Slavnost Seslání Ducha Svatého A 2020
Čtení ze Skutků apoštolů.
Nastal den letnic a všichni byli společně
pohromadě. Najednou se ozval z nebe hukot, jako když se přižene silný vítr, a
naplnil celý dům, kde se zdržovali. A ukázaly se jim jazyky jako z ohně,
rozdělily se a nad každým z nich se usadil jeden. Všichni byli naplněni Duchem
svatým a začali mluvit cizími jazyky, jak jim Duch vnukal, aby promlouvali.
V Jeruzalémě bydleli zbožní židé ze všech možných národů pod
nebem. Když se ten zvuk ozval, hodně lidí se sběhlo a byli ohromeni, protože
každý z nich je slyšel, jak mluví jeho vlastní řečí. Žasli, divili se a říkali:
"Ti, co tak mluví, nejsou to Galilejci? Jak to tedy, že
každý z nás slyší svou mateřštinu? My Partové, Médové, Elamité, obyvatelé
Mezopotámie, Judska a Kapadokie, Pontu a Asie, Frýgie a Pamfýlie, Egypta a
lybijského kraje u Kyrény, my, kteří jsme připutovali z Říma, židé i proselyté,
Kréťané i Arabové: slyšíme, jak našimi jazyky hlásají velké Boží skutky."
Žl 104(103),1ab+24ac.29bc-30.31+34 Odp.: srv. 30
Odp. : Sešli svého ducha,
Hospodine, a obnov tvář země! nebo: Aleluja.
Veleb, duše má, Hospodina! Hospodine, můj Bože, jsi nadmíru velký! jak četná
jsou tvá díla, Hospodine! Země je plná tvého tvorstva.
Odp.
Hynou, když vezmeš jim život, a vracejí se do svého prachu. Když sešleš svého
ducha, jsou stvořeni, a obnovuješ tvář země.
Odp.
Nechť věčně trvá Hospodinova sláva, ať se Hospodin těší ze svého díla! Kéž se
mu líbí má píseň: má radost bude v Hospodinu.
Odp.
2. ČTENÍ 1Kor 12,3b-7.12-13
Čtení z prvního listu svatého
apoštola Pavla Korinťanům.
Bratři a sestry!
Jenom pod vlivem Ducha svatého může někdo říci: "Ježíš
je Pán."
Dary jsou sice rozmanité, ale je pouze jeden Duch. A jsou
rozličné služby, ale je pouze jeden Pán. A jsou různé mimořádné síly, ale je
pouze jeden Bůh. On to všechno ve všech působí. Ty projevy Ducha však jsou dány
každému k tomu, aby mohl být užitečný.
Tělo je také pouze jedno, i když má mnoho údů; ale všechny
údy těla, přestože je jich mnoho, tvoří dohromady jediné tělo. Tak je tomu také
u Krista. Neboť my všichni jsme byli pokřtěni jedním Duchem v jedno tělo - ať
už jsme židé nebo pohané, otroci nebo svobodní - všichni jsme byli napojeni
jedním Duchem.
EVANGELIUM Jan 20,19-23
Slova svatého evangelia podle Jana.
Když byl večer prvního dne v týdnu, přišel Ježíš tam, kde byli učedníci. Ze strachu před židy měli dveře zavřeny. Stanul
mezi nimi a řekl: "Pokoj vám!" Po těch slovech jim ukázal ruce a bok.
Když učedníci viděli Pána, zaradovali se.
Znovu jim řekl: "Pokoj vám! Jako Otec poslal mne, tak i
já posílám vás." Po těch slovech na ně dechl a řekl jim: "Přijměte
Ducha svatého. Komu hříchy odpustíte, tomu jsou odpuštěny, komu je neodpustíte,
tomu odpuštěny nejsou."
__________________________________________________________________________
Milí bratři a sestry,
Jelikož se o Duchu Svatém výslovně hovoří až v Novém Zákoně, jsme
zvyklí o Něm přemýšlet a modlit se k Němu v novozákonním kontextu.
Avšak pokud bychom se omezili pouze na výpovědi Nového zákona, mohla by nám
snadno uniknout jedna podstatná skutečnost, o níž se hovoří v dnešním žalmu.
Duch svatý dává apoštolům neohrožené promlouvat, vzbuzuje v našich srdcích
vyznání Ježíše jako Mesiáše, pomáhá nám žít v usmíření a milovat druhé.
Ale nejen to. Jak říká dnešní žalm - a jak také vyznáváme v Credu – Duch svatý je také dárcem
života; je tím, jenž tvoří a znovuvytváří.
Ve Starém Zákoně se na mnoha místech – včetně dnešního žalmu – vyskytuje
pojem ruach, který v prvotním
smyslu znamená dech či vítr, a pak také Boží duch, zatím s malým d. A
právě tato tajemná Boží moc je tvůrčí: v První knize Mojžíšově se ruach vznáší nad propastnou hlubinou
prvotního chaosu a z neuspořádanosti vzniká uspořádanost, z chaosu
kosmos. Poté, při popisu stvoření člověka, Bůh vdechuje do jeho chřípí dech
života – hebrejsky opět ruach.
Obě dvě tyto skutečnosti zároveň se znovu objevují v dnešním žalmu, ve
smyslu opětovného tvoření, obnovování toho, čemu hrozí zánik. Země je plná
tvorstva, ale to hyne, jestliže je mu vzat život. Když však Bůh posílá svůj
dech, ruach, jsou stvořeni a obnovuje se tvář země.
Pokud si můžeme dovolit vztáhnout všechny tyto starozákonní výpovědi na
třetí božskou osobu, zjevenou v Novém Zákoně – a exegeté i tradice církve
tak činí – pak se dostává do popředí právě tato tvůrčí stránka působení Božího
Ducha. On je ten, jenž obnovuje stvoření, dává život tam, kde bylo ohrožení
zánikem, neuspořádanost mění v uspořádanost, harmonii a krásu. To vše se
týká nejen člověka, ale opravdu celého stvoření – jak s oblibou zmiňuje ve
svých knihách Marek Vácha; pokud mají legendy pravdu, okolo lidí naplněných
Duchem svatým se něco dělo i s přírodou: zlý vlk z Gubbia se
v blízkosti svatého Františka z Assisi stal mírný jako beránek a ve
společnosti svatého Antonína poustevníka se shromažďovala zvířata, která
ztratila svou plachost.
Toto působení Ducha svatého zakoušíme také my skrze svátosti, které znovu
tvoří naše lidství jako Boží obraz. Také o nás platí, že Duch svatý obnovuje
tvář země – nakolik je každý člověk jakýsi vesmír v malém. Duch Boží
v nás mění náš vnitřní chaos, neuspořádanost způsobenou hříchem, jež vede
ke smrti, v kosmos, uspořádanost a krásu, vedoucí k plnosti života.
Žádné komentáře:
Okomentovat