23. neděle v mezidobí C 2022
1. ČTENÍ Mdr 9,13-18
Čtení z knihy Moudrosti.
Kdo z lidí může poznat Boží úmysly, kdo pochopí, co chce Pán?
Myšlenky smrtelníků jsou totiž nejisté a naše záměry vratké. Vždyť porušitelné
tělo duši zatěžuje a pozemský příbytek utlačuje mysl plnou starostí. S námahou
luštíme smysl pozemských věcí, nesnadno nalézáme to, co je nejvšednější. Kdo
může vyzkoumat to, co je v nebi? Kdo poznal tvou vůli, když jsi mu nedal
moudrost a z výšin neposlal svého svatého ducha?
A tak se upravilo chování těch, kdo jsou na zemi, lidé se
naučili, co je ti milé, a moudrostí se zachránili.
Žl 90(89),3-4.5-6.12-13.14+17
Odp.: Pane, tys nám býval útočištěm od pokolení do pokolení!
Rozkazem vracíš, Bože, člověka v prach a pravíš: "Vraťte se,
smrtelníci!" Neboť tisíc let je v tvých očích jako včerejší den, který
minul, a jako noční hlídka.
Odp.
Uchvacuješ je, jsou jako ranní sen, podobají se pučící trávě: Zrána kvete a
bují, večer je skosena a vadne.
Odp.
Nauč nás počítat naše dny, ať dojdeme k moudrosti srdce. Obrať se, Hospodine,
jak dlouho ještě budeš čekat? Slituj se nad svými služebníky!
Odp.
Nasyť nás brzy svou slitovností, ať jásáme a radujeme se po celý život! Ať je
nad námi dobrotivost Pána, našeho Boha, dej zdar práci našich rukou, dej zdar
práci našich rukou!
Odp.
2. ČTENÍ Flm 9b-10.12-17
Čtení z listu svatého apoštola Pavla Filemonovi.
Mluví to Pavel, stařec, a nyní vězeň pro Krista Ježíše.
Prosím tě za svého syna, kterému jsem dal život tady v žaláři, Onezima. Posílám
ti ho nazpátek, (přijmi ho,) jako by to bylo moje vlastní srdce. Nejraději bych
si ho nechal u sebe, aby mi sloužil místo tebe tady ve vězení, které snáším.
pro hlásání evangelia. Ale nechtěl jsem nic udělat bez tvého souhlasu, aby tvůj
dobrý skutek nevypadal jako vynucený, nýbrž byl dobrovolný.
Vždyť snad proto ti byl vzat na čas, abys ho dostal nazpátek
navždycky, ne už jako otroka, ale jako něco více než otroka: jako drahého
bratra. Když i mně je tolik milý, jak teprve tobě, jako člověk i jako křesťan.
Jsi-li tedy přesvědčen, že já a ty patříme k sobě, přijmi ho, jako bych to byl
já sám.
EVANGELIUM Lk 14,25-33
Slova svatého evangelia podle Lukáše.
Ježíše cestou doprovázely velké zástupy. Obrátil se k nim a
řekl: "Když někdo přichází ke mně a neklade svého otce, svou matku, ženu,
děti, bratry a sestry - ano i sám sebe až na druhé místo, nemůže být mým
učedníkem.
Kdo nenese svůj kříž a nejde za mnou, nemůže být mým
učedníkem.
Když někdo z vás chce stavět věž, nesedne si napřed a
nespočítá náklady, jestli má dost na dokončení stavby? Kdyby totiž položil
základy a nestačil ji dokončit, vysmáli by se mu všichni, kdo by to viděli, a
říkali by: 'Tenhle člověk se pustil do stavby, ale nemohl ji dokončit.'
Nebo když má některý král vytáhnout proti jinému králi, aby s
ním vedl válku, nesedne si napřed a neuvažuje, jestli se může s deseti tisíci
vojáků utkat s tím, kdo proti němu táhne s dvaceti tisíci? Jestliže na to
nestačí, vyšle posly, dokud je ten druhý (král) ještě daleko, a žádá o podmínky
míru.
Tak ani žádný z vás, kdo se nezřekne všeho, co má, nemůže být
mým učedníkem."
Slůvko pro děti:
Milé děti,
Na konci dnešní mše svaté vám požehnám aktovky a školní pomůcky, které jste
si přinesly. Co myslíte, k čemu to požehnání bude dobré? Asi to nebude
tak, že by vám vědomosti potom samy skákaly do hlavy, ani ta aktovka nebude na
zádech lehčí. Ale vždycky, když budete ty aktovky nebo pomůcky používat, tak si
přitom můžete vzpomenout, že Pán Ježíš je s Vámi – ve škole i všude jinde,
když vám učení jde i když vám nejde.
Milí bratři a sestry,
Je dost možné, že ony velké zástupy doprovázející Ježíše, o nichž se hovoří
na začátku dnešního evangelia, po skončení Ježíšovy řeči notně prořídly. Asi si
mnoho z těch lidí řeklo totéž, co by mohlo při poslechu dnešního evangelia
napadnout i každého z nás: když to Ježíš říká takhle kategoricky, nemůže
být jeho učedníkem vůbec nikdo; snad s výjimkou řeholníků a řeholnic,
kteří skládají sliby čistoty a chudoby. Určité zajištění života a vztahy jsou
pro nás lidsky to nejdůležitější, co máme; jsou to pilíře našeho života. Kdo si
vlastně může říci, že na něčem nelpí; kdo je tak dokonalý, že je úplně vnitřně
svobodný od všeho a všech?
Ona dvě Ježíšova krátká podobenství z dnešního evangelia, o stavbě
věže a o králi jdoucím do bitvy však mají, myslím, jeden hlavní důvod. Boží
slovo nás má přimět k tomu, abychom zkoumali sami sebe a abychom si každý
sám u sebe s pokorou přiznali, že opravdu na mnoha skutečnostech lpíme; že
bychom se nebyli schopni vzdát všeho, co máme, všech věcí a vztahů, jež jsou
součástí našich životů. To je ono ‚sednutí si a spočítání‘, o kterém Ježíš
hovoří. Již uvědomění si, že na něčem lpím, že bych se něčeho vzdát nedokázal a
že Ježíš u mne často není na prvním místě, je velká věc a krok kupředu. Často
to totiž ani nemusíme tušit, a zjistíme to zpravidla, až o onu věc nebo osobu
přijdeme. O svatém Konstantinovi – Cyrilovi se vypráví, že měl v mládí
oblíbeného cvičeného krahujce. Když mu jednou uletěl a už se nevrátil, mladý
Konstantin dlouho plakal – ale když se s touto ztrátou vyrovnal, pochopil,
že na svém krahujci lpěl – že věnoval svou lásku něčemu, co mu nakonec přineslo
bolest. Od té doby prý také začal víc přemýšlet o duchovních skutečnostech.
Pánu naprosto nejde o to, abychom náš život žili ve vakuu, bez věcí a
lidí, které jej spoluvytvářejí a bez kterých by vlastně neměl žádnou cenu.
Ježíš nechce nic více ani nic méně, než aby v tomto našem životě vztah
k Němu samému zaujímal první místo. Není třeba naše vztahy rušit, to by
bylo zcela proti jádru našeho křesťanství. Je ale třeba všechno ponořit do
Ježíšovy lásky, nechat jí všechno proměnit, skrze ni dát věcem a lidem svobodu
od naší touhy je vlastnit. Pokud se odvážíme položit vztah k Pánu na první
místo v našem životě, ostatním vztahům to neublíží, ale prospěje.
Žádné komentáře:
Okomentovat