3. neděle postní B 2021
1. ČTENÍ Ex 20, 1-17
Čtení z druhé knihy Mojžíšovy.
Bůh vyhlásil všechna tato přikázání: "Já jsem Hospodin,
tvůj Bůh, já jsem tě vyvedl z egyptské země, z domu otroctví. Nebudeš mít jiné
bohy mimo mě.
Neuděláš si modlu, totiž žádnou podobu toho, co je nahoře na
nebi, dole na zemi nebo ve vodách pod zemí. Nebudeš se ničemu takovému klanět
ani tomu sloužit.
Já Hospodin, tvůj Bůh, jsem Bůh žárlivý. Stihám vinu otců na
synech do třetího i čtvrtého pokolení těch, kdo mě nenávidí, ale prokazuji
milosrdenství tisícům pokolení těch, kdo mě milují a zachovávají mé příkazy.
Nezneužiješ jména Hospodina, svého Boha. Hospodin nenechá bez
trestu toho, kdo by jeho jména zneužíval. Pamatuj na den sobotní, že ti má být
svatý. Šest dní budeš pracovat a dělat všechnu svou práci. Ale sedmý den je den
odpočinutí Hospodina, tvého Boha.
Nebudeš dělat žádnou práci, ani ty, ani tvůj syn a tvá
dcera, ani tvůj otrok a tvá otrokyně, ani tvůj dobytek, ani přistěhovalec,
kterého jsi přijal k sobě. V šesti dnech totiž učinil Hospodin nebe i zemi,
moře a všechno, co je v nich, a sedmého dne odpočinul. Proto Hospodin dni
sobotnímu požehnal a oddělil ho jako svatý.
Cti svého otce i svou matku, abys dlouho žil na zemi, kterou
ti dává Hospodin, tvůj Bůh.
Nezabiješ. Nezcizoložíš. Nepokradeš. Nevydáš křivé svědectví
proti svému bližnímu.
Nebudeš dychtit po domu svého bližního. Nebudeš dychtit po
ženě svého bližního, ani po jeho otroku, ani po jeho otrokyni, ani po jeho
býku, ani po jeho oslu, vůbec po ničem, co patří tvému bližnímu."
Žl 19 (18), 8. 9. 10. 11 Odp.: Jan 6, 68b
Odp.: Pane, ty máš slova věčného života.
Hospodinův zákon je dokonalý, občerstvuje duši, Hospodinův příkaz je
spolehlivý, nezkušenému dává moudrost.
Odp.
Hospodinovy předpisy jsou správné, působí radost srdci, Hospodinův rozkaz je
jasný, osvětluje oči.
Odp.
Bázeň před Hospodinem je upřímná, trvá navěky, Hospodinovy výroky jsou
pravdivé, všechny jsou spravedlivé.
Odp.
Dražší jsou nad zlato, nad hojnost ryzího zlata, sladší jsou nad med, nad šťávu
z plástů.
Odp.
2. ČTENÍ 1 Kor 1, 22-25
Čtení z prvního listu svatého apoštola Pavla Korinťanům.
Bratři a sestry!
Židé si přejí zázraky, Řekové zase hledají moudrost, ale my
kážeme Krista ukřižovaného. Židy to uráží a pohané to pokládají za hloupost.
Ale pro ty, kdo jsou povoláni, ať jsou to židé nebo pohané, je Kristus Boží moc
a Boží moudrost. Neboť "pošetilá" Boží věc je moudřejší než lidé a
"slabá" Boží věc je silnější než lidé.
EVANGELIUM Jan 2, 13-25
Slova svatého evangelia podle Jana.
Byly blízko židovské velikonoce a Ježíš se odebral vzhůru do
Jeruzaléma. V chrámě zastihl prodavače býčků, ovcí a holubů i směnárníky, jak
tam sedí. Tu si udělal z provazů důtky a vyhnal všechny z chrámu i s ovcemi a
býčky, směnárníkům rozházel peníze a stoly jim zpřevracel a prodavačům holubů
řekl: "Jděte s tím odtud! Nedělejte z domu mého Otce tržnici!" Jeho
učedníci si vzpomněli, že je psáno: 'Horlivost pro tvůj dům mě stravuje.'
Židé mu však namítli: "Jakým znamením nám dokážeš, že
tohle smíš dělat?"
Ježíš jim odpověděl: "Zbořte tento chrám, a ve třech
dnech jej zase postavím."
Tu židé řekli: "Tento chrám se stavěl šestačtyřicet let
a ty že bys ho zase postavil ve třech dnech?"
On však to řekl o chrámu svého těla. Teprve až byl vzkříšen z
mrtvých, uvědomili si jeho učedníci, co tím chtěl říci, a uvěřili Písmu i
slovu, které Ježíš řekl. Když byl v Jeruzalémě o velikonočních svátcích, mnoho
jich uvěřilo v jeho jméno, když viděli znamení, která konal. Ježíš se jim však
sám nesvěřoval, protože znal všechny a nepotřeboval, aby mu někdo něco o lidech
vykládal. Sám totiž věděl, co je v člověku.
