20. neděle v mezidobí
C 2022
1. ČTENÍ Jer 38,4-6.8-10
Čtení z knihy proroka Jeremiáše.
Úředníci řekli králi:
"Ať je zabit tento člověk, neboť oslabuje ruce bojujícího mužstva, které
zůstalo v tomto městě, i ruce všeho lidu, když k nim mluví takové řeči, protože
nehledá tento člověk blaho tohoto lidu, ale jeho neštěstí."
Král Sidkijáh řekl: "Hle, je ve vašich rukou" -
neboť král proti nim nic nezmohl. Vzali tedy Jeremiáše a uvrhli ho do cisterny
královského prince Malkijáha, která byla ve vězeňském dvoře; spustili Jeremiáše
po provazech do cisterny, ve které nebyla voda, ale jen bahno; a Jeremiáš
zapadl do bláta.
Etiopan Ebedmelech vyšel z královského paláce a řekl králi:
"Můj pane, králi, tito muži se dopustili zlého činu vším, co spáchali
proti proroku Jeremiášovi, když ho vsadili do cisterny. Umře v ní hladem, neboť
v městě už není chléb."
Tu rozkázal král Etiopanu Ebedmelechovi: "Vezmi s sebou
odtud tři muže a vytáhni proroka z cisterny, dřív než umře."
Žl 40(39),2.3.4.18
Odp.: Hospodine, na pomoc mí pospěš!
Pevně jsem doufal v Hospodina, on se ke mně sklonil a vyslyšel mé volání.
Odp.
Vytáhl mě z podzemní jámy, z bahnitého kalu, na skálu postavil mé nohy, dodal
síly mým krokům.
Odp.
Novou píseň vložil mi do úst, chvalozpěv našemu Bohu. Mnozí to uvidí a nabudou
úcty, budou doufat v Hospodina.
Odp.
Já jsem jen chudák a ubožák, ale Pán se o mě stará. Tys můj pomocník, můj
zachránce: neprodlévej, můj Bože!
Odp.
2. ČTENÍ Žd 12,1-4
Čtení z listu Židům.
Bratři a sestry!
Nesmírné je množství těch, kteří se na nás dívají! Odhoďme
proto všecko, co by nás mohlo zatěžovat, všecko, co by nás mohlo rozptylovat, a
vytrvale běžme o závod, který je nám určen. Mějme oči upřeny na Ježíše: od něho
naše víra pochází a on ji vede k dokonalosti. Místo radosti, která se mu
nabízela, vzal na sebe kříž a nic nedbal na urážky; nyní sedí po pravé straně
Božího trůnu.
Myslete na toho, který snesl, když mu hříšní lidé prudce
odporovali, abyste neumdlévali a vnitřně neochabovali, Vždyť jste v boji proti
hříchu ještě nekladli odpor až do krve.
EVANGELIUM Lk 12,49-53
Slova svatého evangelia podle Lukáše.
Ježíš řekl svým učedníkům:
"Oheň jsem přišel vrhnout na zem, a jak si přeji, aby už
vzplanul! V křest mám být ponořen, a jak je mi úzko, než bude vykonán!
Myslíte, že jsem přišel dát mír na zemi? Ne, říkám vám, ale
rozdělení. Od nynějška totiž bude rozděleno pět lidí v jednom domě: tři proti
dvěma a dva proti třem. Budou rozděleni otec proti synovi a syn proti otci,
matka proti dceři a dcera proti matce, tchyně proti snaše a snacha proti
tchyni."
_______________________________________________________________________
Slůvko pro
děti:
Milé děti,
Ve druhém čtení z listu Židům říká jeho
autor, kterého neznáme jménem: Mějme oči upřeny na Ježíše: od něho naše víra
pochází a on ji vede k dokonalosti. Je to hodně důležitá věta. Každý
máme nějaké životní vzory, které se snažíme nějak napodobovat: třeba někdo, kdo
hraje hokej, má jako vzor takového Jardu Jágra. My jsme křesťané; to znamená
ti, kteří patří Kristu. A tak na něj máme hledět – tedy poznávat ho čtením
evangelií a modlitbou, a snažit se být jako on.
Milí bratři a sestry,
Ježíšova závěrečná slova z dnešního úryvku evangelia znějí do dnešní
doby trochu jako provokace. Když je slyšíme, možná nás napadne, že přece různých
rozdělení mezi lidmi, ve společnosti, v církvi i mezi celými národy je už
dost, a že by bylo mnohem lepší, aby Ježíš skutečně přinesl na zemi mír.
Jenže ono rozdělení, o němž Pán
mluví, není samozřejmě cílem jeho příchodu a jeho učení. Otcova vůle se světem
a člověkem je zřejmá: mír a jednota mezi všemi jeho dětmi. Svatý Pavel píše křesťanům do Efezu tato
slova, která hovoří jasně: Nyní však, protože jste spojeni s Kristem
Ježíšem, vy, kteří jste kdysi byli vzdálení, stali jste se blízkými Kristovou
krví. Jen on je náš pokoj: obě dvě části (židy i pohany) spojil v jedno
a zboural přehradu, která je dělila, když na svém těle zrušil (příčinu)
nepřátelství, která (záležela) v Zákoně s jeho příkazy a ustanoveními.
Tak vytvořil ve své osobě z těchto dvou (částí) jediného nového člověka, a tím
zjednal pokoj.
Rozdělení, o němž Pán hovoří v dnešním evangeliu, je
jakýsi vedlejší účinek jeho kázání. Je důsledkem rozpolcenosti našeho srdce,
která se projeví vždy, když jsme s Ježíšovým slovem konfrontováni. Přijímat
je není snadné: Ježíšovo slovo nás stále usvědčuje z naší prostřednosti,
vlažnosti, egoismu, lpění na nedůležitých věcech; a zejména z naší malé lásky
vůči němu. Máme někdy pokušení si říkat totéž, co Ježíšovi posluchači v šesté
kapitole Janova evangelia, poté, co Ježíš hovořil o Eucharistii: To je tvrdá
řeč! Kdopak to má poslouchat? A tak někdy Slovo pouštíme jedním uchem tam a
druhým ven; nebo – začne-li nás obtěžovat až příliš – se mu můžeme postavit
přímo na odpor; tak jako jeruzalémští úředníci z prvního čtení, kteří se
chtěli zbavit nepohodlného Jeremiášova kázání likvidací proroka.
Možná by, milí bratři a sestry, stačilo trochu více víry,
že pokud Ježíšovo slovo opravdu přijmeme, neublíží nám a ani nás o nic neobere; že je to opravdu cesta k plnosti života a lásky. Vrátíme-li se ještě
jednou k onomu místu v šesté kapitole evangelia podle Jana, můžeme si
připomenout dialog Ježíše a Petra poté, co se mnoho pohoršených učedníků
rozhodlo Ježíše již nenásledovat. Ježíš se ptá svých Dvanácti: I vy chcete
odejít? A Petr za všechny odpovídá: Pane, ke komu bychom šli? Ty máš
slova věčného života.
Žádné komentáře:
Okomentovat