sobota 20. května 2023

 Dnes vyvěšuji promluvu pro prvokomunikanty ze Žebětína. Kázání k 7. neděli velikonoční z roku 2020 najdete zde.


7. neděle velikonoční A 2023

– promluva pro děti, které v Žebětíně poprvé přistupují ke svatému přijímání


EVANGELIUM Jan 17,1-11a

Slova svatého evangelia podle Jana.

Ježíš pozvedl oči k nebi a modlil se:
    "Otče, přišla ta hodina. Oslav svého Syna, aby Syn oslavil tebe. Obdařils ho mocí nade všemi lidmi, aby dal věčný život všem, které jsi mu dal. Věčný život pak je to, že poznají tebe, jediného pravého Boha, a toho, kterého jsi poslal, Ježíše Krista.
    Já jsem tě oslavil na zemi: dokončil jsem dílo, které jsi mi svěřil, abych ho vykonal. Nyní oslav ty mne u sebe, Otče, slávou, kterou jsem měl u tebe, dříve než byl svět.
    Zjevil jsem tvé jméno lidem, které jsi mi dal ze světa. Byli tvoji a mně jsi je dal, a zachovali tvoje slovo. Nyní poznali, že všechno, cos mi dal, je od tebe; vždyť slova, která jsi dal mně, dal jsem jim. Oni je přijali a skutečně poznali, že jsem vyšel od tebe, a uvěřili, že jsi mě poslal.
    Já prosím za ně. Neprosím za svět, ale za ty, které jsi mi dal, vždyť jsou tvoji; a všechno moje je tvoje a všechno tvoje je moje. V nich jsem oslaven. Už nejsem na světě, ale oni jsou na světě; a já jdu k tobě."

___________________________________________________________________ 

Milé děti,

Tak si představte, že nějaký váš vzdálený strýček, který bydlí na druhém konci Česka, vás s rodiči pozve na oslavu svých narozenin. Ale vy ho vůbec neznáte a potkali jste se s ním třeba jen jednou nebo dvakrát v životě. Tak na tu oslavu pojedete a možná mu dáte i nějakou drobnost jako dárek, ale rozhodně to s tím dárkem nebudete přehánět.

Ale úplně jinak je to, když má narozeniny někdo, koho dobře znáte a máte moc rádi - jako váš tatínek nebo maminka. To si určitě dáte záležet, abyste je překvapily - třeba nějaký dárek sami vyrobíte, protože to potěší mnohem víc, než kdybyste něco už hotového koupily. Protože do toho vyrobeného dárku dáváte kus sebe - váš čas a vaši šikovnost.

A když má někdo někoho úplně nejvíc rád, tak mu může dát to nejcennější, co má - sebe samého. Nevím, jestli všichni vaši rodiče měli svatbu v kostele; ale ti, kteří ji měli, si mohou vzpomenout, co si říkali při slibu - já se Ti odevzdávám a přijímám Tě.

Pán Ježíš nás má tak rád, že vymyslel způsob, kterým se nám celý dává - vymyslel, že se nám daruje v kousku chleba a trošce vína. Je to výraz té největší lásky, která je: Ježíš nám už nic víc dát nemůže. Je dobré na to stále myslet, abychom za to Pánu nepřestali být vděční. My ho někdy prosíme třeba o to, abychom dostali k Vánocům pod stromeček Playstation nebo něco podobného. A když pak dostaneme místo toho například jen teplou čepici, tak si myslíme, že Pán Ježíš nás nevyslyšel, a že když říká Proste a dostanete, tak nemluví pravdu - i když je teplá čepice mnohem užitečnější věc než Playstation, alespoň v zimě. Ale hlavně - zapomínáme přitom, že Ježíš nám dává sám sebe, a to je mnohem, mnohem větší a lepší dar než teplá čepice nebo Playstation, nebo cokoli, na co můžeme myslet.

V dnešním evangeliu nám Pán Ježíš říká, proč nám může sám sebe darovat, kde je zdroj jeho lásky: je to Otec, od kterého on sám dostal všechno. Sám je obdarovaný, proto může dávat. Sám je milovaný, proto může milovat. Když se Ježíš modlí k Otci, říká o svých učednících: Nyní poznali, že všechno, cos mi dal, je od tebe; vždyť slova, která jsi dal mně, dal jsem jim. Ježíš si je úplně jistý tím, že ho Otec má rád, že mu dal ze sebe všechno. Proto taky může on dávat sám sebe nám, kteří ho přijímáme.

Opravdový křesťanský život není snadný. Kdybychom měli mít rádi všechny lidi jako sebe z vlastní síly a svou snahou, nedopadlo by to dobře. Kdybychom odpouštěli druhým jejich provinění jen proto, že správný křesťan to přece má dělat, brzo bychom zjistili, že na to prostě nemáme, i když se moc snažíme. Ale když nikdy nezapomeneme, že Pán Ježíš nás má rád, ať se děje co se děje, a že se nám dává celý ve svatém přijímání, tak to všechno bude mnohem snazší. Když si budeme vždycky jistí, že jsme milované Boží děti, budeme také víc schopni mít rádi druhé. A už za týden oslavíme slavnost seslání Ducha svatého, kdy si připomeneme,  že Otec nám zároveň s Ježíšem dává i svého Ducha - aby se nám dobrý křesťanský život dařil.

Žádné komentáře:

Okomentovat