4. neděle postní C 2022
1. ČTENÍ Joz 5,9a.10-12
Čtení z knihy Jozue.
Hospodin pravil Jozuovi: "Dnes jsem z vás odvalil
egyptskou hanbu."
Synové Izraele se utábořili v Gilgalu a slavili Velikonoce
čtrnáctého dne toho měsíce večer na jerišských planinách. Na druhý den po
Velikonocích jedli z úrody té země: nekvašené chleby a pražená zrna.
Téhož dne přestala (padat) mana. Byl to druhý den, když
jedli z úrody té země. Synové Izraele už neměli manu, toho roku jedli z výnosu
země Kanaán.
Žl 34 (33),2-3.4-5.6-7 Odp.: 9a
Odp.: Okuste a vizte, jak je Hospodin dobrý.
Ustavičně chci velebit Hospodina, vždy bude v mých ústech jeho chvála. V
Hospodinu nechť se chlubí moje duše, ať to slyší pokorní a radují se.
Odp.
Velebte se mnou Hospodina, oslavujme spolu jeho jméno! Hledal jsem Hospodina, a
vyslyšel mě, vysvobodil mě ze všech mých obav.
Odp.
Pohleďte k němu, ať se rozveselíte, vaše tvář se nemusí zardívat hanbou. Hle,
ubožák zavolal, a Hospodin slyšel, pomohl mu ve všech jeho strastech.
Odp.
2. ČTENÍ 2 Kor 5,17-21
Čtení z druhého listu svatého apoštola Pavla Korinťanům.
Bratři a sestry!
Když se někdo stal křesťanem, je to nový tvor. To staré
pominulo, nové nastoupilo. A všecko to pochází od Boha; on nás smířil se sebou
skrze Krista a svěřil nám službu, abychom hlásali toto usmíření. Vždyť Bůh pro
Kristovy zásluhy smířil svět se sebou, lidem už nepřičítá jejich poklesky a nás
pověřil kázáním o tomto usmíření. Jsme proto Kristovi vyslanci, jako by skrze
nás napomínal Bůh.
Kristovým jménem vyzýváme: Smiřte se s Bohem! S tím, který
byl bez hříchu, jednal kvůli nám jako s největším hříšníkem, abychom my skrze
něho byli spravedliví u Boha.
EVANGELIUM Lk 15,1-3.11-32
Slova svatého evangelia podle Lukáše.
Do Ježíšovy blízkosti přicházeli samí celníci a hříšníci,
aby ho slyšeli. Farizeové a učitelé Zákona mezi sebou reptali : "Přijímá
hříšníky a jí s nimi! " Pověděl jim tedy toto podobenství:
"Jeden člověk měl dva syny. Mladší z nich řekl otci:
'Otče, dej mi z majetku podíl, který na mě připadá.' On tedy rozdělil majetek
mezi ně. Netrvalo dlouho a mladší syn sebral všechno, odešel do daleké země a
tam svůj majetek rozmařilým životem promarnil.
Když všechno utratil, nastal v té zemi velký hlad, a on
začal mít nouzi. Šel a uchytil se u jednoho hospodáře v té zemi. Ten ho poslal
na pole pást vepře. Rád by utišil hlad lusky, které žrali vepři, ale nikdo mu
je nedal.
Tu šel do sebe a řekl: 'Kolik nádeníků mého otce má nadbytek
chleba, a já tady hynu hladem! Vstanu a půjdu k svému otci a řeknu mu: Otče,
zhřešil jsem proti Bohu i proti tobě. Už nejsem hoden, abych se nazýval tvým
synem. Vezmi mě jako jednoho ze svých nádeníků!' Vstal a šel k svému otci.
Když byl ještě daleko, otec ho uviděl a pohnut soucitem
přiběhl, objal ho a políbil. Syn mu řekl: 'Otče, zhřešil jsem proti Bohu i
proti tobě. Už nejsem hoden, abych se nazýval tvým synem.' Ale otec nařídil
služebníkům: 'Honem přineste nejlepší šaty a oblečte ho, dejte mu na ruku
prsten a obuv na nohy! Přiveďte vykrmené tele a zabijte ho! A hodujme a veselme
se, protože tento můj syn byl mrtev, a zase žije, byl ztracen, a je zas
nalezen!' A začali se veselit.
Jeho starší syn byl právě na poli. Když se vracel a byl už
blízko domu, uslyšel hudbu a tanec. Zavolal si jednoho ze služebníků a ptal se
ho, co to znamená. On mu odpověděl: 'Tvůj bratr se vrátil a tvůj otec dal zabít
vykrmené tele, že se mu vrátil zdravý.' Tu se (starší syn) rozzlobil a nechtěl
jít dovnitř. Jeho otec vyšel a domlouval mu. Ale on otci odpověděl: 'Hle, tolik
let už ti sloužím a nikdy jsem žádný tvůj příkaz nepřestoupil. A mně jsi nikdy
nedal ani kůzle, abych se poveselil se svými přáteli. Když ale přišel tenhle
tvůj syn, který prohýřil tvůj majetek s nevěstkami, dals pro něj zabít vykrmené
tele!'
