Čtvrtá neděle velikonoční 2020
Dokud nebude znovu možné slavit nedělní Eucharistii ve farním společenství, budu zde publikovat krátká zamyšlení nad
evangeliem dané neděle/slavnosti
EVANGELIUM
Jan 10,1-10
Slova svatého evangelia podle Jana.
Slova svatého evangelia podle Jana.
Ježíš řekl:
"Amen, amen, pravím vám: Kdo nevchází do ovčince dveřmi, ale vniká tam jinudy, to je zloděj a lupič. Kdo však vchází dveřmi, je pastýř ovcí. Vrátný mu otevře a ovce slyší jeho hlas. Volá své ovce jménem a vyvádí je. Když všechny své ovce vyvede, jde před nimi a ovce ho následují, protože znají jeho hlas. Za cizím však nikdy nepůjdou, ale utečou od něho, protože hlas cizích neznají."
Ježíš jim pověděl toto podobenství, ale oni nepochopili, co jim tím chce říci.
Ježíš proto řekl znovu:
"Amen, amen, pravím vám: Já jsem dveře k ovcím. Všichni, kdo přišli přede mnou, jsou zloději a lupiči, ale ovce je neuposlechly. Já jsem dveře. Kdo vejde skrze mě, bude zachráněn; bude moci vcházet i vycházet a najde pastvu. Zloděj přichází, jen aby kradl, zabíjel a působil zkázu. Já jsem přišel, aby měly život a měly ho v hojnosti.
_________________________________________________________________________________
Ovce nemá v naší moderní kultuře příliš dobrou pověst;
je považována za hloupé zvíře, které jde bez rozmyslu se svým stádem; je
považována za symbol nedostatku samostatného myšlení a snadné
manipulovatelnosti. Přesně tuhle roli mají ovce například ve známé novele
Farma zvířat, kterou napsal v roce
1945 britský spisovatel George Orwell jako podobenství o nelidskosti komunistického
totalitního režimu v tehdejším Sovětském svazu. Na jedné anglické farmě
dojde k „revoluci“; pod vedením vepře donutí zvířata nenáviděného farmáře k útěku
a pak vytvoří svou vlastní společnost, která má být teoreticky úplně
spravedlivá a ideální pro všechny; vepři se však brzy stanou totalitními
vládci, kteří jsou nakonec horší než původní lidský majitel farmy. Ovce v celé
novele jen donekonečna opakují oficiální propagandu; stále bečí ‚čtyři nohy
dobré, dvě nohy špatné‘. A opakují ji bezmyšlenkovitě i potom, co noví vládcové
farmy přijmou lidské způsoby: ‚čtyři nohy dobré, dvě nohy lepší‘.
Sám jsem městský člověk, ovečky jsem nikdy nechoval a tak
nevím, jestli si mohu nějakou úvahu dovolit; nicméně zdá se mi, že tento trochu pohrdavý postoj vůči ovci domácí pochází z prostředí moderních městských
intelektuálů, kteří viděli ovčí sýr pouze v obchodě a vlnu už
spletenou do svetru. Kultury, které byly na chovu ovcí existenčně závislé, by
něco takového určitě nevymyslely; třeba na Valašsku se ovcím říkalo něžně
ovenky. A Písmo svaté vznikalo právě v pastýřské
kultuře; motiv pastýře ovcí je jedním z vůbec
nejhlavnějších, který v Bibli najdeme – a pro Ježíšovy současníky musel
být jeden z nejvýmluvnějších.
A právě v dnešním evangeliu hovoří Ježíš o tom, že ovce
vůbec není hloupé zvíře. Intuitivně
pozná, kdo ji má rád; intuitivně pozná, kdo by ji nezavedl na špatné a
nebezpečné místo, nebo by jí nikdy neublížil pro svůj vlastní prospěch či
potěšení. Ovce se nám v tomhle dávají za příklad: prvním krokem na cestě
následování Ježíše – a třeba i tam, kde to není příjemné a jednoduché – je jasné
poznání a přijetí Jeho lásky k nám; lásky, která se zjevuje na kříži, v Jeho
otevřeném srdci. Musíme srdcem poznat a mít opravdovou jistotu, že když půjdeme
za ním, nezavede nás na špatné místo. Že tam, kam ho následujeme, je plnost
života.
Žádné komentáře:
Okomentovat