15. neděle v mezidobí B 2021
1. ČTENÍ Am 7, 12-15
Čtení z knihy proroka Amosa.
Amasjáh, kněz v Betelu, řekl Amosovi: "Vidoucí, seber
se a uteč do judské země, tam se živ a tam prorokuj! V Betelu už prorokovat
nesmíš, neboť zde je králova svatyně a říšský chrám."
Amos odpověděl Amasjáhovi: "Nebyl jsem prorok ani
prorocký učedník, byl jsem pastýř a pěstitel smokvoní. Hospodin mě vzal od
stáda a řekl mi: Jdi a prorokuj mému izraelskému lidu!"
Žl 85 ( 84 ), 9ab + 10. 11-12. 13-14 Odp.: 8a
Odp.: Pane, ukaž nám své milosrdenství!
Kéž mohu slyšet, co mluví Hospodin, Bůh: jistě mluví o pokoj i pro svůj lid a
pro své svaté. Jistě je blízko jeho spása těm, kteří se ho bojí, aby sídlila
jeho velebnost v naší zemi.
Odp.
Milosrdenství a věrnost se potkají, políbí se spravedlnost a pokoj. Věrnost
vypučí ze země, spravedlnost shlédne z nebe.
Odp.
Hospodin též popřeje dobro a naše země vydá plody. Spravedlnost bude ho
předcházet a spása mu půjde v patách
Odp.
2. ČTENÍ Ef 1, 3-14
Čtení z listu svatého apoštola Pavla Efesanům.
Buď pochválen Bůh a Otec našeho Pána Ježíše Krista, který
nás zahrnul z nebe rozmanitými duchovními dary, protože jsme spojeni s Kristem.
Vždyť v něm si nás vyvolil ještě před stvořením světa, abychom byli před ním
svatí a neposkvrnění; v lásce nás ze svého svobodného rozhodnutí předurčil,
abychom byli přijati za jeho děti skrze Ježíše Krista. To proto, aby se
vzdávala chvála jeho vznešené dobrotivosti, neboť skrze ni nás obdařil milostí
pro zásluhy svého milovaného Syna.
V něm máme vykoupení skrze jeho krev, odpuštění hříchů pro
jeho nesmírnou milost, kterou nám tak bohatě projevil s veškerou moudrostí a
rozumností: seznámil nás totiž s tajemstvím své vůle, jak se mu to líbilo a jak
si to napřed sám u sebe ustanovil, až se naplní čas pro dílo spásy: že sjednotí
v Kristu vše, co je na nebi i na zemi. A skrze něho jsme se stali Božím
majetkem, jak jsme k tomu byli předem určeni úradkem toho, který všechno působí
podle rozhodnutí své vůle. Tak máme sloužit k tomu, aby se šířila chvála o jeho
božské velebnosti, my, kteří jsme už dříve kladli své naděje do Mesiáše.
Skrze něho se dostalo i vám potvrzení od slíbeného Ducha
svatého, když jste přijali slovo pravdy, radostnou zvěst o své spáse, a když
jste v něho uvěřili. Duch je zárukou, že nám jednou připadne dědictví. Tak se
dovrší naše vykoupení, protože si nás Bůh získal jako svůj majetek, abychom
sloužili ke chvále jeho božské velebnosti.
EVANGELIUM Mk 6, 7-13
Slova svatého evangelia podle Marka.
Ježíš zavolal svých Dvanáct, začal je posílat po dvou a
dával jim moc nad nečistými duchy.
Nařídil jim, aby si na cestu nic nebrali, jen hůl: ani
chléb, ani mošnu, ani peníze do opasku, jen opánky na nohy, ani aby si
neoblékali dvoje šaty.
Řekl jim: "Když přijdete někam do domu, zůstávejte tam,
dokud se odtamtud nevydáte zase dál. Když vás však na některém místě nepřijmou
a nebudou vás chtít slyšet, při odchodu odtamtud si vytřeste prach ze svých
nohou na svědectví proti nim."
Vydali se tedy na cesty a hlásali, že je třeba se obrátit.
Vyháněli mnoho zlých duchů, pomazávali olejem mnoho nemocných a uzdravovali je. ____________________________________________________________
Slůvko pro děti:
Ježíš posílá své učedníky kázat a uzdravovat - všechno to, co dělal i on sám.
Mají si brát na cestu jenom to, co je nejnutnější - ale za to mají jít vždycky
ve dvou. Možná jim - i nám - tím chce Ježíš říci, že vztahy lásky a přátelství
jsou o moc důležitější, než to, co člověk má.
Milí bratři a sestry,
Ježíš v evangeliu posílá svých Dvanáct - prvotní společenství církve -
na cestu. Posílá je po dvou a nařizuje jim, aby si na cestu nic nebrali, jen
hůl: ani chléb, ani mošnu, ani peníze do opasku, jen opánky na nohy, ani aby si
neoblékali dvoje šaty. Apoštolové jdou na svou cestu následování Ježíše po
dvou, a jen s nejnutnějším potřebným vybavením. Nemají mít na cestě dvoje
šaty, ale druhého člověka po boku ano. Vztah je na cestě následování mnohem
důležitější než hmotné statky.
Vzpomněl jsem si v této souvislosti na zkušenost ze služby zpovídání v brněnském
kapucínském klášteře. Budu hovořit všeobecně, a tak nehrozí porušení zpovědního
tajemství, navíc je to něco, o čem mluvit je hodně potřeba. Mám dojem, že v poslední
době se to stává čím dál častěji – lidé se vyznávají z toho, jaká řevnivost,
rozdělení a úplné zničení vztahů lásky a přátelství se dějí kvůli majetku. Rodina
je schopná se do krve rozhádat ve věci chátrajícího malého domku na brněnském
venkově v ceně snad necelého jednoho milionu korun. Výrok svatého Pavla z prvního
listu Timotejovi o tom, že kořenem všeho zla je láska k penězům, jsem
považoval za trochu přehnaný a jednostranný, ale právě po těchto zkušenostech
zpovědníka si to již nějaký čas nemyslím.
Možná máme trochu smůlu v tom, že naši přítomnost, náš životní příběh
zde a nyní, již nevnímáme jako cestu, ale jako cíl, jako trvalé bydliště, které
si musíme zvelebit, abychom se v něm cítili co nejkomfortněji. Zapomněli
jsme na to, o čem velmi lapidárně hovoří list Židům: zde nemáme místo k trvalému
pobytu, to budoucí město hledáme. Zapomněli jsme, že jsem na cestě – řečeno
s Pierrem Teilhardem de Chardin – do bodu Omega; do místa, které se
zmiňuje ve dnešním druhém čtení: až se naplní čas pro dílo spásy, až bude
v Kristu sjednoceno všechno, co je na nebi i na zemi.
Obraz cesty učedníků po dvou a jen s nejnutnějšími životními potřebami
není jistě výzvou k tomu, abychom všichni žili ve františkánské chudobě.
Je ale pobídkou, abychom se zamysleli, zda to, co vlastníme, slouží vztahům
lásky a přátelství - nebo jestli to náhodou není naopak. Můžeme bydlet ve
velkém a komfortně zařízeném domě, nebo v malém skromném bytě; podstatné
je ale to, zda je to prostor, v němž mohou kvést vztahy lásky, prostor,
kde je mi s druhým dobře, kde v dobrém i zlém sdílíme náš život. Hmotné
skutečnosti jsou jen do času; vztahy opravdové lásky ale přecházejí do věčnosti,
do plnosti života v Kristu, v němž bude jednou vše sjednoceno.
Žádné komentáře:
Okomentovat