5. neděle postní C 2022
1. ČTENÍ Iz 43,16-21
Čtení z knihy proroka Izaiáše.
Tak praví Hospodin, který vytvořil v moři
cestu, v mocných vodách stezku, který (k soudu) vyvedl vozy i koně, vojsko i
silné reky; všichni spolu leží, již nevstanou, jako knot zhasli, dohořeli:
"Nevzpomínejte na věci minulé, nedbejte na to, co se dávno stalo! Hle, činím
věci nové, teď již vzcházejí, což to nepoznáváte? Cestu vytvořím na stepi a stezky na poušti. Divoká zvěř mě oslaví, šakalové a pštrosi, že jsem dal vodu na stepi, řeky na poušti, abych napojil svůj lid, svého vyvoleného, lid, který jsem stvořil pro sebe, který bude hlásat mou chválu."
Žl 126 (125),1-2ab.2cd-3.4-5.6 Odp.: 3
Odp.: Velkou věc s námi udělal Hospodin, naplnila nás radost.
Když Hospodin přiváděl siónské zajatce, byli jsme jako ve snách. Tehdy byla
naše ústa plná smíchu a náš jazyk plný jásotu.
Odp.
Tehdy se říkalo mezi pohany: "Velkou věc s nimi udělal Hospodin!"
Ano, velkou věc s námi udělal Hospodin, naplnila nás radost.
Odp.
Hospodine, změň náš osud, jako se mění údolí na jihu země. kdo sejí v slzách,
žnout budou s jásotem
Odp.
Vycházejí s pláčem, když nesou semeno k setí: přijdou však s jásotem a přinesou
své snopy.
Odp.
2. ČTENÍ Flp 3,8-14
Čtení z listu svatého apoštola Pavla Filipanům.
Bratři a sestry!
Všecko považuji za škodu ve srovnání s oním nesmírně cenným
poznáním Ježíše Krista, svého Pána. Pro něj jsem se toho všeho zřekl a považuji
to za bezcenný brak, abych mohl získat Krista a byl s ním spojen; nemám přece
vlastní spravedlnost, která se získá zachováváním Zákona, ale tu, která se dává
tomu, kdo věří v Krista, totiž tu, která přichází od Boha a spočívá na víře.
Tak na sobě poznám Krista i moc jeho zmrtvýchvstání a účast v jeho utrpení; a
protože umřel on, i já mu chci být v tom podobný. Potom, jak doufám, dosáhnu i
vzkříšení z mrtvých.
Tím neříkám, že už bych toho dosáhl nebo že jsem už
dokonalý; ale ze všech sil se snažím to uchvátit, protože i mne samého uchvátil
Kristus Ježíš. Bratři, já si nenamlouvám, že už jsem to uchvátil. Ale o jedno
mi jde: nedbám na to, co je za mnou, ale ženu se k tomu, co je přede mnou.
Běžím k cíli za vítěznou nebeskou odměnou, ke které nás Bůh povolal skrze
Krista Ježíše.
EVANGELIUM Jan 8,1-11
Slova svatého evangelia podle Jana.
Ježíš odešel na Olivovou horu. Ale brzo ráno se zase objevil
v chrámě a všechen lid přicházel k němu. On se posadil a učil je.
Tu k němu učitelé Zákona a farizeové přivedli ženu
přistiženou při cizoložství. Postavili ji doprostřed a řekli mu: "Mistře,
tato žena byla dopadena v cizoložství při činu. Mojžíš nám v Zákoně nařídil
takové ženy ukamenovat. Co říkáš ty?" Tou otázkou ho chtěli přivést do
úzkých, aby ho měli z čeho obžalovat.
Ježíš se však sehnul a psal prstem na zem. Když nepřestávali
otázkami na něj dotírat, vzpřímil se a řekl jim: "Kdo z vás je bez hříchu,
ať první hodí po ní kamenem." A sehnul se opět a psal na zem. Když to
uslyšeli, jeden za druhým se vytráceli, starší napřed, až zůstal on sám a žena
před ním.
Ježíš se vzpřímil a řekl jí: "Ženo, kam se poděli?
Nikdo tě neodsoudil?"
