svátek Svaté rodiny B 2020
1.ČTENÍ Gn 15, 1-6; 21, 1-3
Čtení z první knihy Mojžíšovy.
Hospodin se obrátil na Abráma ve vidění těmito slovy:
"Neboj se, Abráme, já jsem tvůj štít, tvá odměna je převeliká."
Abrám řekl: "Pane, Hospodine, co mi dáš? Nemám děti,
dědicem mého domu bude damašský Eliezer." Abrám pokračoval: "Nedal jsi mi potomka, bude po mně dědit jeden z lidí
mého domu."
Tu mu Hospodin řekl: "Ten po tobě dědit nebude; kdo
však vyjde z tvého lůna, ten bude po tobě dědit."
Vyvedl ho ven a pravil: "Pohlédni na nebe a spočítej
hvězdy, můžeš-li je spočítat! " - a dodal: "Tak (četné) bude tvé
potomstvo!" (Abrám) Hospodinu uvěřil, a ten ho za to uznal za
spravedlivého.
Hospodin navštívil Sáru, jak slíbil, a splnil Sáře dané
slovo. Sára počala a porodila Abrahámovi v jeho stáří syna, jak to Bůh
předpověděl. Abrahám dal svému narozenému synovi, kterého mu Sára porodila,
jméno Izák.
Žl 105 (104), 1-2. 3-4. 5-6. 8-9 Odp.: 7a. 8a
Odp.: Hospodin sám je náš Bůh, pamatuje věčně na svoji smlouvu.
Oslavujte Hospodina, vzývejte jeho jméno, hlásejte mezi národy jeho díla.
Zpívejte mu, hrejte mu, vypravujte o všech jeho divech!
Odp.
Honoste se jeho svatým jménem, ze srdce ať se radují, kdo hledají Hospodina!
Uvažujte o Hospodinu a jeho moci, stále hledejte jeho tvář!
Odp.
Pamatujte na divy, které učinil, na jeho zázraky a rozsudky jeho úst, potomstvo
Abraháma, jeho služebníka, synové Jakuba, jeho vyvoleného!
Odp.
Pamatuje věčně na svoji smlouvu, na slib, který ustanovil pro tisíc pokolení,
na smlouvu, kterou sjednal s Abrahámem, na svou přísahu Izákovi.
Odp.
2. ČTENÍ Žid 11, 8. 11-12. 17-19
Čtení z listu Židům.
Bratři a sestry!
Protože Abrahám věřil, uposlechl (Boží) výzvy, aby se vystěhoval
do země, kterou měl dostat v dědičné držení; vystěhoval se, ačkoli
nevěděl, kam jde. I Sára uvěřila, a proto dostala sílu stát se matkou, a to
přes svůj pokročilý věk, protože se spolehla na toho, který ten slib dal. A tak
z jednoho muže, a to už vetchého, vzešlo tolik potomků jako hvězd na nebi a
jako písku na mořském břehu, který nikdo nespočítá. Protože měl Abrahám víru,
přinesl Izáka v oběť, když ho Bůh zkoušel. Svého jediného syna chtěl obětovat,
třebaže mu bylo slíbeno: 'Od Izáka budeš mít potomky.' On totiž uvažoval takto:
Bůh má dost moci, aby vzkřísil třebas i mrtvé. Proto také Izáka dostal nazpátek
i jako předobraz.
EVANGELIUM Lk 2,22-40
Slova svatého evangelia podle Lukáše.
Když nadešel čas očišťování podle Mojžíšova Zákona, přinesli
Ježíše do Jeruzaléma, aby ho představili Pánu, jak je psáno v Zákoně Páně:
'Všechno prvorozené mužského rodu ať je zasvěceno Pánu.' Přitom chtěli také
podat oběť, jak je nařízeno v Zákoně Páně: pár hrdliček nebo dvě
holoubata.
Tehdy žil v Jeruzalémě jeden člověk, jmenoval se Simeon: byl
to člověk spravedlivý a bohabojný a očekával potěšení Izraele a byl v něm Duch
svatý. Od Ducha svatého mu bylo zjeveno, že neuzří smrt, dokud neuvidí Pánova
Mesiáše. Z vnuknutí Ducha přišel do chrámu, právě když rodiče přinesli dítě
Ježíše, aby s ním vykonali, co bylo obvyklé podle Zákona. Vzal ho do náručí a
takto velebil Boha: “Nyní můžeš, Hospodine, podle svého slova propustit svého
služebníka v pokoji, neboť moje oči uviděly spásu, kterou jsi připravil pro všechny
národy: světlo k osvícení pohanům a k slávě tvého izraelského lidu.” Jeho otec
i matka byli plni údivu nad slovy, která o něm slyšeli. Simeon jim požehnal a
jeho matce Marii prohlásil: “On je ustanoven k pádu a k povstání mnohých v
Izraeli a jako znamení, kterému se bude odporovat – i tvou vlastní duši
pronikne meč – aby vyšlo najevo smýšlení mnoha srdcí.”
