Slavnost Nanebevzetí Panny Marie 2021
1. ČTENÍ Zj 11, 19a; 12, 1. 3 - 6a. 10ab
Čtení z knihy Zjevení svatého apoštola Jana.
Boží chrám v nebi se otevřel a ukázala se v
něm archa jeho úmluvy. Pak se objevilo na nebi veliké znamení: žena oděná
sluncem, s měsícem pod nohama a s korunou z dvanácti hvězd kolem hlavy.
Potom se objevilo na nebi další znamení: veliký ohnivě rudý
drak se sedmi hlavami a deseti rohy a na každé hlavě měl čelenku. Ocasem smetl
třetinu hvězd z nebe a svrhl je na zem. Ten drak se postavil před ženu, která
měla rodit, aby pohltil její dítě, jakmile ho porodí.
A porodila syna, chlapce, toho, který má vládnout všem
národům železným prutem. Avšak její dítě bylo uchváceno do nebe k Bohu, k jeho
trůnu. Žena pak uprchla na poušť, kde měla místo připravené od Boha.
Tu jsem uslyšel hlasité volání v nebi: "Od nynějška
patří vítězství, moc a královská vláda našemu Bohu a panování jeho
Pomazanému."
Žl 45 (44), 10b. 11a + 12a. 16 Odp.: srv. 10b
Odp.: Královna stojí po tvé pravici ve zlatém rouchu.
Po své pravici máš královnu, ozdobenou ofirským zlatem.
Odp.
Slyš, dcero, pohleď a naslouchej, sám král touží po tvé kráse.
Odp.
Provázena radostným jásotem vstupuje v královský palác.
Odp.
2. ČTENÍ 1 Kor 15, 20 - 27a
Čtení z prvního listu svatého apoštola Pavla Korinťanům.
Bratři a sestry!
Kristus vstal z mrtvých, a to jako první z těch, kteří zesnuli.
Protože smrt přišla skrze člověka, přijde skrze člověka také vzkříšení mrtvých.
Jako totiž pro svoje spojení s Adamem všichni propadli smrti, tak zase pro
svoje spojení s Kristem všichni budou povoláni k životu. Ale každý v tom
pořadí, jaké mu patří: na prvním místě je Kristus; pak ti, kteří jsou Kristovi,
až přijde. Potom nastane konec, až odevzdá své království Bohu a Otci a až
zlomí vládu všech možných knížat, mocností a sil.
On totiž musí kralovat, 'dokud mu ( Bůh ) nepoloží všechny
jeho nepřátele k nohám'. Jako poslední nepřítel bude pak zničena smrt.
'Všechno' totiž ( Bůh ) 'podřídil pod jeho nohy'.
EVANGELIUM Lk 1, 39 - 56
Slova svatého evangelia podle Lukáše.
Maria se vydala na cestu a spěchala do jednoho
judského města v horách. Vešla do Zachariášova domu a pozdravila Alžbětu.
Jakmile Alžběta uslyšela Mariin pozdrav, dítě se radostně
pohnulo v jejím lůně. Alžběta byla naplněna Duchem svatým a zvolala mocným
hlasem:
"Požehnaná jsi mezi ženami a požehnaný plod života tvého!
Jak jsem si zasloužila, že matka mého Pána přišla ke mně? Vždyť jakmile zazněl
tvůj pozdrav v mých uších, dítě se živě a radostně pohnulo v mém lůně. Blahoslavená,
která jsi uvěřila, že se splní to, co ti bylo řečeno od Pána!"
Maria řekla: "Velebí má duše Hospodina a můj duch jásá
v Bohu, mém spasiteli, neboť shlédl na svou nepatrnou služebnici. Od této
chvíle mě budou blahoslavit všechna pokolení, že mi učinil veliké věci ten,
který je mocný. Jeho jméno je svaté a jeho milosrdenství trvá od pokolení do
pokolení k těm, kdo se ho bojí.
Mocně zasáhl svým ramenem, rozptýlil ty, kdo v srdci
smýšlejí pyšně. Mocné sesadil z trůnu a ponížené povýšil, hladové nasytil
dobrými věcmi a bohaté propustil s prázdnou. Ujal se svého služebníka Izraele,
pamatoval na své milosrdenství, jak slíbil našim předkům, Abrahámovi a jeho
potomkům navěky."
Maria zůstala u Alžběty asi tři měsíce a pak se vrátila
domů.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Slůvko pro děti:
Milé děti,
Maria slyšela od Alžběty
velkou chválu - Požehnaná jsi mezi ženami a požehnaný plod života tvého. Myslím, že kdyby takhle někdo chválil nás, tak
by nám to stouplo do hlavy, a asi bychom si mysleli, že jsme lepší než ti
ostatní. Jenže Maria ví, že všechna ta veliká obdarování, která mimo ni nedostal
žádný jiný člověk, jsou od Boha. Ví, že všechno, co má, dostala; a proto zůstává
pokorná.
Milí bratři a sestry,
Dnešní slavností si připomínáme
šťastné zakončení šťastného Mariina pozemského příběhu, jenž je zároveň jakousi
zkratkou a shrnutím příběhu spásy světa a člověka v Kristu. Maria je
v církevní tradici nazývána novou Evou, matkou nového lidstva, nového
pokolení smířeného skrze Krista s Otcem, pokolení, které už není pod
nadvládou hříchu a smrti. V dnešním evangeliu, ve kterém se vracíme téměř
na začátek Mariina příběhu, jsou dobře patrné rysy tohoto nového, vykoupeného
lidství.
Text evangelia nám opět
připomíná Mariinu úplnou otevřenost Bohu, a tím také otevřenost vůči druhým
lidem. Maria je úplným opakem prvních lidí z knihy Genesis, kteří se po
svedení hadem v zahradě vůči Bohu uzavřou, začnou se ho bát a utíkat před
ním, protože v jejich srdci se usídlil falešný Boží obraz. Toto
sebeuzavření se vůči Bohu pak vede k uzavření se také vůči sobě navzájem –
jejich vzájemný vztah je narušen, stydí se před sebou, vzájemně se osočují a
svalují vinu jeden na druhého. Mezi
člověkem a Bohem a mezi lidmi navzájem vzniká rozdělení.
Maria svým souhlasem a
skrze Kristovy zásluhy toto rozdělení ruší. Stává se skutečně otevřenou
nebeskou branou, jak ji nazýváme v litaniích. Maria, která předtím
v otevřenosti srdce dala Bohu souhlas s Jeho plánem spásy, v dnešním evangeliu
jde do Ain Karim, aby se ve stejné otevřenosti srdce podělila s Alžbětou o
svoji radost a aby jí pomohla.
V této atmosféře
obnoveného vztahu k Bohu a k druhému člověku je pak patrné něco, co
s dnešní slavností také souvisí – totiž plnost života. A možná není
náhodou, že se v dnešním evangeliu dvakrát opakují slova o ještě
nenarozeném Janu Křtiteli: dítě se živě a radostně pohnulo v Alžbětině
lůně. Podvědomě cítíme, že plnost života nějak zásadně souvisí s radostí,
že opravdová radost je známkou, že svůj život opravdu žijeme naplno, že jsme schopni
dávat a přijímat lásku a budovat vztahy. A když církev vyznává, že Maria byla
s tělem i duší přijata do nebeské slávy, chce tím říci, že již dosáhla té
největší možné plnosti života a lásky.
Žádné komentáře:
Okomentovat