16. neděle v mezidobí B 2021
1. ČTENÍ Jer 23, 1-6
Čtení z knihy proroka Jeremiáše.
"Běda pastýřům, kteří ničí a rozptylují stádo, které
pasu" - praví Hospodin.
Proto praví Hospodin, Bůh Izraele, o pastýřích, kteří pasou
můj lid: "Vy jste rozptýlili mé stádo a rozehnali jste ho, nestarali jste
se o ně; proto já se postarám o vás pro špatnost vašich skutků" - praví
Hospodin. "Já sám shromáždím zbytky svého stáda ze všech zemí, kam jsem ho
vyhnal, a přivedu je nazpět na jejich luhy, porostou a rozmnoží se.
Vzbudím nad nimi pastýře, kteří je budou pást, nebudou se již
bát ani strachovat, už se neztratí" - praví Hospodin.
"Hle, blíží se dni - praví Hospodin - kdy vzbudím
Davidovi zákonitý výhonek, krále, který bude panovat moudře a konat právo a
spravedlnost na zemi. Za jeho dnů dojde Juda spásy a Izrael bude bydlet v
bezpečí.
To je jméno, kterým ho budou nazývat: 'Hospodin je naše
spravedlnost'."
Žl 23 (22), 1-3a. 3b-4. 5. 6 Odp.: 1
Odp.: Hospodin je můj pastýř, nic nepostrádám.
Hospodin je můj pastýř, nic nepostrádám, dává mi prodlévat na svěžích
pastvinách, vodí mě k vodám, kde si mohu odpočinout, občerstvuje mou duši.
Odp.
Vede mě po správných cestách pro svoje jméno. I kdybych šel temnotou rokle,
nezaleknu se zla, vždyť ty jsi se mnou. Tvůj kyj a tvá hůl, ty jsou má útěcha.
Odp.
Prostíráš pro mě stůl před zraky mých nepřátel, hlavu mi mažeš olejem, má číše
přetéká.
Odp.
Štěstí a přízeň mě provázejí po všechny dny mého života, přebývat smím v
Hospodinově domě na dlouhé, předlouhé časy.
Odp.
2. ČTENÍ Ef 2, 13-18
Čtení z listu svatého apoštola Pavla Efesanům.
Bratři a sestry!
Protože jste nyní spojeni s Kristem Ježíšem, vy, kteří jste
kdysi byli vzdálení, stali jste se blízkými Kristovou krví.
Jen on je náš pokoj: obě dvě části (židy i pohany) spojil
vjedno a zboural přehradu, která je dělila - když na svém těle zrušil příčinu
nepřátelství, která záležela v Zákoně s jeho příkazy a ustanoveními. Tak
vytvořil ve své osobě z těchto dvou částí jediného nového člověka, a tím
zjednal pokoj a křížem usmířil obě strany s Bohem v jednom těle, aby tak sám na
sobě udělal konec onomu nepřátelství.
A pak přišel a zvěstoval pokoj vám, kteří jste byli daleko,
i těm, kteří byli blízko, neboť skrze něho máme my i vy přístup k Otci v jednom
Duchu.
EVANGELIUM Mk 6, 30-34
Slova svatého evangelia podle Marka.
Apoštolové se shromáždili u Ježíše a vypravovali mu všechno,
co dělali a učili. Řekl jim: "Pojďte i vy někam na opuštěné místo a trochu
si odpočiňte." Pořád totiž přicházelo a odcházelo tolik lidí, že neměli
čas ani se najíst.
Odjeli tedy lodí na opuštěné místo, aby tam byli sami. Mnozí
je viděli odjíždět a poznali jejich úmysl. Ze všech měst se tam pěšky sběhli a
byli tam před nimi.
Když (Ježíš) vystoupil, uviděl velký zástup a bylo mu jich
líto, protože byli jako ovce bez pastýře; a začal je poučovat o mnoha věcech.
Slůvko pro děti:
Ježíš i jeho učedníci si chtěli trošku odpočinout. Určitě by si to
zasloužili! Ty lidi, kteří přišli za ním i na místo, kde si chtěl odpočinout,
mohl Ježíš klidně poslat pryč, mohl jím říci, ať ho na chvíli nechají
vydechnout. Ale on to neudělal, protože mu jich bylo líto.
Mílí bratři a sestry,
Tématem dnešních čtení je sjednocení, usmíření a pokoj. V evangeliu se
těchto skutečností dotýkáme jen letmo, když se popisuje Ježíšův soucitný pohled
na velký zástup: bylo mu jich líto, protože byli jako ovce bez pastýře. Co
se tím rozumí, nám říká první čtení: tam sice ovce pastýře mají, ten ale není
dobrý; způsobil, že ovce se rozptýlily, stádo bylo rozehnáno. Hospodin se tedy
musí postarat o stádo sám; a první krok je znovuvytvoření jednoty: Já sám
shromáždím zbytky svého stáda.
Ve druhém čtení z listu Efezským hovoří svatý Pavel o tom, že toto
shromáždění rozptýlených, toto sjednocení nastalo skrze Ježíšovu oběť. Pán je
rozpjatý na kříži a jeho tělo je jakoby samo roztrháno a rozděleno: v žalmu
22 se píše: Roztékám se jako voda, všechny mé kosti se rozpojily. Ale
právě tím na svém těle ruší příčinu nepřátelství, zjednává pokoj a
usmiřuje ty, kteří byli znepřáteleni.
Je to, zdá se mi, velice aktuální téma: není možné nevidět velké a čím dál
hlubší rozdělení v církvi i ve společnosti; stejně jako malou ochotu k dialogu
a k hledání cest ke smíření. Dialog a snaha o smíření samozřejmě vyžadují
na všech stranách pokoru; vědomí, že právě ta moje skupina nebo názorový proud
nesnědla všechnu moudrost světa, že nejsme ti jediní spravedliví, ani že nejsme
jedinými a výlučnými majiteli Ducha svatého a jeho pravdy. Abychom mohli vyjít
ke druhému a dokázali s ním mluvit, je nutné si přiznat, že ten druhý ve
své jinakosti není ohrožení, ale obohacení, že jeho pohled na jakoukoli věc
může třeba vyvážit jednostrannost toho mého. A zejména je třeba nezapomenout,
že jednota a s ní související pokoj je Božím darem, draze zaplaceným
Kristovou krví; právě tak, jak píše ve druhém čtení svatý Pavel. Každý druhý
člověk, jakýkoli, je pro mne v Kristu bratr nebo sestra.
Žádné komentáře:
Okomentovat