Slavnost Zmrtvýchvstání Páně 2022 – ve dne
1. ČTENÍ Sk 10,34a.37-43
Čtení ze Skutků apoštolů.
Petr se ujal
slova a promluvil: "Vy víte, co se po křtu, který hlásal Jan, událo
nejdříve v Galileji a potom po celém Judsku: Jak Bůh pomazal Duchem svatým a
mocí Ježíše z Nazareta, jak on všude procházel, prokazoval dobrodiní, a protože
Bůh byl s ním, uzdravoval všechny, které opanoval ďábel.
A my jsme svědky všeho toho, co konal v Judsku a v
Jeruzalémě. Ale pověsili ho na dřevo a zabili. Bůh jej však třetího dne
vzkřísil a dal mu, aby se viditelně ukázal, ne všemu lidu, ale jen těm, které
Bůh předem vyvolil za svědky, totiž nám, kteří jsme s ním jedli a pili po jeho
zmrtvýchvstání.
On nám přikázal, abychom to hlásali lidu a se vší
rozhodností dosvědčovali: To je Bohem ustanovený soudce nad živými i mrtvými. O
něm vydávají svědectví všichni proroci, že skrze něho dostane odpuštění hříchů
každý, kdo v něho věří."
Žl 118 (117),1-2.16ab+17.22-23 Odp.: 24
Odp.: Toto je den, který učinil Hospodin, jásejme a radujme se z něho!
nebo: Aleluja, aleluja, aleluja.
Oslavujte Hospodina, neboť je dobrý, jeho milosrdenství trvá navěky. Nechť
řekne dům Izraelův: "Jeho milosrdenství trvá navěky."
Odp.
Hospodinova pravice mocně zasáhla, Hospodinova pravice mě pozvedla. Nezemřu,
ale budu žít a vypravovat o Hospodinových činech.
Odp.
Kámen, který stavitelé zavrhli, stal se kvádrem nárožním. Hospodinovým řízením
se tak stalo, je to podivuhodné v našich očích.
Odp.
2. ČTENÍ Kol 3,1-4
Čtení z listu svatého apoštola Pavla Kolosanům.
Bratři a sestry!
Když jste s Kristem byli vzkříšeni, usilujte o to, co pochází
shůry, kde je Kristus po Boží pravici. Na to myslete, co pochází shůry, ne na
to, co je na zemi. Jste přece už mrtví a váš život je s Kristem skrytý v Bohu.
Ale až se ukáže Kristus, náš život, potom se i vy s ním ukážete ve slávě.
EVANGELIUM Jan 20,1-9
Slova svatého evangelia podle Jana.
Prvního dne v týdnu přišla Marie Magdalská časně ráno ještě
za tmy ke hrobu a viděla, že je kámen od hrobu odstraněn. Běžela proto k Šimonu
Petrovi a k tomu druhému učedníkovi, kterého Ježíš miloval, a řekla jim:
"Vzali Pána z hrobu a nevíme, kam ho položili."
Petr a ten druhý učedník tedy vyšli a zamířili ke hrobu. Oba
běželi zároveň, ale ten druhý učedník byl rychlejší než Petr a doběhl k hrobu
první. Naklonil se dovnitř a viděl, že tam leží pruhy plátna, ale dovnitř
nevešel.
Pak za ním přišel i Šimon Petr, vešel do hrobky a viděl, že
tam leží pruhy plátna. Rouška však, která byla na Ježíšově hlavě, neležela u
těch pruhů plátna, ale složená zvlášť na jiném místě. Potom vstoupil i ten
druhý učedník, který přišel ke hrobu první, viděl a uvěřil. Ještě totiž
nerozuměli Písmu, že Ježíš musí vstát z mrtvých.
_________________________________________________________
Slůvko pro děti:
Milé děti,
Jako pomoc pro pochopení scénky z biblických postaviček použily paní Jitka a Kateřina slova z konce dnešního evangelia:
Ještě nerozuměli Písmu, že Ježíš musí vstát z mrtvých. Pán Ježíš, když své učedníky učil, tak jim mockrát říkal, že musí zemřít a vstát z mrtvých, a jak je to předpovězeno ve Starém Zákoně. Ale asi to tenkrát opravdu ani jednou nepochopili, možná proto, že se jim to zdálo až moc neuvěřitelné. Petr, Jan a Marie Magdalská to pochopili až teď, až když viděli, že kámen je odvalený a po Ježíšovi zbyly v hrobě jenom kusy látky, do kterých bylo jeho tělo zavinuté při pohřbu. Tehdy se jim konečně rozsvítilo v hlavě, konečně jim došlo, co jim to Ježíš tenkrát říkal.
