2. neděle postní B 2021
1. ČTENÍ Gn 22, 1-2. 9a. 10-13. 15-18
Čtení z první knihy Mojžíšovy.
Bůh zkoušel
Abraháma a řekl: "Abraháme!" Odpověděl: "Tady jsem!" Bůh
pravil: "Vezmi svého syna, svého jediného syna, kterého miluješ, Izáka, a
jdi do země Moria a obětuj ho tam jako celopal na jedné z hor, kterou ti
označím."
Když došli na místo od Boha určené, Abrahám tam vystavěl
oltář a narovnal dříví. Pak vztáhl Abrahám ruku a vzal nůž, aby zabil svého
syna. Ale Hospodinův anděl na něho zavolal z nebe: "Abraháme,
Abraháme!" Ten se ozval: "Tady jsem!"
( Anděl ) řekl: "Nevztahuj svou ruku na chlapce a nic mu
nedělej, neboť nyní vím, že se bojíš Boha, když mi neodpíráš svého syna, svého
jediného syna." Abrahám pozdvihl své oči, a hle - za ním beran, který se
chytil za rohy v křoví. Abrahám šel, vzal ho a obětoval jako celopal místo
svého syna.
Hospodinův anděl zavolal na Abraháma podruhé z nebe a řekl:
"Při sobě samém přísahám - praví Hospodin - že jsi to udělal a neodepřel
jsi mi svého syna, svého jediného syna, zahrnu tě požehnáním a rozmnožím tvé
potomstvo jako nebeské hvězdy, jako písek na mořském břehu, a tvé potomstvo se
zmocní brány svých nepřátel. V tvém potomstvu budou požehnány všechny národy
země za to, že jsi mě poslechl."
Žl 116 (115), 10+15. 16-17. 18-19 Odp.: 9
Odp.: Budu kráčet před Hospodinem v zemí živých.
Měl jsem důvěru, i když jsem si řekl: "Jsem tak sklíčen! " Drahocenná
je v Hospodinových očích smrt jeho zbožných.
Odp.
Ach, Hospodine, jsem tvůj služebník, jsem tvůj služebník, syn tvé služebnice,
rozvázal jsi moje pouta. Přinesu ti oběť díků, Hospodine, a budu vzývat tvé
jméno.
Odp.
Splním své sliby Hospodinu před veškerým jeho lidem v nádvořích domu
Hospodinova, uprostřed tebe, Jeruzaléme!
Odp.
2. ČTENÍ Řím 8, 31b-34
Čtení z listu svatého apoštola Pavla Římanům.
Bratři a sestry!
Je-li Bůh s námi, kdo proti nám? Když ani vlastního Syna
neušetřil, ale vydal ho za nás za všecky, jak by nám s ním nedaroval také
všechno ostatní? Kdo vystoupí se žalobou proti Božím vyvoleným? Bůh přece
ospravedlňuje! Kdo odsoudí? Kristus Ježíš přece zemřel, ano i z mrtvých vstal,
je po Boží pravici a přimlouvá se za nás!
EVANGELIUM Mk 9, 2-10
Slova svatého evangelia podle Marka.
Ježíš vzal s sebou Petra, Jakuba a Jana a vyvedl je na
vysokou horu, aby byli sami. A byl před nimi proměněn. Jeho oděv zářivě zbělel
- žádný bělič na světě by ho nedovedl tak vybílit. Zjevil se jim Eliáš s
Mojžíšem a rozmlouvali s Ježíšem.
Petr se ujal slova a řekl Ježíšovi: "Mistře, je dobře,
že jsme tady. Máme udělat tři stany: jeden tobě, jeden Mojžíšovi a jeden
Eliášovi?" Nevěděl totiž, co by měl říci; tak byli ustrašeni.
Tu se objevil oblak a zastínil je. Z oblaku se ozval hlas:
"To je můj milovaný Syn, toho poslouchejte! " Když se rozhlédli,
najednou u sebe neviděli nikoho jiného, jenom samotného Ježíše.
Když sestupovali s hory, přikázal jim, aby nikomu
nevypravovali o tom, co viděli, dokud Syn člověka nevstane z mrtvých. Toho
slova se chytili a uvažovali mezi sebou, co to znamená "vstát z
mrtvých".
