6. neděle velikonoční C 2016
1. ČTENÍ Sk 15,1-2.22-29
Čtení ze Skutků apoštolů.
Někteří lidé přišli z Judska (do Antiochie) a poučovali bratry:
"Nedáte-li se podle mojžíšského zvyku obřezat, nemůžete dojít spásy."
Pavel a Barnabáš se však s nimi dostali do hádky a úporně se s nimi o to přeli.
Bylo proto rozhodnuto, aby se kvůli této sporné otázce Pavel, Barnabáš a
někteří z nich odebrali k apoštolům a starším do Jeruzaléma.
Tehdy se apoštolové a starší spolu
s celou církevní obcí rozhodli, že ze svého středu vyberou několik mužů a
pošlou je s Pavlem a Barnabášem do Antiochie, totiž Judu, kterému říkali
Barsabáš, a Silu - vedoucí muže mezi bratry. A po nich poslali toto psaní: .
"Apoštolové a starší posílají
bratrský pozdrav bratrům v Antiochii, Sýrii a Kilíkii, obráceným z pohanství.
Dověděli jsme se, že vás někteří lidé z našeho středu znepokojili a popletli
svými řečmi, ačkoli k tomu nedostali od nás žádné pověření. My jsme se tedy
nyní jednomyslně rozhodli, že vybereme některé muže a pošleme je k vám zároveň
s naším drahým Barnabášem a Pavlem, lidmi, kteří nasadili svůj život pro našeho
Pána Ježíše Krista. A tak jsme vypravili Judu a Silu, aby vám to vyložili ještě
ústně.
Rozhodl totiž Duch svatý i my, že
vám nemá být ukládáno žádné další břemeno kromě těchto nutných věcí: vyvarovat
se toho, co bylo obětováno modlám, krve, masa z udušených zvířat a smilstva.
Budete-li se těchto věcí chránit, jednáte správně. Buďte zdrávi."
Žl 67(66),2-3.5.6+8
Odp.: Ať tě, Bože, velebí národy, ať tě velebí kdekterý národ! nebo:
Aleluja.
Bože, bud' milostiv a žehnej nám, ukaž nám svou jasnou tvář, kéž se pozná
na zemi, jak jednáš, kéž poznají všechny národy, jak zachraňuješ.
Odp.
Nechť se lidé radují a jásají, že soudíš národy spravedlivě a lidi na zemi
řídíš.
Odp.
Ať tě, Bože, velebí národy, ať tě velebí kdekterý národ! Kéž nám Bůh žehná,
ať ho ctí všechny končiny země!
Odp.
2. ČTENÍ Zj 21,10-14.22-23
Čtení z knihy Zjevení svatého apoštola Jana.
Anděl mě přenesl v duchu na
velikou a vysokou horu a ukázal mi Svaté město, Jeruzalém, jak sestupuje z nebe
od Boha a září Boží vznešeností. Jiskřilo jako nejvzácnější kámen, jako
křišťálově průhledný jaspis. Mělo silné a vysoké hradby s dvanácti branami, na
nich dvanáct andělů a jména nadepsaná na nich jsou jména dvanácti izraelských
kmenů. Tři brány ležely k východu, tři brány k severu, tři brány k jihu a tři
brány k západu. Městské hradby mají jako základ dvanáct kamenů a na nich
dvanáct jmen dvanácti Beránkových apoštolů.
Chrám jsem v něm však nespatřil,
neboť Pán Bůh vševládný a Beránek - to je jeho chrám. A toto město nemá
zapotřebí ani slunečního, ani měsíčního světla, protože ho ozařuje Boží
velebnost. Jeho světlem je Beránek.
EVANGELIUM Jan 14,23-29
Slova svatého evangelia podle Jana.
Ježíš řekl svým učedníkům: "Kdo mě miluje, bude zachovávat mé slovo a
můj Otec ho bude milovat; a přijdeme k němu a učiníme si u něho příbytek. Kdo
mě nemiluje, nezachovává moje slova. A přece slovo, které slyšíte, není moje,
ale mého Otce, který mě poslal. To jsem k vám mluvil, dokud ještě zůstávám u
vás. Ale Přímluvce, Duch svatý, kterého Otec pošle ve jménu mém, ten vás naučí
všemu a připomene vám všechno, co jsem vám řekl já. Pokoj vám zanechávám, svůj
pokoj vám dávám; ne ten, který dává svět, já vám dávám. Ať se vaše srdce
nechvěje a neděsí. Slyšeli jste, že jsem vám řekl: 'Odcházím' a 'zase k vám
přijdu'. Kdybyste mě milovali, radovali byste se, že jdu k Otci, neboť Otec je
větší než já. Řekl jsem vám to už teď, dříve než se to stane, abyste uvěřili,
až se to stane."
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Slovo Přímluvce, jímž v dnešním evangeliu Ježíš označuje
zaslíbeného Ducha svatého, zní v řeckém originále Paraklétos. Toto slovo
není dost dobře možné přeložit do češtiny beze ztráty výpovědi. Původní sloveso
parakalei označuje v Písmu tak
různé a často téměř protichůdné významy, jako je snažně prosit, nabádat,
pomáhat nebo přimlouvat se, ale také těšit v zármutku – v řeckém
překladu Starého Zákona je toto slovo použito ve známém Izajášově Potěšte,
potěšte můj lid. Duch svatý je tedy nejen Přímluvce, ale i Prosebník,
Pomocník, a zároveň Utěšitel. A Duch
svatý, který je to vše zároveň, vás naučí všemu a připomene vám vše, co jsem
vám řekl já, říká Ježíš dále.
V této
druhé polovině Ježíšovy věty je cosi, co souvisí s významem slova
Paraklétos jako Utěšitel. Naučí vás všemu
může znamenat - mimo jiné - naučí vás chápat smysl věcí.
Nejzákladnější
a nejbolestivější otázka uprostřed každého lidského trápení je vždy Proč? Proč se mi stalo zrovna tohle? Proč
zrovna já mám nemocné ditě? Proč jsem nenašla životního partnera? Toto proč
je otázkou po smyslu utrpení. Potřebujeme jej pochopit, abychom měli sílu
k dalšímu životu, zároveň však na tuto otázku lidsky vzato často chybí
odpověď a všechny možné pokusy ji najít nekončívají útěchou, ale spíš ještě
větším otevřením rány. Avšak Duch svatý
je Paraklétos, Consolator optimus, nejlepší
Utěšitel, jak se zpívá v hymnu Veni
sancte. On jediný může opravdu utěšit, protože On jediný nám může odhalit
smysl našich příběhů tak, jak bychom to nedokázali ani my sami, ani nikdo
druhý. A často tento smysl nějak
pochopíme, i když pochopení není sdělitelné, není vyslovitelné logickými
argumenty. Na ono proč nemůžeme
vždycky říci jednoduše protože. Jen
je nám do srdce dáno zcela vnitřní připomenutí a přijetí toho, co nám řekl
Ježíš – já jsem s Vámi až do konce světa, až do konce vašeho příběhu, co
je vaše, je i mé – i vaše bolesti a trápení.
Žádné komentáře:
Okomentovat