26. neděle v mezidobí B 2021
1. ČTENÍ Nm 11, 25-29
Čtení ze čtvrté knihy Mojžíšovy.
Hospodin sestoupil v oblaku a mluvil k Mojžíšovi; vzal z
ducha, který spočíval na něm, a dal ho sedmdesáti mužům starcům. Když na nich
duch spočinul, dostali se do prorockého vytržení, ale později se to už nestalo.
Dva muži z nich zůstali v táboře, jmenovali se Eldad a Medad. I na nich
spočinul duch, neboť byli mezi těmi, kdo byli písemně určeni. Nevyšli však ke
stránku úmluvy a dali se do prorokování v táboře.
Tu přiběhl jeden chlapec a oznámil Mojžíšovi: "Eldad a
Medad prorokují v táboře." Jozue, syn Nunův, Mojžíšův služebník od mládí,
řekl: "Pane můj, Mojžíši, zabraň jim v tom!" Mojžíš mu odpověděl:
"To tak žárlíš kvůli mně? Kéž by Hospodin udělal z celého národa proroky,
kéž by dal Hospodin spočinout svému duchu na nich!"
Žl 19 (18), 8. 10. 12-13. 14 Odp.: 9a
Odp.: Hospodinovy předpisy jsou správné, působí radost srdci.
Hospodinův zákon je dokonalý, občerstvuje duši, Hospodinův příkaz je
spolehlivý, nezkušenému dává moudrost.
Odp.
Bázeň před Hospodinem je upřímná, trvá navěky, Hospodinovy výroky jsou
pravdivé, všechny jsou spravedlivé.
Odp.
Tvůj služebník si na ně dává pozor a velmi bedlivě je zachovává. Kdo však pozná
každé pochybení? Očisť mě od chyb, jež jsou mi skryty!
Odp.
Chraň svého služebníka před zpupností, ať mě neovládne! Pak budu bez úhony a
vyvaruji se velkého hříchu.
Odp.
2. ČTENÍ Jak 5, 1-6
Čtení z listu svatého apoštola Jakuba.
Nuže tedy, vy boháči: plačte a naříkejte nad strastmi, které
na vás přijdou. Vaše bohaté zásoby hnijí a vaše šatstvo rozežírají moli. Vaše
zlato a stříbro rezaví, a ten rez bude svědčit proti vám a stráví vaše tělo
jako oheň. Hromadili jste si majetek i v tyto poslední dny.
Ale mzda, o kterou jste ošidili sekáče, kteří vám požali
pole, ta mzda křičí a křik vašich ženců pronikl k sluchu Pána zástupů. Na zemi
jste hýřili a oddávali se rozkoším, krmili jste se i tehdy, když už už
nastávala řež. Odsoudili jste spravedlivého a připravili ho o život - a on se
vám nebrání.
EVANGELIUM Mk 9, 38-43. 45. 47-48
Slova svatého evangelia podle Marka.
Jan řekl Ježíšovi: "Mistře, viděli jsme někoho, jak
vyhání zlé duchy v tvém jménu, ale není tvým učedníkem. Bránili jsme mu,
protože není tvým učedníkem."
Ježíš však řekl: "Nebraňte mu! Přece žádný, kdo ve jménu
mém vykoná zázrak, nemůže tak hned o mně mluvit špatně. Kdo není proti nám, je
s námi. Kdokoli vám podá číši vody proto, že jste Kristovi, amen, pravím vám:
nepřijde o svou odměnu.
Kdo by svedl ke hříchu jednoho z těchto nepatrných, kteří
věří, pro toho by bylo lépe, aby mu dali na krk mlýnský kámen a hodili ho do
moře. Svádí-li tě tvá ruka, usekni ji! Je pro tebe lépe, abys vešel do života
bez ruky, než abys přišel s oběma rukama do pekla, do neuhasitelného ohně.
Svádí-li tě tvoje noha, usekni ji! Je pro tebe lépe, abys vešel do života bez
nohy, než abys byl s oběma nohama uvržen do pekla. Svádí-li tě tvoje oko,
vyloupni ho! Lépe, abys vešel do Božího království jednooký, než abys byl s
oběma očima uvržen do pekla, kde jejich červ nehyne a oheň nehasne."
_________________________________________________________________
Slůvko pro děti:
Milé děti,
Apoštol Jan v dnešním evangeliu
dělá něco, co asi znáte: vlastně Pánu Ježíši žaluje. Znáte to: Mamíí, tatíí,
bráška mi vzal něco, co jste mi dali, a co je jenom moje! Učedníci si
myslí, že uzdravovat lidi od zla mohou jenom oni sami, protože jsou s Ježíšem.
Ale Pán jim říká: Nechte toho člověka dělat dobro v mém jménu, i když s námi
není- a podívejte se radši, jestli je dobrý váš vlastní život.
Úryvek evangelia, který dnes čteme,
je trochu zvláštní. Přibližně v polovině se úplně mění jeho téma: Ježíš
napřed říká svým Dvanácti, aby nebránili člověku, který Ježíšovým jménem vyhání
démony, ale nepatří k jeho učedníkům. A hned poté, úplně bez přechodu,
říká svá přísná slova o pohoršení maličkých a o radikálním zacházení s pokušením.
Jako kdyby spolu obě dvě tyto části vůbec nesouvisely.
Možná je ale smysl položení obou
dvou těchto částí vedle sebe něco podobného, jako výpověď podobenství o třísce
a trámu. Učedníci, podobně jako v prvním čtení Jozue, se podobají dětem,
které žalují mamince nebo tatínkovi: někdo nám (třeba starší bráška nebo
spolužák) vzal něco, co jsi dal - nebo dala - jenom mně! Člověk, vyhánějící
démony v Ježíšově jménu, na to přece nemá právo! Jenom své učedníky poslal
přece Ježíš vymítat zlé duchy. Dvanáct vidí sebe samé jako vyvolené, jako
spravedlivé. Pán jim ale říká: nechte toho člověka a obraťte svou pozornost k sobě
samým, do svého vlastního srdce. Ježíš o tom, aby onomu člověku nebránili,
hovoří jen velmi krátce - ale dlouze, podrobně a důrazně říká učedníkům: hleďte
si svého, zkoumejte především sebe sama, sami stůjte pevně v dobru.
Zcela podobný příběh najdeme i v prvním
čtení: Jozue si u Mojžíše rovněž stěžuje na - podle něj - neautorizované proroky
Eldada a Medada. Ale Mojžíš mu říká: To tak žárlíš kvůli mně? Vede ho
také k zamyšlení nad sebou samým, nad opravdovým motivem jeho zdánlivě
oprávněné stížnosti.
Vidět chyby na druhém člověku,
stěžovat si Pánu Bohu stylem ‚Podívej se, jak je ten člověk špatný, jak mi
ubližuje‘ je velice snadné – a je to i trochu obranný mechanismus našeho
ega, které chce vidět hřích druhého, aby ospravedlnilo svůj vlastní. Ale Pán
nás vrací k pozornosti vůči sobě samým. Změnit se mohu a mám já sám; jaký
bude můj bratr nebo sestra, není v mé moci a ani to vlastně není má věc.
Pán nám říká Dívej se sám na sebe; tvá spása je ve Tvých rukou.
Žádné komentáře:
Okomentovat