Také tam byla prorokyně Anna, dcera Fanuelova z Aserova
kmene. Byla značně pokročilého věku: mladá se vdala a sedm roků žila v
manželství, potom sama jako vdova – bylo jí už čtyřiaosmdesát let. Nevycházela
z chrámu a sloužila Bohu posty a modlitbami ve dne v noci. Přišla tam právě v
tu chvíli, velebila Boha a mluvila o tom dítěti všem, kdo očekávali vykoupení
Jeruzaléma.
Když vykonali všechno podle Zákona Páně, vrátili se do
Galileje do svého města Nazareta. Dítě rostlo a sílilo, bylo plné moudrosti a
milost Boží byla s ním.
__________________________________________________
Milí bratři a sestry,
Ve všech třech ročních cyklech má
evangelium o svátku Svaté rodiny podobnou stavbu – vždycky popisuje nějaký dramatický
příběh nazaretské rodiny: její útěk do Egypta, zoufalé hledání dvanáctiletého
Ježíše po pouti do Jeruzaléma, nebo jako dnes Simeonovo proroctví o tom, že
Mariino srdce kvůli jejímu synovi probodne meč. Všechny tři příběhy ovšem tak
či onak končí tím, že se Svatá rodina vrací do Nazareta. To, co je dál, a o čem
už evangelia podle Matouše a Lukáše víceméně mlčí, se ale stalo postupně v tradici
církve tím hlavním, s čím si tento svátek spojujeme a co nejvíc formuje
náš obraz Svaté rodiny – idyla nazaretského domku z obrázků z předminulého
století; naprosto harmonická rodina, bez problémů a konfliktů. Svatý Josef pilně obrábějící své dřevo, malý
Ježíš, který se od něj poslušně a soustředěně učí, a Matka Boží, v tichosti
a pokoře vykonávající ženské práce v domácnosti.
Bylo by velmi snadné kázat o tomto
ideálu, zvlášť celibátnímu knězi, který rodinu sám nemá; bylo by snadné apelovat
na to, aby jej rodiny co nejvíce napodobovaly; případně se rozhořčovat, jak
chtějí temné síly tento tradiční rodinný obrázek zničit. To by však nebylo
otvírání Božího slova, pomoc k tomu, abychom mu porozuměli. A dnešní Boží
slovo hovoří o rodinném životě především a zejména jako o cestě - s mnoha úskalími.
V prvním i druhém čtení je dnes
hlavní postavou Abrahám, nejsilnější symbol putování ve víře – symbol důvěry v Boha,
která jde často zcela proti tomu, jak se věci jeví. Dnešní úryvek je z místa,
ve kterém je Abrahám již po odchodu ze země Kanaán, ze které odešel, protože uvěřil
velkému Božímu zaslíbení. Abrahámovi a Sáře byl slíben potomek, ale pořád se
nic neděje; až do té míry, že Abrahám ztrácí naději. V dnešním úryvku
vlastně Hospodinu vyčítá, že své zaslíbení nesplnil: "Nedal jsi mi potomka, bude po mně dědit jeden z lidí mého
domu." Abrahám má velké pochybnosti, ale ani v nich nepřestává
důvěřovat – dokud se zaslíbení nenaplní.
Druhé čtení
to zdůrazňuje ještě víc: Abrahám vychází ve víře ze své země, vydává se na
cestu se všemi jejími obtížemi. Jeho putování je doprovázeno přešlapy a chybami
– vzpomeňme jen na epizodu, kdy si Abrahám chtěl zkratkovitě Boží zaslíbení
splnit sám prostřednictvím otrokyně Hagar – ale nevrátí se, ani nezůstává v půli
cesty. Jeho důvěra v Boha je silnější než všechno ostatní.
Příběh každé
rodiny, každého vztahu lásky a společného života je cesta, dynamická
skutečnost, která se vyvíjí a potkává se s úskalími a těžkostmi. Svatá
rodina ve čtení ročního cyklu A putuje jako nomádi z místa na místo; do Egypta a zase zpátky. V cyklu C zase tři dny hledají
své ztracené dítě; a dnes Simeon prorokuje Marii, že její dítě jí přinese
velkou bolest. Žádná idylka nazaretského
domku. To, co se v dnešních textech jeví jako důležité a podstatné – i pro
život v rodině dnes – je důvěra v Boha a odevzdávání všech věcí Jemu
do rukou. Tak máme jistotu, že na cestě dojdeme k cíli, byť nikdy nebudeme
ušetřeni dramat a úskalí cesty.
Žádné komentáře:
Okomentovat