Otec mu odpověděl: 'Dítě, ty jsi pořád se mnou a všechno, co
je moje, je i tvoje. Ale máme proč se veselit a radovat, protože tento tvůj
bratr byl mrtev, a zase žije, byl ztracen, a je zase nalezen.' "
___________________________________________________________________
Slůvko pro děti:
Milé děti, co myslíte, že dělal otec z podobenství poté, co ten mladší syn odešel? Myslím, že měl o něj velký strach, že v každé volné chvíli vyhlížel, jestli se mu vrátí. Nepřestal ho mít rád, i když ten syn mu hodně ublížil; když po něm chtěl, aby mu dal dědictví, tak tím vlastně řekl – Táto, já bych chtěl, abys už umřel.
I my se můžeme od Pána Boha hodně
vzdálit. Ale On nás proto nikdy nepřestane mít rád, nikdy nepřestaneme být jeho
milované děti.
Milí bratři a sestry,
Postavy mladšího a staršího syna z Ježíšova podobenství
o milosrdném otci jsou na první pohled úplně protikladné; na jedné straně
slušný starší syn, který Otci slouží a nikdy žádný jeho příkaz neporušil; a pak
ten mladší, rebel, který z otcovského domu utekl a vrátil se až po
zkušenosti skoro úplného pádu na dno. Přesto mají oba synové jednu věc
společnou: je to mylná představa o tom, že jejich synovství je něco, oč se dá
přijít, nebo co je nutné si zasloužit. Je to možná jedna z nejdůležitějších
skutečností, kterou nám má podobenství ukázat. Oba synové musejí přijít na to,
že jejich synovství nikdy nezanikne, že o ně nemohou přijít, že je
bezpodmínečné, že jsou milování prostě proto, že jsou. Být syny otce je jejich
nejhlubší identita, která se nikdy nezmění.
Mladší syn, na úplném dně, hladový a mezi vepři (což
je pro každého Izraelitu, jak víme, nečisté zvíře) jde do sebe, uvědomuje si,
co vlastně udělal, a chce se vrátit domů. 'Vstanu a půjdu k svému otci a řeknu
mu: Otče, zhřešil jsem proti Bohu i proti tobě. Už nejsem hoden, abych se
nazýval tvým synem. Vezmi mě jako jednoho ze svých nádeníků'. Mladší syn se
domnívá, že svým činem o synovství přišel, že už synem být nemůže. Otec ho ale
hned po jeho návratu ubezpečuje o opaku: 'Honem přineste nejlepší šaty a
oblečte ho, dejte mu na ruku prsten a obuv na nohy!' Syn okamžitě dostává
zpět atributy svého synovství, nikdo ho nemůže zaměnit za nádeníka. Byl vždycky
synem a vždycky bude.
Ve druhé části podobenství se potom dozvíme, jak chápe sebe sama a svůj
vztah k otci starší syn. : 'Hle, tolik let už ti sloužím a nikdy jsem
žádný tvůj příkaz nepřestoupil. A mně jsi nikdy nedal ani kůzle, abych se
poveselil se svými přáteli. Když ale přišel tenhle tvůj syn, který prohýřil
tvůj majetek s nevěstkami, dals pro něj zabít vykrmené tele!' Mladší syn myslel, že o svůj status syna
přišel a bude muset být doma nádeníkem; starší syn měl ale tuto mentalitu
nádeníka vždy. Docela se podobá dělníkům první hodiny z podobenství o
práci na vinici, které je u svatého Lukáše o tři kapitoly dále: dělníci, kteří
pracovali celý den, reptají, že majitel vinice dal stejně těm, co pracovali
jen chvíli - a to přece není spravedlivé. Jenže syn není nádeník, je to syn. Myslel
si, že si musí otcovu lásku zasloužit, že musí být hodný, poslušný a pilný, aby
ho otec měl rád. Jenže i on vždycky synem byl a vždycky bude; otec mu něžně
říká: 'Dítě, ty jsi pořád se mnou, a vše co je mé, je i tvé'. Příběh má
otevřený konec: mladší syn po své dramatické zkušenosti pochopil, že vždycky
synem byl a bude, a snad to nakonec pochopil i ten starší, i když o tom podobenství
na konci nic neříká.
Dnes je neděle Laetare – Radostná. A mimo jiné se můžeme radovat z toho, že naše identita milovaných Božích dětí, ta nejhlubší, kterou máme, je navždycky. Nikdy nemůžeme přijít o to, že jsme Boží synové a dcery. Můžeme na to zapomenout, můžeme jimi nechtít být, ale stejně jimi jsme a navždy budeme. Boží láska ke každému člověku je naprosto věrná a trvalá, protože ona je Boží podstatou. A toto radostné vědomí nám může pomoci, abychom opravdu žili způsobem hodným toho, že jsme Boží děti a sobě navzájem bratři a sestry.
Žádné komentáře:
Okomentovat