sobota 7. listopadu 2020

 

32. neděle v mezidobí A 2020



1. ČTENÍ Mdr 6,12-16

Čtení z knihy Moudrosti. 

    Moudrost září a nevadne, snadno ji vidí ti, kdo ji milují, dává se nalézt těmi, kdo ji hledají.
    Předchází ty, kdo po ní touží, a ukazuje se jim první. Neunaví se, kdo k ní časně přichází, najde ji, jak mu sedí u dveří.
    Myslet totiž na ni je svrchovaná prozíravost, kdo kvůli ní bdí, brzy je bez starosti.
    Vždyť sama obchází a hledá ty, kdo jsou jí hodni, na cestách se jim ukazuje s přízní a při každé myšlence jim vychází vstříc.



Žl 63 (62), 2.3-4.5-6.7-8 Odp.: 2b
Odp.: Má duše po tobě žízní, Pane, můj Bože!

Bože, ty jsi můj Bůh, snažně tě hledám, má duše po tobě žízní, prahne po tobě mé tělo, jak vyprahlá, žíznivá, bezvodá země.
Odp.
Tak toužím tě spatřit ve svatyni, abych viděl tvou moc a slávu. Vždyť tvá milost je lepší než život, mé rty tě budou chválit.
Odp.
Tak tě budu velebit ve svém životě, v tvém jménu povznesu své dlaně k modlitbě. Má duše se bude sytit jak tukem a morkem, plesajícími rty zajásají ústa.
Odp.
Kdykoli na tebe vzpomenu na svém lůžku, v nočních hodinách budu na tebe myslet. Neboť stal ses mým pomocníkem a ve stínu tvých křídel jásám.
Odp.



2. ČTENÍ 1Sol 4,13-18

Čtení z prvního listu svatého apoštola Pavla Soluňanům. 

    Nechceme vás, bratři a sestry, nechat v nevědomosti o těch, kteří už zemřeli. Nesmíte pro ně truchlit tak jako ostatní, kdo nemají naději. Poněvadž věříme, že Ježíš umřel i vstal z mrtvých, věříme také, že s Ježíšem přivede Bůh i ty, kdo zesnuli ve spojení s ním. Říkáme vám to přece, jak nás Pán o tom poučil: My živí, kteří se dožijeme příchodu Páně, nepředstihneme ty, kdo budou už mrtví.
    Až totiž bude dán rozkaz, až zazní archandělův hlas a Boží polnice, sám Pán sestoupí z nebe. Napřed vstanou zemřelí křesťané, potom my, kteří do té chvíle zůstaneme naživu, budeme spolu s nimi uchváceni v oblacích do vzduchu vstříc Pánu. A pak už budeme s Pánem navždycky. Těšte se proto navzájem těmito slovy.



EVANGELIUM Mt 25,1-13

Slova svatého evangelia podle Matouše. 

Ježíš řekl svým učedníkům toto podobenství:
    "Nebeské království je podobné deseti pannám, které vzaly lampy a vyšly naproti ženichovi. Pět z nich bylo pošetilých a pět prozíravých. Pošetilé vzaly sice lampy, ale nevzaly s sebou olej, prozíravé si však vzaly s lampami také do nádobek olej. Když ženich dlouho nepřicházel, začaly všechny podřimovat a usnuly.
    Uprostřed noci se strhl křik: 'Ženich je tady! Jděte mu naproti!' Tu všechny ty panny vstaly a začaly si upravovat lampy. Pošetilé prosily prozíravé: 'Dejte nám trochu oleje, lampy nám dohasínají.' Ale prozíravé odpověděly: 'Nemůžeme, nestačilo by pak ani nám, ani vám, dojděte si raději k prodavačům a kupte si.'
    Jakmile však odešly nakoupit, přišel ženich a ty připravené vešly s ním na svatbu a dveře se zavřely. Později přišly i ostatní panny a volaly: 'Pane, pane, otevři nám!' On však odpověděl: 'Amen, pravím vám: Neznám vás.'
    Bděte tedy, protože neznáte den ani hodinu."

 ________________________________________________________

Milí bratři a sestry,

Pojďme se dnes společně zamyslet jen nad jedním místem z dnešního evangelia. V evangelním podobenství o deseti pannách znenadání uprostřed noci přichází ženich; a pošetilé panny prosí ty prozíravé: 'Dejte nám trochu oleje, lampy nám dohasínají.' Ale ty prozíravé na to odpoví: ‚Nemůžeme, nestačilo by pak ani nám ani vám.‘

Při velmi povrchním pohledu na toto místo by to mohlo vypadat, že těch pět, kterých mělo oleje dost, se zachovalo poměrně sobecky; kdyby svým družkám alespoň trošku půjčily, třeba by se nějak nakonec na svatbu dostalo všech deset. A je-li svatba obrazem vstupu do nebeského království, pak by takový výklad podobenství vlastně nabádal k určitému druhu duchovního individualismu; podobně, jako třeba vyznívá celkové poselství jinak velmi cenné a oblíbené knihy Následování Krista od svatého Tomáše z Kempenu: je důležité mít svůj olej v lampě, abych mohl sám vstoupit na svatbu, a s nikým jiným se o něj nepodělím - ať si dělá, co chce a skončí, kde chce. Jenže žádný druhý člověk nám v tomhle smyslu nemůže být lhostejný: Boží spása je nabídnuta všem lidem; všichni jsme milované Boží děti, a mezi sebou bratři a sestry.

Když ale zamíříme hlouběji, pak objevíme, v čem spočívala moudrost oněch připravených panen. Pokud olej v lampě symbolizuje vnitřní skutečnost pokladu víry, pak je jasné, že je tato skutečnost nepřenosná, že prostě nejde někomu předat, jako se předávají třeba klíče od domu. Jediné, co je možné sdílet, je právě jen světlo lampy, které je olejem živeno.

Tuto pravdu zakoušíme velmi často, a mnohdy i velmi bolestně: mnoho rodičů a prarodičů se mi ve svátosti smíření svěřuje, že se jim nepodařilo předat víru dětem nebo vnoučatům. A mnoho z nás - vlastně asi všichni - máme nevěřící blízké přátele, příbuzné nebo dokonce životní partnery. Jsou nám třeba lidsky nejbližší a nejdražší; nedovedeme si dost dobře představit, že by s námi jednou na věčnosti nebyli, že by pouto vztahu, které nás na této zemi spojovalo, nemělo vyústit do nekonečna. Modlíme se za ně; snažíme se jim o naší víře svědčit, jak můžeme - jenže při tom všem stejně poznáváme, že pokud nepřijde milost uvěření a obrácení jako vnitřní proměny srdce i mysli, jsme naprosto bezmocní.

Jenže právě ony modlitby a svědectví života, ono světlo, pocházející z oleje uvnitř lampy, je to jediné, co lze sdílet. Proto je také nutné mít uvnitř dostatek toho, čím se světlo živí. Bez oleje bychom brzo svítit přestali; sami bychom se propadli do tmy pochyb a beznaděje.

Žádné komentáře:

Okomentovat