4. neděle adventní C 2021
1. ČTENÍ Mich 5,1-4a
Čtení z knihy proroka Micheáše.
Toto praví Hospodin:
„A ty Betléme Efratský, maličký jsi mezi judskými městy, z
tebe mi vyjde ten, který bude vládcem v Izraeli, jeho původ je od pradávna, od
věčnosti. Proto je Hospodin opustí až do doby, kdy rodička porodí; potom se
zbytek jeho bratrů vrátí k izraelským synům. Bude stát a pást v Hospodinově síle,
ve velebnosti jména Hospodina, svého Boha, oni pak budou požívat míru, neboť
jeho moc se rozšíří až do končin země. On sám pak bude pokojem.“
Žl 80(79),2ac+3b.15-16.18-19 Odp.: 4
Odp.: Pane, Bože, obnov nás, rozjasni svou tvář, a budeme spaseni.
Slyš, Izraelův pastýři, skvěj se září, ty, který trůníš nad cheruby, probuď
svou sílu a přijď' nás zachránit!
Odp.
Bože zástupů, vrať se, shlédni z nebe a podívej se, pečuj a tuto révu!
Ochraňuj, co tvá pravice zasadila, výhonek, který sis vypěstoval!
Odp.
Ať je tvá ruka nad mužem po tvé pravici, nad člověkem, kterého sis vychoval. Už
od tebe neustoupíme, zachovej nás naživu, a budeme velebit tvé jméno.
Odp.
2. ČTENÍ Žd 10,5-10
Čtení z listu Židům.
Bratři a sestry!
Když Kristus přicházel na svět, řekl: „Oběti krvavé ani
nekrvavé jsi nechtěl, ale připravil jsi mi tělo. V celopalech a v obětech za hřích
jsi neměl zálibu. Proto jsem řekl: Tady jsem, abych plnil, Bože, tvou vůli, jak
je to o mně psáno ve svitku knihy.“ Po prvních slovech: „Oběti krvavé ani
nekrvavé, celopaly ani oběti za hřích jsi nechtěl a neměl jsi v nich zálibu,“ -
a přece to všechno se obětuje podle Zákona - hned dodává: „Tady jsem, abych
plnil tvou vůli.“ To první ruší, aby ustanovil to druhé. A touto „vůli“ jsme
posvěceni obětováním těla Ježíše Krista jednou provždy.
EVANGELIUM Lk 1,39-45
V těch dnech se Maria vydala na cestu a spěchala do jednoho
judského města v horách. Vešla do Zachariášova domu a pozdravila Alžbětu.
Jakmile Alžběta uslyšela Mariin pozdrav, dítě se radostně
pohnulo v jejím lůně. Alžběta byla naplněna Duchem svatým a zvolala mocným
hlasem: „Požehnaná jsi mezi ženami a požehnaný plod života tvého! Jak jsem si
zasloužila, že matka mého Pána přišla ke mně? Vždyť jakmile zazněl tvůj pozdrav
v mých uších, dítě se radostně pohnulo v mém lůně. Blahoslavená, která jsi uvěřila,
že se splní to, co ti bylo řečeno od Pána!“
Slůvko pro děti:
Milé děti,
Ve scénce z biblických postaviček je setkání Marie a Alžběty – a taky
malého Ježíše a Jana Křtitele, ale ty tam samozřejmě nevidíme. Maria vlastně
nemusela Alžbětě nic říkat o tom, proč přišla a co se jí přihodilo – stačil jen
její pozdrav a Alžběta a Jan už věděli, že přichází Spasitel. Možná to
rozpoznali tak snadno, protože po tom toužili a netrpělivě to čekali; a měli
proto bdělé srdce. Kéž bychom strávili zbytek adventu jako oni.
Milí bratři a sestry,
Maria s Ježíšem v lůně se po andělově zvěstování vydává na cestu
do Ain Karim; dalo by se říci, že jde na první misijní cestu a je první
apoštolkou radostné zvěsti evangelia o tom, že Mesiáš již přichází na svět.
Alžběta a ještě nenarozený Jan Křtitel jsou zase obrazem toho, kdo je schopen
evangelium slyšet; kdo je na ně, řekli bychom, naladěn. Představují vlastně
celý lid Izraele, který dlouhá staletí čekal na Mesiáše; který už je ‚těhotný
očekáváním‘, jako je Alžběta, žena pokročilého věku, těhotná Janem.
K tomu, aby radostnou zvěst zaslechl a přijal, stačí opravdu maličko:
Maria jen vejde a pozdraví, nemusí říkat nic víc - a Alžběta s Janem už
vědí, kdo to přišel. A celé setkání se pak nese v duchu jásavé radosti.
Velmi dobře víme, že naším posláním pokřtěných a biřmovaných křesťanů je –
ať už slovy nebo skutky – hlásat radostnou zvěst a svědčit o ní těm, kteří
Ježíše ještě neznají. Tedy – vzhledem k dnešnímu evangeliu – napodobovat
Marii. Ale možná stejně důležité je – a zvláště v tomto čase, který je nám
dáno prožívat – hledět na Alžbětu s Janem a učit se od nich právě oné
naladěnosti na slyšení a přijetí radostné zvěsti. Není to vůbec tak samozřejmé,
jak by to první pohled mohlo vypadat.
Za téměř dva roky života s covidem-19 se mi totiž zdá, že jsme se
velmi přeladili na slyšení špatných zpráv; slyšíme jich kolem sebe tolik, že už
možná ani nic jiného nečekáme. Spíš než na očekávání něčeho radostného jsme
nastavení na to, že zase uslyšíme o nějakém průšvihu: že přijde nějaká další
mutace viru či že nám opět zavřou hranice, školy nebo restaurace.
Napadá mne v téhle souvislosti Ježíšovo podobenství o rozsévači ve
třinácté kapitole evangelia podle Matouše a v něm ta zrna, která padla do trní, trní vzešlo a udusilo je. Trní
je obrazem něčeho neplodného, zbytečného a otravného, co nikdo nechce mít na
své zahrádce – jenže to má velkou sílu se množit a rozrůstat. Denně do naší
duše padají seménka Slova, radostné zvěsti evangelia o tom, že jsme Boží
milované děti a že Ježíš nás zachránil. Jenže pokud je tam zároveň trní
všelijakých Jobových zvěstí, těžko se setba může ujmout, často si ji vlastně
ani nevšimneme, právě proto, že jsme vnitřně nastavení slyšet něco jiného.
Učme se tedy, milí bratři a sestry, od Alžběty s Janem být na slyšení
slova evangelia naladění. Ti dva čekali dobrou zprávu, čekali, že věrný Bůh
splní své sliby. Byli vnitřně disponováni přijmout radostnou zvěst natolik, že
Maria již nemusela skoro nic říci; stačila její pouhá přítomnost. Abychom mohli
druhým lidem přinášet radostnou zprávu o Ježíši – a je to moc potřeba – musíme
ji napřed sami znovu slyšet, znovu přijmout a znovu jí pevně uvěřit; přes
všechny neradostné zprávy, které kolem sebe slyšíme.
Žádné komentáře:
Okomentovat