Slavnost Matky Boží Panny Marie 2022
Žl 67 (66) 2-3. 5. 6+8 Odp.: 2a
Odp.: Bože, buď milostiv a žehnej nám!
Bože, buď milostiv a žehnej nám, ukaž nám svou jasnou tvář, kéž se pozná na
zemi, jak jednáš, kéž poznají všechny národy, jak zachraňuješ.
Odp.
Nechť se lidé radují a jásají, že soudíš národy spravedlivě a lidi na zemi
řídíš.
Odp.
Ať tě, Bože, velebí národy, ať tě velebí kdekterý národ! Kéž nám Bůh žehná, ať
ho ctí všechny končiny země!
Odp.
Čtení z listu svatého
apoštola Pavla Galaťanům.
Když se naplnil čas, poslal Bůh svého Syna, narozeného ze ženy, narozeného pod Zákonem, aby vykoupil lidi, kteří podléhali Zákonu. Tak jsme byli přijati za syny. A protože jste synové, poslal nám Bůh do srdce Ducha svého Syna, Ducha, který volá: "Abba, Otče!" Už tedy nejsi otrok, ale syn a jako syn také dědic skrze Boha.
Slova svatého evangelia podle Lukáše.
Pastýři pospíchali do Betléma a nalezli Marii a Josefa i děťátko položené v
jeslích. Když ho uviděli, vypravovali, co jim bylo o tom dítěti pověděno.
Všichni, kdo to slyšeli, podivili se tomu, co jim pastýři vyprávěli. Maria však
to všechno uchovávala v srdci a rozvažovala o tom. Pastýři se zas vrátili.
Velebili a chválili Boha za všechno, co slyšeli a viděli, jak jim to bylo
řečeno.
Když uplynulo osm dní a dítě mělo být obřezáno, dali mu
jméno Ježíš, jak ho nazval anděl, než byl počat v mateřském lůně.
_____________________________________________________________
Slůvko
pro děti:
Milé děti,
Ve druhém čtení z listu
Galaťanům je úplně nejstarší zmínka o Ježíšově mamince Marii. Svatý Pavel totiž
dopis do Galácie napsal ještě předtím, než byla sepsána všechna čtyři
evangelia. Ta zmínka je velice stručná – svatý Pavel jen říká, že když se
naplnil čas, poslal Bůh svého syna, narozeného ze ženy. A pak ještě říká: Tak
jsme byli přijati za syny. Tím nemyslí jenom syny, ale i dcery – zkrátka Boží
děti. Když jsme byli pokřtění, stali jsme se vlastně Ježíšovými sourozenci. Náš
společný Otec je Bůh – a Maria je nejenom Ježíšovou maminkou, ale i naší.
Milí bratři a
sestry,
Ježíšova matka Maria je ale postavena do určitého protikladu vůči ostatním aktérům dnešního evangelia. Maria totiž nezůstává jen u údivu nebo u radosti, i když to obojí má velkou cenu. Říká se o ní: Maria však to všechno uchovávala v srdci a rozvažovala o tom. Podobně jako po andělově zvěstování se Maria nejprve polekala, ale pak hned uvažovala, co má ten pozdrav znamenat.
Mariin postoj k tomu, co se v jejím životě děje, je kontemplativní. Nezastavuje se u prvních dojmů, u emocí, které silné události života vždycky doprovázejí; ona o nich rozjímá. Objevuje v nich, že všemu, co se jí děje, je třeba nějak přijít na kloub, hledat smysl. Objevuje, že všechno to je Boží oslovení; způsob, kterým Bůh hledá člověka, protože ho miluje, chce být s ním a vést ho k životu.
Zdá se mi, milí bratři a sestry, že poslední dva roky byly pro nás přímo nabité různými emocemi, asi spíš negativními: strachem, hněvem, pocitem frustrace; a často také smutkem, i tím nejhlubším, který zažívali lidé, jimž kvůli covidu-19 zemřel někdo blízký a milovaný. Prožívání emocí patří k našemu lidství, není dost dobře možné je potlačovat. Jenže by nebylo dobře zůstávat jen u nich. Znamenalo by to žít nereflektovaný život, jenž by byl nakonec našim prožíváním emocí zcela ovlivněný a směrovaný. A to, jak všichni víme, k dobrým koncům zpravidla nevede.
Maria prožívá emoce: vůbec neodpovídá jisté nesprávné představě svatosti jako úplném překonání všech vášní, která se do křesťanství možná vkradla z platonismu či ze stoické filozofie. Při andělově zvěstování se ulekne, zažívá strach o svého dvanáctiletého synka při pouti do Jeruzaléma; v modlitbě růžence rozjímáme o Mariiných bolestech i radostech. Její život je však plodný právě tím, že zároveň to všechno uchovává v srdci a rozjímá o tom. Za vším dokáže vidět Boží oslovení, které člověka neustále zve, aby s Bohem vstoupil do dialogu lásky. Kéž nám tedy Matka vtěleného Slova vyprosí, abychom byli v nadcházejícím roce jako ona.
Žádné komentáře:
Okomentovat