28. neděle v mezidobí C 2022
1. ČTENÍ 2 Král 5,14-17
Čtení z druhé knihy Královské.
Náman sestoupil k Jordánu a ponořil se do něho sedmkrát podle
nařízení Božího muže Elizea a jeho tělo se obnovilo jako tělo malého dítěte a
byl čistý.
Náman se vrátil k Božímu muži s celým svým doprovodem, stanul
před ním a řekl: "Hle, už vím, že není Boha po celé zemi, jen v Izraeli.
Nyní vezmi, prosím, dar od svého služebníka."
Elizeus odpověděl: "Jako že je živ Hospodin, jemuž
sloužím: Nic nevezmu!"
Ačkoli na něj naléhal, aby vzal, odepřel. Náman pak řekl:
"Když tedy opravdu nechceš, dovol mi vzít tolik prstě, kolik unese
spřežení mezků, neboť tvůj služebník nebude už obětovat celopaly a žertvy jiným
bohům, jen Hospodinu."
ŽI 98 (97),1.2-3ab.3cd-4 Odp.: srv. 2b
Odp.: Hospodin zjevil svou spásu před zraky pohanů.
Zpívejte Hospodinu píseň novou, neboť učinil podivuhodné věci. Vítězství je
dílem jeho pravice, jeho svatého ramene.
Odp.
Hospodin uvedl ve známost svou spásu, před zraky pohanů zjevil svou
spravedlnost. Rozpomenul se na svou dobrotu a věrnost Izraelovu domu.
Odp.
Všechny končiny země uzřely spásu našeho Boha. Jásejte Hospodinu, všechny země,
radujte se, plesejte a hrejte!
Odp.
2. ČTENÍ 2 Tim 2,8-13
Čtení z druhého listu svatého apoštola Pavla Timotejovi.
Milovaný!
Mysli na Ježíše Krista, Davidova potomka; který byl vzkříšen
z mrtvých. To je moje evangelium. Právě kvůli němu trpím, dokonce jako zločinec
v poutech. Ale Boží slovo spoutáno není. Proto kvůli vyvoleným snáším všecko,
aby také oni došli spásy a věčné slávy skrze Krista Ježíše.
Tohle je jisté: Když jsme s ním umřeli, budeme s ním také
žít. Když vytrváme, budeme s ním i kralovat. Když ho zapřeme, zapře také on
nás. Ale i když my jsme nevěrní, on zůstává věrný, protože nemůže zapřít sám
sebe.
EVANGELIUM Lk 17,11-19
Slova svatého evangelia podle
Lukáše.
Na cestě do Jeruzaléma procházel Ježíš mezi Samařskem a Galilejí.
Když přicházel do jedné vesnice, šlo mu naproti deset
malomocných. Zůstali stát opodál a volali: "Ježíši, Mistře, smiluj se nad
námi!" Když je uviděl, řekl jim: "jděte a ukažte se kněžím." A
jak odcházeli, byli očištěni.
Když jeden z nich zpozoroval, že je uzdraven, vrátil se,
mocným hlasem velebil Boha, padl mu k nohám tváří až k zemi a děkoval mu. Byl
to Samaritán.
Ježíš na to řekl: “Nebylo jich očištěno deset? Kde je těch
devět? Nikdo z nich se nenašel, aby se vrátil a vzdal Bohu chválu, než tento
cizinec?"
A jemu řekl: "Vstaň a jdi! Tvá víra tě zachránila."
___________________________________________________________
Slůvko
pro děti:
Milé
děti, uzdravený malomocný z dnešního evangelia nás učí vděčnosti. Uvědomil
si, jaký zázrak se stal, že Ježíšovo uzdravení nebyla žádná samozřejmost – a tak
mu šel poděkovat. A tak je to i s námi: když si dokážeme vážit třeba i běžných
věcí – třeba když maminka uvaří něco dobrého k nedělnímu obědu, nebo když
jedete na hezký rodinný výlet – tak taky vnímáme, že to nejsou žádné
samozřejmosti. A taky za ně dokážeme děkovat – Bohu, tátovi, mamince, i ostatním
lidem.
Milí
bratři a sestry,
Ježíš
na začátku evangelia prochází územím mezi Samařskem a Galilejí, na pomezí
krajů, kde žijí pravověrní Židé a na druhé straně Samaritáni – cizinci, jak jim
Ježíš říká. Z hlediska víry Izraele to byli ‚jinak věřící‘, i když
uctívali Hospodina. Jejich hlavní kultické místo však nebyl jeruzalémský chrám,
ale hora Gerizím u Sichemu, dnešního Nábulusu. Velmi jasně je vztah
pravověrných Židů a Samaritánů vyjádřen v evangeliu podle Jana; v úvodu
vyprávění o setkání Ježíše a Samařanky u Jákobovy studny se říká: ‚Židé se
totiž se Samaritány nestýkají‘.
Není
přesně řečeno, zda mezi oněmi deseti malomocnými byl Samaritán jen jeden, nebo
více. Avšak jasně z textu vyplývá, že jejich společná nouze je svedla
dohromady. V situaci nákazy nebezpečnou chorobou, kdy byli izolováni od
svých komunit, a kdy se nesměli k nikomu zdravému ani přiblížit (zůstali
stát opodál),najednou padají bariéry: není již důležité, jestli je někdo
Žid nebo Samaritán, protože nyní jsou na jedné lodi. A mají jedinou společnou
naději, vyjádřenou voláním: Ježíši, Mistře, smiluj se nad námi!
Ježíš je vyslyší a říká jim: Jděte
a ukažte se kněžím! A v tuto chvíli se cesty uzdravených malomocných
znovu rozcházejí. U oněch devíti jsou tato slova zřejmě nejvíc ze všeho
pobídkou, aby dodrželi Mojžíšův zákon – podle něho se každý, který na sobě
přestal pozorovat příznaky malomocenství (což byla celá škála kožních chorob),
měl jít ukázat knězi, a když jej kněz prohlásil za uzdraveného, mohl se vrátit
do své komunity a ke svým blízkým. Možná proto se oněch devět nevrátilo; snad
byli natolik zvyklí na to, že především je třeba dodržet Mojžíšův zákon,
natolik zvyklí na to, co se v takové situaci má udělat, že to udělali
automaticky, podobně jako my se při vstupu do kostela automaticky přežehnáme
svěcenou vodou a poklekneme před svatostánkem. Ten desátý, Samaritán, se
zachová jinak: nemyslí na to, že je třeba především dodržet Zákon, je prostě
plný vděčnosti, vrací se, spontánně chválí Hospodina a děkuje Ježíši. Můžeme si
zde hned vzpomenout na jiného Samaritána, na toho milosrdného, rovněž z Lukášova
evangelia. Kněz a levita projdou kolem zbitého a polomrtvého člověka a
nepomohou mu také proto, že je třeba dodržet Zákon: jdou do Jeruzaléma, nejspíš
kvůli službě v chrámu, a proto se nemohou kulticky poskvrnit dotykem
krvácejících ran. Ale Samařan nic takového neřeší, je prostě pohnut soucitem, a
tak zraněnému pomůže nejlépe, jak umí.
Ježíš na úplném konci úryvku Samaritánovi
říká: Vstaň a jdi! Tvá víra tě zachránila. Samaritán je z oněch deseti
jediný, kdo byl opravdu a zcela uzdraven, na těle i na duši. Událost v něm
zrodila zcela osobní víru a lásku, zcela osobní vztah k Ježíši.
Žádné komentáře:
Okomentovat