21. neděle v mezidobí C 2022
1. ČTENÍ Iz 66,18-21
Čtení z knihy proroka Izaiáše.
Toto praví Hospodin:
"Znám jejich skutky a jejich myšlenky. Přijdu, abych
shromáždil všechny národy a jazyky. Přijdou a uzří mou slávu. Udělám na nich
znamení a pošlu některé z těch, kdo se zachrání, k národům Taršíše, Putu, Ludu,
Mešechu, Rošu, Tubalu, Javanu, k dálným ostrovům, které o mně neslyšely mluvit
a neviděly mou slávu.
Budou hlásat národům mou slávu. Přivedou všechny vaše bratry
ze všech národů jako dar Hospodinu na koních, na vozech, na nosítkách, na
mezcích a na velbloudech na mou svatou horu do Jeruzaléma - praví Hospodin -
jako když synové Izraele přinášejí v čistých nádobách dary do Hospodinova domu.
A také z nich si vezmu kněze a levity" - praví Hospodin.
Žl 117(116),1.2
Odp.: Jděte do celého světa a hlásejte evangelium.
nebo: Aleluja.
Chvalte Hospodina, všichni lidé, oslavujte ho, všechny národy.
Odp.
Neboť mocně vládne nad námi jeho milosrdenství a Hospodinova věrnost trvá
navěky.
Odp.
2. ČTENÍ Žd 12,5-7.11-13
Čtení z listu Židům.
Bratři a sestry!
Pustili jste z hlavy, že Bůh vás povzbuzuje jako své syny:
'Když tě Pán vychovává, můj synu, neber to na lehkou váhu, ani neklesej na
mysli, když tě kárá. Pán totiž trestá toho, koho má rád, a šlehá každého, koho
uznává za svého syna.'
V té kázni vytrvejte! Bůh s vámi jedná jako se svými dětmi.
Vždyť kterého syna otec nekárá?
Pokud ovšem taková přísná výchova trvá, nezdá se radostná,
nýbrž bolestná, ale potom to nese těm, kdo tou školou prošli, ovoce míru, totiž
spravedlnost. Posilněte proto ochablé ruce a klesající kolena. Připravte pro
své kroky přímé stezky, aby se chromý úd nevymkl, ale spíše uzdravil.
EVANGELIUM Lk 13,22-30
Slova svatého evangelia podle Lukáše.
Ježíš se ubíral od města k městu, od vesnice k vesnici, učil
a pokračoval v cestě do Jeruzaléma.
Někdo se ho
zeptal: "Pane, je málo těch, kdo budou spaseni?"
Řekl jim na to:
"Usilujte o to, abyste vešli těsnými dveřmi! Říkám vám: Mnoho se jich bude
snažit vejít, ale nebudou moci. Jakmile se pán domu zvedne a zavře dveře, a vy
zůstanete venku a začnete tlouci na dveře a volat: 'Pane, otevři nám!', odpoví
vám: 'Neznám vás, odkud jste.' Tu začnete říkat: 'Vždyť jsme s tebou jedli a
pili a učil jsi u nás na ulicích!' Ale on vám odpoví: 'Nevím, odkud jste. Pryč
ode mě, všichni jste páchali nepravosti!' Tam bude pláč a skřípění zubů, až
uvidíte, jak Abrahám, Izák, Jakub a všichni proroci jsou v Božím království,
ale vy budete vyhnáni ven. A přijdou od východu a od západu, od severu a od
jihu a zaujmou místo u stolu v Božím království.
Ano, jsou poslední, kteří budou prvními, a jsou první, kteří
budou posledními.
________________________________________________________
Slůvko pro děti:
Milé děti,
Ve druhém čtení z listu Židům slyšíme slova, která se
nám moc nelíbí: Pán trestá toho, koho má rád. Ale určitě máte zkušenost
z vlastní rodiny: Víte, že vás tatínek a maminka mají rádi; ale to taky znamená,
že vám nemohou všechno dovolit, nebo že vás někdy za něco potrestají. Nedělají
to proto, že by vás neměli rádi. Dělají to proto, že kdyby vám všechno dovolili
nebo všechno tolerovali, nebylo by to dobré pro vás.
