24. neděle v mezidobí B 2021
1. ČTENÍ Iz 50, 5-9a
Čtení z knihy proroka Izaiáše.
Pán, Hospodin, mi otevřel ucho a já se nezdráhal, necouvl
nazpět.
Svá záda jsem vydal těm, kteří mě bili, své líce těm, kteří
rvali můj vous. Svou tvář jsem neskryl před hanou a slinou.
Pán, Hospodin, mi však pomáhá, nebudu tedy potupen. Proto
dávám ztvrdnout své tváři v křemen a vím, že nebudu zahanben. Blízko je můj
obhájce! Kdo se chce se mnou přít? Postavme se spolu! Kdo je mým protivníkem?
Ať přistoupí ke mně!
Hle - Pán, Hospodin, mi pomáhá! Kdo mě odsoudí?
Žl 116 (114), 1-2. 3-4. 5-6. 8-9. Odp.: 9
Odp.: Budu kráčet před Hospodinem v zemi živých. nebo: Aleluja.
Miluji Hospodina, neboť slyšel můj prosebný hlas, neboť naklonil ke mně svůj
sluch v den, kdy jsem ho vzýval:
Odp.
Obepjaly mě provazy smrti, dostihly mě smyčky podsvětí, uvízl jsem v tísni a
trýzni. Hos-podinovo jméno jsem vzýval: "Ach, Hospodine, zachraň mi
život!"
Odp.
Hospodin je milostivý a spravedlivý, Bůh náš je milosrdný. Hospodin chrání
prosté lidi; pomohl mi, když jsem byl v bídě.
Odp.
Vždyť vysvobodil můj život ze smrti, mé oči ze slz, mé nohy z pádu. Budu kráčet
před Hospodinem v zemi živých.
Odp.
2. ČTENÍ Jak 2, 14-18
Čtení z listu svatého apoštola Jakuba.
Co to pomůže, moji bratři, říká-li někdo, že má víru, ale
nemá skutky? Může ho taková víra spasit? Když bratr nebo sestra nebudou mít do
čeho se obléci a budou mít nedostatek denní obživy, a někdo z vás jim řekne:
"Tak s Pánem Bohem! Zahřejte se a najezte se" - ale nedáte jim, co
potřebují pro své tělo, co je jim to platné?
Stejně tak je tomu i s vírou: když se neprojevuje skutky, je
sama o sobě mrtvá. Ale někdo by mohl říci: "Ty máš víru, a já mám
skutky." Ukaž mi tu svou víru, která je beze skutků! Já ti však ze svých
skutků mohu dokázat svou víru.
EVANGELIUM Mk 8, 27-35
Slova svatého evangelia podle Marka.
Ježíš vyšel se svými učedníky do vesnic u Césareje Filipovy.
Cestou se ptal svých učedníků: "Za koho mě lidé pokládají?"
Řekli mu: "Za Jana Křtitele, jiní za Eliáše, jiní za
jednoho z proroků."
Zeptal se jich: "A za koho mě pokládáte vy?" Petr
mu odpověděl: "Ty jsi Mesiáš!"
Tu je přísně napomenul, aby to o něm nikomu neříkali. Potom
je začal poučovat, že Syn člověka bude muset mnoho trpět, že bude zavržen od
starších, velekněží a učitelů Zákona, že bude zabit a po třech dnech že vstane
z mrtvých. A mluvil o tom otevřeně.
Petr si ho vzal stranou a začal mu to rozmlouvat. On se však
obrátil, pohleděl na učedníky a pokáral Petra: "Jdi mi z očí, satane!
Neboť nemáš na mysli věci božské, ale lidské."
Zavolal si lidi i své učedníky a řekl jim: "Kdo chce jít
za mnou, zapři sám sebe, vezmi svůj kříž a následuj mě. Neboť kdo by chtěl svůj
život zachránit, ztratí ho, kdo však svůj život pro mě a pro evangelium ztratí,
zachrání si ho."