Milí bratři a sestry,
Ve dnešním prvním čtení z knihy Exodus sděluje Hospodin Mojžíšovi své Desatero – a přibližně třetina toho, co je v textu řečeno, se týká prvního přikázání: Já jsem Hospodin, tvůj Bůh, já jsem tě vyvedl z egyptské země, z domu otroctví. Nebudeš mít jiné bohy mimo mě. Neuděláš si modlu, totiž žádnou podobu toho, co je nahoře na nebi, dole na zemi nebo ve vodách pod zemí. Nebudeš se ničemu takovému klanět ani tomu sloužit. Já Hospodin, tvůj Bůh, jsem Bůh žárlivý. Stihám vinu otců na synech do třetího i čtvrtého pokolení těch, kdo mě nenávidí, ale prokazuji milosrdenství tisícům pokolení těch, kdo mě milují a zachovávají mé příkazy.
Téměř vždy, když přemýšlím o
těchto slovech, si vzpomenu na začátek slavného románu amerického spisovatele
Hermana Melvilla Bílá velryba - v originále Moby Dick or The Whale
- vydaného v roce 1851. Vypravěč příběhu, mladík Izmael, se v jednu
chvíli svého života rozhodne odjet na moře s velrybářskou výpravou. Vydává
se tedy na severovýchodní atlantické pobřeží Spojených států a ve městě New
Bedford dostane z nezbytí v ubytovacím hostinci společný pokoj
s harpunářem jménem Kvíkveg, původem z tichomořských ostrovů -
z pohledu Izmaela divochem. První večer, kdy se s ním setká, je
svědkem zvláštního rituálu – Kvíkveg vytáhne ze svého vaku malou dřevěnou
sošku, ke které se úpěnlivě modlí a obětuje jí kousek lodního sucharu. Když ale
tato modlitba skončí, Kvíkveg svůj idol vezme a zcela neuctivě a neobřadně jej
vrátí zpátky do vaku, ve kterém má všechny ostatní věci denní potřeby - „jako
když lovec hodí do svého batohu ulovenou sluku“. O několik kapitol později,
když už se oba muži spřátelí, Kvíkveg dokonce kapesním nožem své sošce upravuje
tvar nosu.
Izmael je hluboce věřící křesťan a člen presbyteriánské církve; a tak
v síle tohoto zážitku rozjímá právě nad prvním přikázáním: „Je možné,
aby Hospodin, velkodušný Stvořitel a Pán nebe a země, žárlil na malý
bezvýznamný kousek dřeva?“
Tento příběh nám napovídá něco hlubšího o podstatě uctívání model, i o
tom, proč jsme ve stálém pokušení tak činit. Kvíkvegův dřevěný bůžek byl zcela v jeho
rukou. Kvíkveg jím mohl disponovat: mohl si s ním dělat, co chtěl; mohl
dokonce změnit jeho vyřezanou podobu, když se mu ta stará přestala zamlouvat.
Když Hospodin v knize Exodus
zakazuje uctívání model, opravdu to není proto, že by žárlil na kousek dřeva.
Jen tím člověku připomíná, že On je svobodný; že jím nemůžeme disponovat ani
manipulovat pro dosažení nějakého našeho cíle. A právě tohle je kámen úrazu:
my, moderní lidé, jsme si velmi zvykli, že když něco potřebujeme nebo chceme,
máme většinou fungující prostředky k tomu, abychom toho dosáhli. Jsme
pyšní na svůj vlastní um, na všechny výdobytky vědy a techniky, které nám
prodlužují a zpříjemňují život. Zvykli jsme si, že věci, které denně používáme,
zpravidla fungují – a pokud dodržíme návod k použití, dosáhneme kýženého
výsledku. Možná proto tak snadno propadáme nervozitě a zlosti, když něco
nefunguje – když například spadne Internet nebo nemůžeme nastartovat auto. A
z toho vychází také pokušení novodobé idolatrie. Nekriticky uctíváme to,
co nám plní naše sny, co je prostředkem k dosažení našeho cíle, co přináší
‚spásu‘ v sekulárním smyslu – co nám, jak se bláhově domníváme, přinese
ráj na zemi.
Jenže náš Bůh ovšem takhle
‚nefunguje‘ – je to hlubina Tajemství, je navýsost svobodný od našich představ,
co by nám měl darovat nebo jaký zázrak udělat, abychom mu za to byli náležitě
vděční. A to v nás vyvolává úzkost; bojíme se, co by si tento
nepředvídatelný a svobodný Hospodin na nás mohl vymyslet. Chtěli bychom Boha,
který by fungoval podle našich představ; se kterým bychom mohli dělat totéž, co
Kvíkveg se svojí soškou.
Naštěstí však tohle není konec našeho poznání Boha. Nedisponovatelný a
svrchovaně svobodný Bůh se nám v Ježíši Kristu zjevil zároveň jako Láska,
která se dává. Jakoby Bůh vyšel vstříc naší podivné lidské touze s ním
manipulovat. Na mnoha místech synoptických evangelií o sobě Ježíš říká, že ‚bude
vydán lidem do rukou‘. Ježíš se nám lidem dává dobrovolně do rukou, abychom
si s ním mohli udělat, co chceme. Dává se nám, abychom už konečně
pochopili a přijali, že se můžeme bez obav zbavit naší hloupé snahy chtít ho
ovládat – a abychom mu dokázali
bezvýhradně odevzdat svůj život.
Žádné komentáře:
Okomentovat