Milí bratři a sestry
V prvním čtení je výčet zemí, které pro lidi své doby znamenaly
nejzazší konec země – například Taršíš bylo území dnešního jižního Španělska, západní
konec Středozemního moře, a pro tehdejšího Izraelitu zároveň také konec světa. A
do všech těchto zemí má proniknout Boží sláva. Je to obraz všeobjímající Boží
náruče, spásné Boží vůle pro všechny lidi, nejen pro vyvolený národ. Nikdo nemá
být vyloučen.
V evangeliu ale zaznívá otázka, která jakoby výpověď
prvního čtení zase relativizovala, Pane, je málo těch, kdo budou spaseni?
Tato otázka rezonuje i v našem srdci. Nejde jenom o nás samé, jak říká
svatý Pavel: Usilujte o svou spásu s bázní a třesením. Jde i o
druhé lidi. Každý máme například někoho blízkého, který není věřící: přátele,
spolupracovníky, blízké příbuzné. Mohou být lidsky velmi dobří, ale milost víry
jim chybí. Jsou tak silnou součástí našeho života a naší vlastní identity, že si
nedovedeme představit, jak bychom mohli bez nich jednou prožívat věčnou radost
u Hospodina. Jednoduše řečeno ‚chyběli by nám v nebi‘.
Křesťanstí myslitelé se v této věci nacházeli na velmi
různých pozicích: od pesimismu svatého Augustina, který se obával, že většina
lidí je massa damnata a spásy nedojde; až po dílo velkého teologa 20.
století Hanse Urse von Balthasara Síla
křesťanské naděje, v němž se
přichází k naději na spásu všech. Církev tuto otázku nechává
otevřenou: o nikom výslovně neříká, že nebyl spasen, ale možnost věčného
zatracení je reálná.
I Ježíš tuto otázku nechává bez přímé odpovědi. Ani ono ‚mnoho
se jich bude snažit vejít, ale nebudou moci‘ není kategorické ‚nevejdou‘.
Navíc jsou v Ježíšově odpovědi jen tři věty ve třetí osobě: jinak se
obrací přímo k posluchačům: Usilujte o to, abyste vešli těsnými dveřmi.
Ježíš neříká Někteří spaseni nebudou, ale Vy usilujte. Evangelní
poselství tak nechce být statistickou předpovědí (stejně jako celé Písmo svaté
nechce být učebnicí astrofyziky, biologie a historie), ale jde mu o osobní
obrácení toho, kdo je slyší. Výpověď dnešního textu lze jinak vyjádřit slovy
Jana Křtitele, která celé evangelium shrnují: Naplnil se čas a přiblížilo se
nebeské království. Obraťte se a věřte evangeliu.
Ježíš také sděluje důsledek neobrácení: ztrátu společenství
s Bohem, věčnou samotu, věčné uzavření se do sebe (tam bude pláč a
skřípění zubů). Toto varování je vždy adresováno každému jednotlivému
člověku osobně. Ježíš neříká ‚nestarej se o spásu druhých‘ ale ‚nejprve ty sám
hledej Boží království‘. Rozhodnutí o obrácení sebe sama musí každý udělat sám
za sebe. Nikdo jiný než já sám mojí svobodou nevládne, ani Bůh ne. O tom, zda
bude spasen či nikoli, rozhoduje každý sám ve své svobodě - druhému člověku
mohu maximálně k obrácení pomoci, ale nic víc.
V evangeliu ovšem zaznívá ještě etický rozměr obrácení:
Jde nejen o přijetí Boží spásy, ale i o změnu života: Ve slovech těch, kteří
nebyli přijati, ačkoli chtěli, nezaznívá ani stopa po pokání - domáhají se
vstupu jakoby měli pocit, že na něj mají právo z titulu dlouholeté
známosti. 'Vždyť jsme s tebou jedli a pili a učil jsi u nás na ulicích!‘
Ježíš ale říká Pryč ode mne, kdo jste páchali nepravosti.
Na konci evangelia je pak tatáž výpověď, jako v prvním čtení:
Přijdou od východu i západu, ze severu a z jihu. Kdyby záleželo jen
na Bohu a nebyla by ve hře lidská svoboda, nebylo by o čem mluvit: Boží láska a
jeho vůle spasit člověka se týká opravdu všech.
Žádné komentáře:
Okomentovat