Milí bratři a sestry,
slovo Pascha, kterým se označovaly židovské velikonoční
svátky a z něhož vychází slovo pro Velikonoce v románských jazycích,
znamená přechod. Původně je myšlen přechod Božího lidu z egyptského otroctví
ke svobodě zaslíbené země. Pro nás křesťany to však znamená přechod od starého
řádu světa k novému: Ježíš přišel, aby obnovil člověka a stvoření, tím, že
je jako Bůh přijímá, vstupuje do něho, bere je na sebe, a proměňuje je svojí
obětí. Skrze spojení s Kristem skutečně obnoveni, jsme novým stvořením.
Svatý Pavel o tom
hovoří ve druhém čtení; koloským křesťanům píše: Vy jste už mrtví – tedy
mrtví tomu starému a špatnému, neproměněnému prvnímu stvoření, které je zraněné
hříchem. A váš život je nyní s Kristem skrytý v Bohu – jste
povoláni k novému životu v Bohu, protože On vás přijímá k sobě
skrze Krista.
V dnešním evangeliu můžeme totéž téma rozpoznat skrze
symbolický význam některých obrazů, které v něm jsou. Marie Magdalská
přichází k hrobu první den v týdnu, když byla ještě tma: jakoby v první den nového stvoření, na
přechodu mezi starým a novým. Magdaléna je první, která překračuje hranici mezi
starou a novou érou dějin. Symboly onoho starého, které pomíjí, jsou pak kámen,
rouška a pohřební plátna – jsou to všechno atributy smrti a pohřbu, symboly
onoho starého, poznamenaného smrtí. Jsou sice stále na scéně, ale jak kámen,
tak rouška jsou odloženy stranou, jako by teď už nebyly potřeba, protože čas
jejich používání již minul.
Kámen a plátna vystihují i naši situaci. Slavíme sice novou
éru člověka a vesmíru, ale staré a nové se neustále prolíná, stále jsme v době
paschy, přechodu. Nové již nastalo, ale staré ještě nepominulo. Kámen a plátna by podle starého uspořádání světa měly zůstat na svém místě, protože smrt byla nepřemožitelná. Žádná síla nedokáže odvalit kámen; proti smrti není léku. Tyto dva symboly smrti úplně nezmizely, jsou jen stranou, odsunuty do vedlejší role, ale stále existují.
Žijeme v těchto dějinách a na tomto světě stálé
přechody od starého k novému, protože se k tomu starému uspořádání
stále vracíme – smrt, zlo a hřích nás pořád trápí, i když byly Ježíšovou obětí
už zrušeny. List Koloským zdůrazňuje, abychom usilovali o to, být v onom
novém, jestliže jsme s Kristem byli vzkříšeni. Právě to silně symbolizoval
způsob křtu v prvotní církvi: křtěnec se celý ponořil do vody v baptisteriu
a poté se vynořil: starý člověk se utopil, nový se z vody zrodil. První život
na Zemi vznikl podle biologů a biochemiků zřejmě ve vodním prostředí, snad v horkých termálních
pramenech; a nový život v Kristu pochází také z vody.
Zlo a smrt ovšem pořád mají nad námi moc, a v těchto pohnutých
dnech ruské invaze na Ukrajinu to pociťujeme velice silně: Pořád vidíme po
straně náhrobní kámen a pohřební plátna, a někdy nám dokonce přijde, že
náhrobní kámen vězí pořád na svém původním místě a tarasí nám přístup
k životu. Neustále máme sklon se vracet od nového ke starému uspořádání
světa, jít v přesně opačném směru, než nám ukazují Velikonoce. Stále dokola
přecházíme z otroctví ke svobodě a zpět, od egoismu k lásce a zpět,
z Egypta do země zaslíbené a zpět.
A přece, dnes slavíme to, že jsme noví lidé, žijící
v novém světě, a že očekáváme definitivní vítězství oné novosti na konci
času. Slavíme, že jsme obnoveni, znovustvořeni Boží láskou skrze Kristovu oběť.
Možná by někdy stačilo si to hlouběji uvědomit, hlouběji pochopit slávu, radost
a světlo vzkříšení, nové situace člověka – a naopak nesvobodu, ošklivost a tmu,
do níž se dostáváme návratem ke starému člověku v nás. Kéž nám i letošní
Velikonoce v tomto pomohou.
Žádné komentáře:
Okomentovat