Třetí neděle velikonoční 2020
Dokud nebude znovu možné slavit nedělní Eucharistii ve farním společenství, budu zde publikovat krátká zamyšlení
nad evangeliem dané neděle/slavnosti
EVANGELIUM Lk 24,13-35
Slova svatého evangelia podle Lukáše.
Slova svatého evangelia podle Lukáše.
Dva z Ježíšových učedníků se ubírali toho dne (prvního po sobotě) do vesnice zvané Emauzy, která je vzdálena od Jeruzaléma šedesát honů. Hovořili spolu o tom všem, co se stalo. Jak tak hovořili a uvažovali, přiblížil se k nim sám Ježíš a připojil se k nim. Ale cosi jim jako by zadržovalo oči, Takže ho nepoznali. Zeptal se jich: "O čem to cestou spolu rozmlouváte?" Zastavili se celí smutní.
Jeden z nich - jmenoval se Kleofáš - mu odpověděl: „Ty jsi snad jediný, kdo se zdržuje v Jeruzalémě a neví, co se tam tyto dny stalo." Zeptal se jich: "A co se stalo?"
Odpověděli mu: "Jak Ježíše z Nazareta, který byl prorok, mocný činem i slovem před Bohem i přede vším lidem, naši velekněží a přední mužové odsoudili k smrti a ukřižovali. My však jsme doufali, že on je ten, který má vysvobodit Izraele. A k tomu všemu je to dnes třetí den, co se to stalo. Některé naše ženy nás sice rozrušily: Byly časně ráno u hrobu, nenalezly jeho tělo, přišly a tvrdily, že měly i vidění andělů, a ti prý říkali, že on žije. Někteří z našich lidí odešli k hrobu a shledali, že je to tak, jak ženy říkaly, jeho však neviděli."
A on jim řekl: "Jak jste nechápaví a váhaví uvěřit tomu všemu, co mluvili proroci! Což to všechno nemusel Mesiáš vytrpět, a tak vejít do své slávy?" Potom začal od Mojžíše, probral dále všechny proroky a vykládal jim, co se ve všech částech Písma na něj vztahuje.
Tak došli k vesnici, kam měli namířeno, a on dělal, jako by chtěl jít dál. Ale oni na něho naléhali: "Zůstaň s námi, neboť se připozdívá a den se už nachýlil." Vešel tedy dovnitř, aby zůstal s nimi. Když byl s nimi u stolu, vzal chléb, pronesl nad ním požehnání, rozlámal ho a podával jim. Vtom se jim otevřely oči a poznali ho. On jim však zmizel. Tu si mezi sebou řekli: "Což nám nehořelo srdce, když k nám na cestě mluvil a odhaloval smysl Písma?"
Ještě tu hodinu se vydali na cestu a vrátili se do Jeruzaléma. Tam našli pohromadě jedenáct (apoštolů) i jejich druhy. Ti řekli: "Pán skutečně vstal a zjevil se Šimonovi." Oni sami pak vypravovali, co se jim přihodilo na cestě a jak Ježíše poznali při lámání chleba.
__________________________________________________________________________
V letošní velikonoční době již podruhé slyšíme evangelium o setkání
vzkříšeného Pána s učedníky putujícími do Emauz – poprvé se četlo ve
středu velikonočního oktávu.
V krátkém zamyšlení ve formě audionahrávky jsem se toho dne pokusil
o rozjímání nad tímto textem jako obrazem naší životní pouti s Ježíšem;
pouti, kterou zažívá jedinečným a neopakovatelným způsobem každý jednotlivý
křesťan. Dnes bych se chtěl zamyslet nad putováním do Emauz jako obrazem cesty
celého společenství církve.
Pří vší úctě k zásadovosti a snaze o integritu života bratří a
sester, kteří se v církvi hlásí k tradicionalistickým proudům – nikdy
jsem dobře nerozuměl tomu, proč by jedno konkrétní historické období (tedy doba
po tridentském koncilu, doba baroka a ještě víceméně celého devatenáctého
století) mělo být viděno jako nepřekonatelný vrchol dějin církve od Kristova
příchodu až do konce času, ke kterému je třeba se stylem víry a života stále
vracet, neboť prý všechno, co následuje, v sobě nese prvky dekadence.
Pevně věřím tomu, že tajemství Krista, Ukřižovaného a Vzkříšeného, chápeme
stále hlouběji právě tak, že jako církev kráčíme dějinami tohoto světa se všemi
našimi souputníky. A tím, že takto jdeme, konfrontujeme se s otevřenou
myslí se vším, co tyto dějiny přinášejí a čemu nás učí.
S putováním celé Kristovy církve je to stejné, jako při životním
putování nás, jednotlivých křesťanů. Na jedné straně máme při tomto putování
v srdcích a myslích neměnný poklad víry – na té druhé jsou ale naše
zkušenosti konkrétního života, všechny zažité radosti a bolesti, úspěchy a
selhání, zklamaná očekávání i nenadálé životní obraty. (Jedna z posledních
takových silných zkušeností je jistě současná pandemie Covid-19 a všechno, co
s sebou přinesla). Mám moc rád větu z jedné eseje velkého teologa 20.
století, německého jezuity Karla Rahnera: Jen
to zakoušené, prožité a protrpěné dává vědění, jež nekončí zklamáním a nudou
v zapomnění, ale naplňuje srdce moudrostí. Církev má jako základní
výbavu na cestu víru, která se nemění; skrze svoji dějinnou zkušenost však do
jejího tajemství stále hlouběji proniká; jako učedníci putující do Emauz
s postupující cestou a s nachylujícím se dnem stále více chápali,
cože se to vlastně stalo a kdože se to k nim připojil. Proto je také, zdá
se mi, pošetilé žehrat na to, jak je dnešní doba zkažená; a podobně pošetilé je
bát se budoucnosti. To, co je a to, co přijde, nás učí; jednotlivé křesťany i
celé společenství církve. Slovy Karla Rahnera: pokud to dokážeme vidět správným
pohledem, naplňuje to naše srdce moudrostí.
Žádné komentáře:
Okomentovat