ohněm, jako se tříbí stříbro. A velmi podobně ve třetí kapitole Knihy moudrosti: V tavicím
kelímku je zkoušel jak zlato, jako dokonalá oběť se mu zalíbili. Můžeme si také
připomenout Ježíšovo podobenství o pleveli mezi pšenicí ve třinácté kapitole
evangelia podle Matouše - majitel pole říká dělníkům, kteří chtějí vytrhat
objevený plevel: Nechte obojí spolu růst až do žní ‒ a o žních řeknu
žencům: Nejprve seberte plevel a svažte ho do snopků k spálení, ale pšenici
shromážděte do mé stodoly.
Možná nám takové obrazy, milí bratři a sestry, těžko jdou dohromady s obrazem
Boha, který je Láska; možná nám kázání Jana Křtitele každoročně trochu narušuje
radostnou atmosféru adventního očekávání. Uvědomujeme se, že Pán, který
přichází a kterého čekáme, přinese samotným svým příchodem takové tříbení; snad
nejlépe je to vyjádřeno v dalším podobném výroku Písma - úryvku z knihy
proroka Malachiáše, který čteme jako první čtení na Hromnice: Hle, pošlu svého anděla, aby mi připravil
cestu. Hned potom přijde do svého chrámu Panovník, jehož hledáte, a anděl
smlouvy, po němž toužíte. Hle, přichází – praví Hospodin zástupů. Kdo však snese den jeho příchodu, kdo obstojí,
až se objeví? Vždyť je jako oheň, kterým se taví, jako rostlina valchářů. Usadí
se, aby tavil a tříbil stříbro, očistí syny Leviho a vytříbí je jako zlato a
stříbro a potom zase budou obětovat Hospodinu ve spravedlnosti.
Myslím ale, že smysl těchto úryvků o tříbení a očišťování můžeme snáze pochopit
skrze zkušenost našeho životního příběhu: někdy nás Pán navštěvuje událostmi,
které nás právě takto tříbí a ukazují, co má v životě opravdovou hodnotu a
co je naopak balast. Těžkosti života, například zkušenost nemoci nebo ztráty
blízkého člověka odhalují pravdu o nás samotných: naši malou lásku k Bohu i
ke druhým lidem, naše slabosti - nebo třeba faktickou bezcennost něčeho, čemu normálně
věnujeme mnoho svého času, sil a zaujetí. A nakonec zjistíme, že nás Bůh takto
nenavštívil proto, aby nás svévolně potrápil – že takové navštívení nás
očistilo, že v nás probudilo vědomí o tom, co je opravdu důležité.
Jan Křtitel říká, že nás Pán při svém příchodu bude křtít Duchem svatým a
ohněm - ohněm Boží Lásky, se vší svou intenzitou a mocí - a všechen balast
našeho života se v tomto ohni stráví. Nejkrásnější příměr, který jsem v téhle
souvislosti kdy slyšel nebo četl, je jedna pasáž z románové trilogie norské
spisovatelky Sigrid Undsetové, laureátky Nobelovy ceny a konvertitky ke
katolické církvi. Dílo se jmenuje v originále Kristin Lavransdatter - tedy
Kristina, dcera Vavřincova – a vypráví neobyčejný životní příběh jedné ženy ve
středověkém Norsku. Zmíněný úryvek je z rozhovoru Kristiny s jejím švagrem,
knězem Gunnulfem. Ten vypráví o svém vnitřním poznání, kterého se mu kdysi dostalo:
Pak jsem poznal, že tato mocná Láska snese všechno –
dokonce i pekelný oheň. Protože kdyby Bůh chtěl, vzal by si naše duše násilím –
a byli bychom v Jeho rukou zcela bezmocní. Ale On nás miluje, jako ženich
miluje svou nevěstu. K ničemu ji nenutí; pokud si ho svobodně nevyvolí,
musí ji nechat se mu vyhýbat nebo ho opustit. Ale také jsem myslel na to, že možná není ani
jediná duše, která by byla věčně ztracená. Protože snad každá duše musí po
takové lásce toužit - ale zdá se jí příliš draze získaná, pokud by se kvůli ní
měla vzdát všeho ostatního, co miluje. Když ale oheň stráví v duši všechno,
co Bohu vzdorovalo, zůstane v ní tato touha po Bohu, i kdyby nebyla větší
než jediný hřebík v dřevěné budově – zůstane v duši, jako železo
zůstane v popelu spáleniště.
Žádné komentáře:
Okomentovat