sobota 13. května 2023

 Dnes sem vyvěšuji promluvu pro kohoutovické prvokomunikanty. Kázání ke dnešní neděli z roku 2020 si můžete přečíst zde. 



6. neděle velikonoční A 2023

 Promluva pro děti, které v Kohoutovicích poprvé přistupují ke svatému přijímání

 

EVANGELIUM Jan 14,15-21

Slova svatého evangelia podle Jana.

    Ježíš řekl svým učedníkům: "Jestliže mě milujete, budete zachovávat má přikázání. A já budu prosit Otce, a dá vám jiného Pomocníka, aby s vámi zůstal navždy: Ducha pravdy. Svět ho nemůže přijmout, protože ho nevidí a nezná. Vy ho znáte, neboť přebývá u vás a bude ve vás.
    Nenechám vás sirotky. Zase k vám přijdu. Ještě krátký čas, a svět mě už neuvidí, ale vy mě zas uvidíte; protože já jsem živ a také vy budete živi. V onen den poznáte, že já jsem ve svém Otci a vy ve mně jako já ve vás. Kdo má moje přikázání a je zachovává, ten mě miluje, a kdo mě miluje, toho bude milovat můj Otec, a také já ho budu milovat a dám se mu poznat."

_________________________________________________________

Milé děti,

Zkuste si teď vzpomenout na něco, co je pro vás úplně nejmíň oblíbená věc, i když ji čas od času musíte udělat. Co to je?

Jedna z takových věcí, co se nám nikdy moc nechce, je třeba uklidit si v pokoji. A teď si představte, že by k vám domů na návštěvu přišel někdo cizí, někdo, koho neznáte; šel by do vašeho pokojíčku a řekl by vám, že je tam tedy pěkný nepořádek a že byste si tam měli uklidit. To by bylo hodně zvláštní. Asi bychom si řekli, že ten dotyčný neví, co se sluší a patří, když je u někoho na návštěvě. A určitě bychom si ten pokojík neuklidili.

Ale úplně jiná věc je, když by za vámi přišla maminka a řekla vám, ať si uklidíte, protože jí tím moc pomůžete. A i když takový úklid rozhodně nepatří mezi oblíbené činnosti, hned se vám dělá líp (aspoň doufám), protože víte, že tím pomáháme někomu, koho máme rádi a kdo má rád nás.

Nebo dám ještě jiný příklad: Představte si, že nějaký mladý muž, říkejme mu třeba Jeníček, nemá vůbec rád například chození po horách: nebaví ho šlapat do kopce, nemá v oblibě horské počasí - vítr a déšť - a už vůbec by nechtěl lézt na nějakou strmou skálu, protože má závratě. A teď ten Jeníček potká dívku jménem Mařenka a hrozně moc se do ní zamiluje. Jenomže Mařenka má naopak túry do hor ráda. A tak Jeníček začne na sobě makat, aby měl lepší fyzičku, koupí si kvalitní outdoorové oblečení, aby mu zima a vlhko tolik nevadily, a začne jezdit s Mařenkou do hor. Mařenka mu vůbec nemusí říct, že jestli s ní chce chodit, tak se musí naučit horolézt - Jeníček to udělá sám od sebe, protože má Mařenku rád a chce být s ní tam, kde je ráda ona.

Pán Ježíš v dnešním evangeliu, ve čtrnácté kapitole svatého Jana říká: Jestliže mě milujete, budete zachovávat má přikázání. A pak ještě jednou: Kdo mne miluje, bude zachovávat má přikázání. A je to přesně to, co jsem chtěl těmi dvěma příklady přiblížit. Žít jako opravdový křesťan není snadné: není snadné mít druhé rád tak jako sebe, není snadné vždycky odpustit druhému a už vůbec není snadné svědčit v dnešní době o své víře. Když bychom se o to všechno snažili jenom proto, že to správný křesťan musí, nebo proto, že bychom za to očekávali pochvalu nebo odměnu, brzo by nás to přestalo bavit. Ale když to děláme proto, že máme Pána Ježíše opravdu rádi, tak je to najednou snazší. O svatém Janovi, autoru dnešního evangelia, víme, že měl Pána Ježíše opravdu moc rád. A asi proto mohl napsat ve svém prvním listě, který je také součástí Nového zákona, právě tato slova: Láska k Bohu záleží právě v tom, že zachováváme jeho přikázání. A jeho přikázání nejsou těžká, protože každý, kdo je narozen z Boha, vítězí nad světem.

Ale dnešní evangelium říká ještě něco víc: Ježíš nás ujišťuje, že když ho máme rádi, a dokazujeme to tím, že se snažíme žít podle jeho učení, tak nám dá pomoc, aby naše láska dál rostla. A já budu prosit Otce, a dá vám jiného Pomocníka, aby s vámi zůstal navždy: Ducha pravdy. Když se teď vrátím k tomu příkladu s úklidem: pokud maminka vidí, že se sice moc snažíte, ale že vám to uklízení až tak moc dobře nejde, tak vám stejně pomůže. Život podle Ježíšova učení je náročný a nedaří se nám, i když se moc snažíme. Ale když Pán Ježíš vidí naši snahu, a vidí taky, že se snažíme proto, že ho máme rádi, tak nám dá sílu Ducha svatého, aby se nám to dařilo. A proto je taky tak důležité, abychom co nejčastěji Pána přijímali v Eucharistii. Když tomu tak bude, tak porosteme v lásce, a už nám nebude křesťanský život připadat těžký, stejně jako svatému Janovi.

Žádné komentáře:

Okomentovat