__________________________________________________________
Slůvko pro
děti:
Apoštol Jakub uvádí ve svém listě
příklad ze života: potkáme někoho, kdo nemá co jíst nebo nemá žádné oblečení, a
řekneme mu třeba To je mi tě líto, tak já se za Tebe pomodlím a Bůh ti
určitě pošle nějaké jídlo a šaty. Nic proti tomu, za lidi v nouzi se
modlíme, ale je to až příliš jednoduché. Odříkaním Otčenáše bychom se z toho
vyvlékli trochu lacino… Jenomže co když Bůh chce poskytnout tomu člověku jídlo
nebo šaty právě skrze mně? Dát takovou pomoc, šaty, jídlo nebo peníze je mnohem
těžší - ale právě to podle Jakuba ukazuje, že naši víru bereme opravdu vážně.
Milí bratři a sestry,
Anonymní prorok z 50. kapitoly knihy Izajáš, ze které je první čtení, je předobrazem Krista, a zároveň jakýsi protipól postoje svatého Petra z evangelia. Pán, Hospodin mi otevřel ucho, říká prorok, a já se nezdráhal, necouvl nazpět. Svá záda jsem vydal těm, kteří mě bili, své líce těm, kteří rvali můj vous. Výraz otevřít ucho znamená nejen slyšení, ale i pochopení Božího slova, které se prorokovi dostalo; je to to, o čem Ježíš v dnešním evangeliu hovoří jako o božských věcech, které máme na mysli. Prorok chápe Boží záměr a Boží způsob myšlení a jednání - a proto se nebrání, dává se nenásilně všanc těm, kteří mu ubližují. Má naprostou důvěru v Hospodina, v jeho blízkost a jeho záchranu za všech okolností; jiné způsoby obrany si nehledá.
Petr v dnešním evangeliu vidí věci jinak. Když Ježíš – poté, co stvrdil svou mesiášskou identitu – hovoří o tom, jakou podobu bude jeho mesiášské poslání mít, je Petr pohoršen a polekán. Na paralelním místě u svatého Matouše se uvádí jeho odpověď Bůh uchovej, Pane, to se ti nikdy nestane! To přece, Pane, nemůže být Boží vůle a Boží záměr, abys takhle skončil!
Jenže Ježíš mu říká tvrdá slova: "Jdi
mi z očí, satane! Neboť nemáš na mysli věci božské, ale lidské." Petr
se v tu chvíli možná urazil, muselo být pro něho těžké tato Ježíšova slova
přijmout. A stejně těžké to je i pro nás - když nás Boží slovo podobně usvědčuje
z toho, že máme také na mysli věci pouze lidské. Je pro nás těžké
přijímat, že církev nemá ve společnosti skoro žádnou váhu, že křesťanství
začíná být okrajová záležitost, že nám většina společnosti neumí nebo nechce rozumět
a vlastně ani moc naslouchat. Spousta křesťanů se nostalgicky dívá do
minulosti, například do barokní doby, kdy křesťanství bylo podle nich všeobjímajícím
principem fungování společnosti a kultury – i když skutečnost asi vypadala
trochu jinak. A někteří jiní zase chtějí najít nějakého spojence ve světě
politiky, abychom alespoň ve společnosti udrželi takzvané ‚tradiční‘ či ‚křesťanské‘
hodnoty. A máme za to, že takto je to Bohu milé, že je to Jeho vůle. Jenže
myslím, milí bratři a sestry, že Pán by nám na takový způsob myšlení či jednání
řekl totéž, co Petrovi: Máte na mysli věci lidské, a ne božské.
Potřebujeme ‚otevřít ucho‘, mysl a
srdce Božím slovem, abychom vnitřně pochopili a přijali Boží logiku síly skryté
ve slabosti, smyslu umenšování se a umírání. Pokud se toho odvážíme, můžeme
zažít hluboký vnitřní pokoj, neboť přestaneme mít nutkavou potřebu být silní a
početní. A zároveň budeme schopni toho, k čemu nás vybízí závěr dnešního
evangelia: zapřít samy sebe, obejmout kříž našeho života a jít za Ježíšem.
Žádné komentáře:
Okomentovat