_______________________________________________________________
Milí bratři a sestry,
Za malou chvíli
se budeme v prefaci dnešní neděle modlit těmito slovy, v nichž je
shrnutí významu Ježíšova proměnění na hoře: Neboť Ježíš je tvůj
milovaný Syn a v něm se nám zjevil smysl Zákona i Proroků. Když
připravoval učedníky na svou smrt, ukázal se jim mezi Mojžíšem a Eliášem
a zjevil jim svou slávu, aby je poučil, že utrpením a smrtí se
vstupuje do slávy vzkříšení.
Tři nejbližší Ježíšovi učedníci jsou svědky jeho zjevení ve slávě.
Mojžíš a Eliáš – jako symbolické postavy, které reprezentují Tóru a prorocké
knihy - hovoří s Ježíšem o smrti, kterou měl podstoupit v Jeruzalémě (tak
u Lukáše). Petr, Jakub a Jan prožívají v Ježíšově blízkosti silný,
intenzivní zážitek - předchuť budoucí slávy, budoucího Ježíšova vítězství nad
smrtí. Ruku v ruce s tím zažívají také pochopení smyslu toho, co má
přijít: přítomnost Mojžíše a Eliáše dosvědčuje, že Bůh na zaslíbení daná ve
Starém Zákoně nezapomněl; že se v Ježíšově osobě naplní. Není divu, že
Petr říká Mistře, je dobře, že jsme tady. Učedníci chtějí postavit
stany; chtějí na tom místě zůstat co nejdéle, co nejvíce být naplněni radostí,
nadějí a pochopením.
Titíž tři apoštolové budou už brzy s Ježíšem v Getsemanské
zahradě; na místě, které je vlastně protipólem toho dnešního. Místo na hoře
budou v údolí mezi jeruzalémským chrámovým návrším a Olivovou horou; a ‚dole‘
budou, i co se týká stavu jejich duše - dobře jim tam rozhodně nebude. Budou
svědky něčeho, co nedává smysl; budou vidět Ježíšovu smrtelnou úzkost a budou
slyšet jeho prosby, aby od něho Otec odňal tento kalich - prosby, které nebudou
vyslyšeny. Nakonec zármutkem usínají. Je to naposled, co jsou před Ježíšovou
smrtí spolu - pod křížem bude stát již jenom Jan.
Právě kvůli budoucím Getsemanům je Ježíš vzal s sebou na horu
Proměnění; měli si dobře zapamatovat, co tam zažili, aby je události v Getsemane
a na Kalvárii vnitřně nezdrtily; aby si v síle této vzpomínky zachovali i
v těchto temných okamžicích naději. Nakolik tomu tak nakonec skutečně bylo
či nebylo, je už jiný příběh.
Toto poselství dnešního evangelia nám napovídá, kde můžeme brát v současné
obtížné situaci naději i my. Aniž bych chtěl příliš dramatizovat, jsme dnes v trochu
podobné situaci jako učedníci v Getsemane - nechápeme, co se děje; jsme již
unavení a nevidíme skoro žádná znamení, že by se něco lepšilo. Hrozí nám, že ve
vnitřním smyslu ‚usneme‘ - že upadneme do letargie a rezignace.
Proto je tak důležité se vracet k těm momentům v našem životě,
kdy jsme - každý ve svém vlastním příběhu - prožívali naše společenství s Ježíšem
na hoře Tábor. Je třeba se vracet k chvílím, kdy jsme si byli jisti, že je
Ježíš blízko a že opravdu zvítězil nade vším zlem a smrtí; k chvílím, kdy
jsme silně vnímali krásu a smysluplnost života. Kéž si tyto spasitelné
vzpomínky dokážeme vybavit a připomenout - poskytnou nám posilu a naději i
tehdy, když by již všechny ostatní zdroje naděje vyschly. To, co jsme takto
prožili, je závdavkem budoucí slávy a plnosti života - a také ujištěním, že Bůh
je věrný a stojí při nás.
Žádné komentáře:
Okomentovat