Odpověděla: "Nikdo, Pane."
Ježíš řekl: "Ani já tě neodsuzuji. Jdi a od nynějška už
nehřeš! _________________________________________________________________________
Milí bratři a sestry,
Pro porozumění dnešnímu evangeliu nám může
pomoci návrat k Božímu slovu předminulé neděle, kdy jsme četli ze třinácté
kapitoly svatého Lukáše: V té době přišli k Ježíšovi se zprávou o Galilejcích,
jejichž krev smísil Pilát s krví jejich obětních zvířat. Řekl jim na to: „Myslíte, že ti Galilejci, když to
museli vytrpět, byli větší hříšníci než ostatní Galilejci? Ne, říkám
vám; když se však neobrátíte, všichni podobně zahynete. Anebo oněch
osmnáct, na které padla věž v Siloe a usmrtila je: myslíte, že byli větší
viníci než ostatní obyvatelé Jeruzaléma? Ne, říkám vám; když se však
neobrátíte, všichni právě tak zahynete.“
Učedníci možná po oné zprávě začali debatu
o tom, proč se to stalo; stejně jako my dnes v rozhovorech rozebíráme
zprávy, které jsme viděli a slyšeli v televizi nebo na internetu. Ježíš se ale k takové
debatě nepřidává, nic svým učedníkům nevysvětluje: vyzývá je, aby obrátili svou
pozornost k sobě samým. Událost s masakrem Galilejců či s věží v Siloe
nemá být téma k diskuzi o Boží spravedlnosti, ale podnětem k sebereflexi.
V dnešním evangeliu je situace úplně
podobná: k Ježíšovi přivedou učitelé zákona a farizeové ženu přistiženou při
cizoložství. Na začátku je případ; a nad ním chtějí znalci Mojžíšova zákona
začít teologickou diskuzi o jeho výkladu; samozřejmě s cílem usvědčit Ježíše
z toho, že Mojžíšův zákon vykládá špatně a oni že mají pravdu. Ježíš se
však s nikým nehádá, o ničem nediskutuje. Prostě řekne: Nechte ji být, podívejte
se laskavě každý sám na sebe a na svůj život.
Vzpomínám si v téhle souvislosti na
dobu po své konverzi ve druhé polovině devadesátých let. Tehdy jsem měl velkou
chuť a elán diskutovat o víře, své nově nalezené křesťanství zuby nehty hájit
před argumenty protivníků a hledat soulad mezi náboženstvím a vědeckým pohledem
na svět. Zřejmě jsem tím hodně lidí ve svém okolí tenkrát značně otravoval. Dokonce
jsem někdy na přelomu tisíciletí klopotně v anglickém originále přelouskal jednu knihu
slavného britského přírodovědce a představitele nového ateismu Richarda
Dawkinse (později vyšla česky pod názvem Rozplétání duhy), jen abych v ní
našel co nejvíc míst, kde se Dawkins evidentně mýlí. Když si tuto životní etapu
dnes připomínám, sám nad sebou se shovívavě usmívám; byl jsem mladý, zapálený a
naivní. Dneska už nemám skoro žádnou potřebu s někým sáhodlouze diskutovat
a obhajovat svou pravdu; nějak mám dojem, že snaha o dobrý život a vztahy podle
Ježíšova dvojjediného přikázání lásky je mnohem lepší náplň darovaného času než
polemiky o čemkoli a s kýmkoli.
A myslím, milí bratři a sestry, že právě
tohle je nejlepší odpověď i na různé naše další otázky a problémy: Jak tohle
mohl Pán Bůh dopustit? Nebo: Děti mi přestávají chodit do kostela. Nebo
ještě: To je hrozné, co se dneska ve světě děje; jak jen lidé mohou být tak
zlí? Jistě, smíme se takto tázat, můžeme si takto Pánu Bohu stěžovat. Kéž
nás ale všechny tyto otázky nakonec vedou k tomu, abychom se vrátili sami
k sobě; abychom se otázali: A co já sám, Pane? Mohu být s pomocí Tvé milosti lepší? Mohu do
toho všeho přinášet víc Tvého světla a Tvé lásky?
Žádné komentáře:
Okomentovat