sobota 21. května 2022

 

6. neděle velikonoční C 2022 – kázání pro děti, které dnes v Brně - Kohoutovicích přistupují k prvnímu svatému přijímání

 ( Můžete se také vrátit ke kázání z roku 2016 zde: )


EVANGELIUM Jan 14,23-29

Slova svatého evangelia podle Jana.


Ježíš řekl svým učedníkům: "Kdo mě miluje, bude zachovávat mé slovo a můj Otec ho bude milovat; a přijdeme k němu a učiníme si u něho příbytek. Kdo mě nemiluje, nezachovává moje slova. A přece slovo, které slyšíte, není moje, ale mého Otce, který mě poslal. To jsem k vám mluvil, dokud ještě zůstávám u vás. Ale Přímluvce, Duch svatý, kterého Otec pošle ve jménu mém, ten vás naučí všemu a připomene vám všechno, co jsem vám řekl já. Pokoj vám zanechávám, svůj pokoj vám dávám; ne ten, který dává svět, já vám dávám. Ať se vaše srdce nechvěje a neděsí. Slyšeli jste, že jsem vám řekl: 'Odcházím' a 'zase k vám přijdu'. Kdybyste mě milovali, radovali byste se, že jdu k Otci, neboť Otec je větší než já. Řekl jsem vám to už teď, dříve než se to stane, abyste uvěřili, až se to stane."

 ___________________________________________________

Milé děti, Terezko, Magdo, Ellen,

Naše společná cesta ke dnešnímu slavnostnímu dni končí.  Od ledna jsme si povídali o mnoha věcech: o tom, jak a proč Ježíš dělal své mocné skutky, jak hovořil s učedníky v podobenstvích, jak jim předal moc odpouštět hříchy, jak ustanovil Eucharistii; jak probíhá svátost smíření, jaké jsou části mše svaté. A hodně, hodně dalších věcí. Po každých dvou setkáních jste taky měly domácí úkol. A tak jste se mohly ptát, jestli si to všechno můžete zapamatovat. Možná jste si říkaly: máme tolik úkolů z matematiky, češtiny, angličtiny a dalších předmětů ve škole, a ještě k tomu se musíme učit do náboženství nebo na přípravu k přijímání…

Jeden vzdělaný, vážený a moudrý kněz, který byl z Německa a žil ve dvacátém století, člen jezuitského řádu  Karel Rahner, se jednou zamýšlel nad něčím podobným. Napsal na tohle téma jednu úvahu, která začíná těmito slovy, velice pochopitelnými i pro vás, Terezko, Magdo a Ellen: Co všechno jsem se již učil, můj Bože! Mnoho jsem se učil, protože jsem musel nebo sám chtěl. Ale výsledek toho učení je v obou případech stejný: zase jsem to zapomněl.

To, co jsme spolu probírali, možná opravdu časem zapomenete – i když, pravda, některé podstatné věci z toho byste, děti, zapomenout neměly. Ale stejně – mohli bychom se společně ptát, co tedy teď s tím… A odpovědět si na to můžeme jednou větou z dnešního evangelia. Vzkříšený Ježíš má odejít do nebeské slávy k Otci. Učedníci přemýšlejí, jaké to bude, když už s nimi Ježíš nebude tak jako předtím, když ho vlastně už neuvidí a neuslyší jeho hlas. Ale On jim říká: Přímluvce, Duch svatý, kterého Otec pošle ve jménu mém, ten vás naučí všemu a připomene vám všechno, co jsem vám řekl já.

Duch svatý je, jednoduše řečeno, Boží láska, darovaná nám lidem. A tak je to vlastně jednoduché: když se, Terezko, Magdo a Ellen, budete snažit mít rádi Ježíše a druhé lidi, láskou, která se dokáže i něčeho pro sebe zříct, nebo udělat něco ne úplně lehkého či příjemného, jen aby ten druhý byl šťastný, tak bude všechno v pořádku - i když třeba zapomenete, kolik bylo přesně těch chlebů a ryb, které Ježíš rozmnožil, aby se lidi mohli najíst. Protože když budete mít druhé rádi, tak budete vždycky vědět to, co je důležité, a nikdy to nezapomenete. Není to jednoduché - ale když budete chodit často ke svatému přijímání, modlit se a aspoň malinko se o to snažit, tak vám - Terezko, Magdo a Ellen - Ježíš určitě pomůže, abyste takové byly.

Žádné komentáře:

Okomentovat