21. neděle v mezidobí B 2021
1. ČTENÍ Joz 24, 1-2a. 15-17. 18b
Čtení z knihy Jozue.
Jozue shromáždil všechny kmeny
Izraele do Sichemu a svolal přední muže Izraele, jeho náčelníky, soudce a
písaře. Když předstoupili před Boha, řekl Jozue všemu lidu: "Jestliže se
vám nelíbí sloužit Hospodinu, vyvolte si dnes, komu chcete sloužit: zda bohům,
kterým sloužili vaši předkové za řekou (Eufratem), či bohům Amoritů, v jejichž
zemi přebýváte. Já však a má rodina budeme sloužit Hospodinu! "
Lid odpověděl: "Daleko ať je od nás myšlenka, že bychom
opustili Hospodina a sloužili cizím bohům. Vždyť Hospodin je náš Bůh. On vyvedl
nás a naše otce z egyptské země, z domu otroctví, a udělal před našima očima
tyto veliké divy a chránil nás po celé cestě, kterou jsme šli, a mezi všemi
národy, jejichž středem jsme procházeli. I my chceme sloužit Hospodinu, neboť
je náš Bůh!"
Žl 34 (33), 2-3. 16-17. 18-19. 20-21. 22-23 Odp.: 9a
Odp.: Okuste a vizte, jak je Hospodin dobrý.
Ustavičně chci velebit Hospodina, vždy bude v mých ústech jeho chvála. V
Hospodinu nechť se chlubí moje duše, ať to slyší pokorní a radují se.
Odp.
Hospodinovy oči hledí na spravedlivé, k jejich volání se kloní jeho sluch.
Hospodinův hněv stíhá ty, kdo páchají zlo, aby vyhladil ze země vzpomínku na
ně.
Odp.
Spravedliví volali, a Hospodin slyšel, vysvobodil je z každé jejich tísně.
Blízko je Hospodin těm, kdo mají zkroušené srdce, na duchu zlomené zachraňuj.
Odp.
Spravedlivý mívá mnoho soužení, Hospodin však ho ze všech vyprostí. Chrání
všechny jeho kosti, ani jedna z nich nebude zlomena.
Odp.
Zloba uštve bezbožníka k smrti, kdo nenávidí spravedlivého, budou potrestáni.
Hospodin zachraňuje duše svých služebníků, nebudou pykat, kdo se k němu
utíkají.
Odp.
2. ČTENÍ Ef 5, 21-32
Čtení z listu svatého apoštola Pavla Efesanům.
Bratři a sestry!
Podřizujte se jeden druhému z úcty ke Kristu. Ženy ať jsou
podřízeny svým mužům, jako kdyby to byl sám Pán. Muž je totiž hlavou ženy,
podobně jako Kristus je hlavou církve, sám spasitel svého (tajemného) těla.
Jako je církev podřízena Kristu, tak i ženy mají být svým mužům podřízeny ve
všem.
Muži, každý z vás ať miluje svou ženu, jako Kristus miloval
církev a vydal sám sebe za ni, aby ji posvětil a očistil vodou a slovem. Tím si
chtěl církev připravit slavnou, bez poskvrny, vrásky nebo něčeho takového, aby
byla svatá a bez vady.
Tak také muž má mít svou ženu rád jako vlastní tělo. Kdo má
svou ženu rád, projevuje tím lásku sám sobě. Nikdo přece nemá v nenávisti
vlastní tělo, ale naopak: dává mu jíst a přeje mu. Tak i Kristus jedná s
církví, protože jsme údy jeho těla. 'Proto opustí člověk otce i matku a připojí
se k své manželce, a ze dvou se stane jen jeden člověk.' Toto tajemství je
veliké; mám na mysli vztah Krista a církve.
EVANGELIUM Jan 6, 60-69
Slova svatého evangelia podle Jana.
Mnoho z Ježíšových učedníků řeklo:
"To je tvrdá řeč! Kdopak to má poslouchat?"
Ježíš věděl sám od sebe, že jeho učedníci na to reptají, a
proto jim řekl: "Nad tím se pohoršujete? Co teprve, až uvidíte Syna
člověka, jak vystupuje tam, kde byl dříve? Co dává život, je duch, tělo nic
neznamená. Slova, která jsem vám mluvil, jsou duch a jsou život. Ale jsou mezi
vámi někteří, kdo nevěří." Ježíš totiž věděl od začátku, kdo jsou ti, kdo
nevěří, a kdo je ten, který ho zradí.
