5. neděle postní B 2021
Čtení z knihy proroka Jeremiáše.
Hle, blíží se dni - praví Hospodin - kdy sjednám s Izraelovým
a Judovým domem novou smlouvu:
ne jako byla smlouva, kterou jsem sjednal s jejich otci, když
jsem je vzal za ruku, abych je vyvedl z egyptské země; smlouva, kterou zrušili,
ačkoli já jsem byl jejich pánem - praví Hospodin. Taková bude smlouva, kterou
sjednám s Izraelovým domem po těch dnech - praví Hospodin: Vložím svůj zákon do
jejich nitra, napíšu jim ho do srdce, budu jim Bohem a oni budou mým lidem!
Nebude již učit druh druha, bratr bratra: "Poznej
Hospodina!" Neboť mě poznají všichni od nejmenšího do největšího - praví
Hospodin. Jejich nepravosti jim odpustím a na jejich hřích už nevzpomenu.
Žl 51 (50), 3-4. 12-13. 14-15 Odp.: 12a
Odp.: Stvoř mi čisté srdce, Bože!
Smiluj se nade mnou, Bože, pro své milosrdenství, pro své velké slitování
zahlaď mou ne-pravost. Úplně ze mě smyj mou vinu a očist mě od mého hříchu.
Odp.
Stvoř mi čisté srdce, Bože! Obnov ve mně ducha vytrvalosti. Neodvrhuj mě od své
tváře a neodnímej mi svého svatého ducha.
Odp.
Vrať mi radost ze své ochrany a posilni mou velkodušnost. Bezbožné budu učit
tvým cestám a hříšníci se budou obracet k tobě.
Odp.
2. ČTENÍ Žid 5, 7-9
Čtení z listu Židům.
Bratři a sestry!
Kristus v době, kdy jako člověk žil na zemi, přednesl s
naléhavým voláním a se slzami vroucí modlitby k tomu, který měl moc ho od smrti
vysvobodit, a byl vyslyšen pro svou úctu k Bohu. Ačkoli to byl Syn, naučil se
svým utrpením poslušnosti. Když tak dokonal své dílo, stal se příčinou věčné
spásy pro ty, kteří ho poslouchají.
EVANGELIUM Jan 12, 20-33
Slova svatého evangelia podle Jana.
Mezi těmi, kdo přišli do Jeruzaléma jako poutníci, aby se o
svátcích zúčastnili bohoslužeb, byli i někteří pohané. Ti přišli k Filipovi,
který byl z galilejské Betsaidy, a prosili ho: "Pane, rádi bychom viděli
Ježíše." Filip šel a řekl to Ondřejovi; Ondřej a Filip pak šli a pověděli
to Ježíšovi. Ježíš jim na to řekl:
"Přišla hodina, kdy Syn člověka bude oslaven. Amen,
amen, pravím vám: Jestliže pšeničné zrno nepadne do země a neodumře, zůstane
samo; odumře-li však, přinese hojný užitek. Kdo má svůj život rád, ztratí ho;
kdo však svůj život na tomto světě nenávidí, uchová si ho pro život věčný.
Jestliže mi kdo chce sloužit, ať mě následuje; a kde jsem já, tam bude i můj
služebník. Jestliže mi kdo slouží, Otec ho zahrne poctou. Nyní je moje duše
rozechvěna. Co mám říci? Otče, vysvoboď mě od té hodiny? Ale právě kvůli té
hodině jsem přišel. Otče, oslav své jméno!"
Tu se ozval hlas z nebe: "Oslavil jsem a ještě
oslavím." Lidé, kteří tam stáli a uslyšeli to, říkali, že zahřmělo. Jiní
říkali: "To k němu promluvil anděl." Ježíš jim na to řekl: "Ten
hlas se neozval kvůli mně, ale kvůli vám. Nyní nastává soud nad tímto světem,
nyní bude vládce tohoto světa vypuzen. A já, až budu ze země vyvýšen, potáhnu
všechny (lidi) k sobě."
Těmi slovy chtěl naznačit, jakou smrtí zemře.
________________________________________________________________
Milí bratři
a sestry,
v dnešním prvním čtení hovoří prorok Jeremiáš
o nové smlouvě Hospodina a jeho lidu. Napříště to již nemá být učení a zákon,
které by bylo dáno zvnějšku, jako byly kamenné desky Desatera a celý Mojžíšův
zákon při putování Božího lidu pouští. Nová smlouva bude zapsaná do srdce, do
nejhlubšího nitra, do středu lidské bytosti. A pak, říká Jeremiáš, už poznají
Boha všichni, takže ‚nebude už
učit druh druha: Poznej Hospodina‘.
Hlásání a předávání křesťanské víry se jistě
neobejde bez katecheze; je důležité se ve víře vzdělávat, je důležité znát
obsah Písma svatého a učení církve. Jeremiáš ale mluví o vnitřním poznání; o
tom, že to podstatné, na čem nakonec naše víra stojí a co nás také motivuje k dobrému
životu, je uvnitř, v našem srdci.
Rád se vracím ke knížce meditací velkého
německého teologa 20. století Karla Rahnera, která vyšla pod českým názvem Slova do mlčení. Jedno z rozjímání
se jmenuje Bůh mého poznání, a téměř na jeho konci jsou tyto věty: Opravdu, můj
Bože, pouhé vědění neznamená nic, nepůsobí nic než trapnou zkušenost, že takto
nelze učinit skutečnost obsahem života. Jen zkušenost jasnozřivé lásky nechává
mé srdce přiblížit se srdci věcí… Jen to zakoušené, prožité a protrpěné dává
vědění, jež nekončí zklamáním a nudou v zapomnění, ale naplňuje srdce
moudrostí.
Ve dnešním evangeliu tlumočí Ondřej a Filip Ježíšovi
přání poutníků ho vidět. Poutníci - jsou to Řekové, ne-Židé, kteří ale věří v Boha
Izraele - se o něj zajímají, chtějí ho poznat, možná chtějí slyšet, čemu přesně
tento rabbi učí. Ježíš jim však odpovídá, že ho pozná ten, který ho následuje. Křesťanství
se nedá vyčíst z knížek, nedá se dost dobře přijmout jako světonázor,
který považuji za pravdivý, a tak se k němu přikloním. Ježíš říká: jestliže mi kdo chce sloužit, ať mne následuje. Vnitřní pochopení a přijetí
křesťanské víry a křesťanského jednání získáváme po celý život, každý den a
každou hodinu - když se odvážíme Ježíše následovat a jít s ním. A tato
cesta vede skrze naši zkušenost se životem, s jeho jednotlivými událostmi;
často i přes pochybnosti a krize, kdy se náš pohled na některé skutečnosti
radikálně mění. A někdy i skrze různá naše selhání, období, kdy se člověk Bohu
vzdálí jako marnotratný syn, aby se poté znovu vrátil.
Tato cesta je náročná, vždycky v sobě nese
rozměr kříže. Ale máme jistotu, že Ježíš je na ní vždycky s námi, že nese
všechno, co neseme my; že s námi všechno spoluprožívá. Máme jistotu, že
nám vždy zůstane věrný, že nás nikdy neopustí.
Žádné komentáře:
Okomentovat