A dodal: "Proto jsem vám říkal, že nikdo ke mně nemůže
přijít, není-li mu to dáno od Otce."
Proto mnoho z jeho učedníků odešlo a už s ním nechodili.
Ježíš tedy řekl Dvanácti: "I vy chcete odejít?"
Šimon Petr mu odpověděl: "Pane, ke komu půjdeme? Ty máš
slova věčného života, a my jsme uvěřili a poznali, že ty jsi ten Boží
Svatý."
___________________________________________________________________
Slůvko pro
děti:
Ježíš se ptá svých dvanácti nejbližších učedníků, jestli chtějí udělat
totéž, jako někteří jiní učedníci; jestli chtějí Ježíše opustit a jít někam
jinam. Ale učedníci už s Ježíšem hodně zažili, dobře ho poznali a viděli,
co všechno konal. A tak už dobře věděli, že to nejlepší, co mohou udělat, je zůstat
s Ním.
Milí bratři a sestry,
Jak v prvním čtení, tak v evangeliu
se popisuje situace, v níž se stojí před rozhodnutím: Jozue svolává celý
Boží lid do samařského Sichemu a říká, aby si vyvolil, zda chce sloužit Hospodinu,
nebo nějakému jinému bohu či bohům. Přitom vůbec není řečeno, že by Izraelity
nějak nutil nebo jim hrozil, že je Bůh za odpadnutí potrestá. Říká pouze, že on
sám a jeho rodina zůstanou Hospodinu věrní.
Odpověď lidu je úplně jednoznačná; všichni chtějí dále sloužit
Hospodinu, protože ve svém příběhu zakusili Jeho blízkost, vedení a lásku. On
vyvedl nás a naše otce z egyptské země, z domu otroctví, a udělal před našima
očima tyto veliké divy a chránil nás po celé cestě, kterou jsme šli.
V evangeliu jde vlastně o totéž. Někteří z Ježíšových učedníků
neunesou radikálnost jeho kázání; říkají, že je to tvrdá řeč. Proto jej mnoho
učedníků nakonec opustí a již s ním nechodí. Pán se tedy obrací ke svým Dvanácti:
k těm nejbližším, k těm, kteří jej nejlépe poznali. A vybízí je také,
aby si vybrali cestu: I vy chcete odejít? Zřejmě – z textu to není
patrné – to říká bez výčitky, a jistě bez jakékoli hrozby typu Když mne
opustíte, zahynete. Dává svým Dvanácti skutečnou svobodu, skutečnou možnost
volby být buď s ním nebo bez něj. Šimon Petr na tuto otázku odpovídá za
všech Dvanáct: "Pane, ke komu půjdeme? Ty máš slova věčného života, a
my jsme uvěřili a poznali, že ty jsi ten Boží Svatý."
Dvanáct učedníků není donuceno, aby zůstali; mají svobodu jít kamkoli. Oni
ale chtějí celým srdcem a celou duší zůstat s Ježíšem. Ví, ž u něj je
dobře, poznali to na vlastní kůži, ve vlastním příběhu. Vnitřně, ve svém srdci
vědí, že jinde by nebyli šťastní, že jinde by nezískali věčný život.
Téma dnešních čtení se tedy bytostně týká něčeho, co by šlo nazvat šancí
dnešní doby. Často možná žehráme na to, jak je naše společnost odkřesťanštěná,
jak jsou obecně ohroženy a nerespektovány takzvané ‚tradiční‘ nebo ‚křesťanské‘
hodnoty. Jenže přitom nevidíme, s jakou mírou svobody a autenticity se
můžeme ke Kristu přihlásit a jak silné toto naše svědectví může být. Nemusíme
být dnes křesťany proto, že je křesťanů většina; ani proto, že by se na nás
někdo díval skrz prsty, že jimi nejsme. Ba naopak – když se ke své víře
přiznáme, zpravidla nás nikdo nepochválí; možná se spíš hned vytasí se skandály
církve nebo s tím, kolik bylo během dějin ve jménu víry spácháno násilí a omezování
lidské svobody. Můžeme a máme být křesťany proto, že známe Boží moc a lásku,
zjevenou v našich životech. Že jsme i my poznali, že On má slova věčného
života. Můžeme odejít, ale nikam jinam bychom nešli, protože s Ježíšem je
nám dobře, jsme s Ním šťastní.
Žádné komentáře:
Okomentovat