6. neděle velikonoční B 2021
1. ČTENÍ Sk 10, 25-26. 34-35. 44-48
Čtení ze Skutků apoštolů.
Když Petr přišel do Césareje, Kornélius mu šel vstříc a padl
mu v hluboké úctě k nohám. Ale Petr ho zvedl se slovy: "Vstaň! Vždyť i já
jsem jen člověk." Tu se Petr ujal slova a promluvil: "Teď opravdu
chápu, že Bůh nikomu nestraní, ale v každém národě že je mu milý ten, kdo se ho
bojí a dělá, co je správné."
Když ještě Petr mluvil, sestoupil Duch svatý na všechny, kdo
tu řeč poslouchali. A žasli věřící obrácení ze židovství, kteří přišli s
Petrem, že i na pohany byl vylit dar Ducha svatého. Slyšeli totiž, jak mluví
(cizími) jazyky a velebí Boha.
Tehdy Petr řekl: "Může někdo odpírat křestní vodu těm,
kteří jako my přijali Ducha svatého?" Pak rozkázal, aby je pokřtili ve
jménu Ježíše Krista. Potom ho prosili, aby ( u nich ) zůstal ještě několik dní.
Žl 98 (97), 1. 2-3ab. 3cd-4 Odp.: srv. 2
Odp.: Hospodin zjevil svou spásu před zraky pohanů. nebo: Aleluja.
Zpívejte Hospodinu píseň novou, neboť učinil podivuhodné věci. Vítězství je
dílem jeho pravice, jeho svatého ramene.
Odp.
Hospodin uvedl ve známost svou spásu, před zraky pohanů zjevil svou
spravedlnost. Rozpomenul se na svou dobrotu a věrnost Izraelovu domu.
Odp.
Všechny končiny země uzřely spásu našeho Boha. Jásejte Hospodinu, všechny země,
radujte se, plesejte a hrejte!
Odp.
2. ČTENÍ 1 Jan 4, 7-10
Čtení z prvního listu svatého apoštola Jana.
Milovaní, milujme se navzájem,
protože láska je z Boha, a každý, kdo miluje, je zrozen z Boha a poznává Boha.
Kdo nemiluje, Boha nepoznal, protože Bůh je láska. V tom se ukázala Boží láska
k nám, že Bůh poslal na svět svého jednorozeného Syna, abychom měli život skrze
něho. V tom záleží láska: ne že my jsme milovali Boha, ale že on si zamiloval
nás a poslal svého Syna jako smírnou oběť za naše hříchy.
EVANGELIUM Jan 15, 9-17
Slova svatého evangelia podle Jana.
Ježíš řekl svým učedníkům:
"Jako Otec miloval mne, tak já jsem miloval vás.
Zůstaňte v mé lásce. Zachováte-li moje přikázání, zůstanete v mé lásce, jako
jsem já zachovával přikázání svého Otce a zůstávám v jeho lásce.
To jsem k vám mluvil, aby moje radost byla ve vás a aby se
vaše radost naplnila.
To je mé přikázání: Milujte se navzájem, jak jsem já miloval
vás. Nikdo nemá větší lásku než ten, kdo za své přátele položí svůj život.
Vy jste moji přátelé, když děláte, co já vám ukládám. Už vás
nenazývám služebníky, protože služebník neví, co dělá jeho pán. Nazval jsem vás
přáteli, protože vám jsem oznámil všechno, co jsem slyšel od svého Otce.
Ne vy jste si vyvolili mne, ale já jsem vyvolil vás a určil
jsem vás k tomu, abyste šli a přinášeli užitek a váš užitek aby byl trvalý.
Potom vám Otec dá všechno, oč ho budete prosit ve jménu mém.
To vám přikazuji: Milujte se navzájem."
______________________________________________________________
Milí bratři a sestry,
Při čtení textů dnešní neděle jsem si
vzpomněl na útlou knížku velkého švýcarského teologa dvacátého století Hanse
Urse von Balthasara, která se v originále jmenuje Glaubhaft ist nur
Liebe; v češtině asi něco jako Jen láska je věrohodná.
Von Balthasar v ní přemýšlí nad tím,
na čem se v dějinách křesťanského myšlení zakládala věrohodnost křesťanské
víry; jaká byla v různých historických obdobích východiska lidského
poznání o světě a člověku, která by dávala křesťanskému poselství nejvíc za
pravdu.
Ve středověku podle von Balthasara stačil
tehdejší obraz světa – v něm nebylo představitelné, že by nebyl nějaký
Stvořitel. Jenže kosmologie - obraz vesmíru - se, jak známo, s příchodem novověku od
základu proměnila. Další cestou, už novověkou, měla být existenční zkušenost
člověka – možná nejvýraznější postavou tohoto směru byl dánský křesťanský filozof
Sören Kierkegaard. Jenže i tento směr nakonec skončil ve slepé uličce. Von
Balthasar ve své knížce navrhuje třetí cestu svědectví o tom, že křesťanství je
pravdivé - cestu lásky.
Otec David Bouma, teolog a kněz
královéhradecké diecéze, velmi srozumitelně shrnul poselství von Balthasarovy
knížky v článku v časopise Cesty katecheze v roce 2010: Balthasar chce v nadsázce říci, že nemá
smysl dokazovat, že Bůh je, neukážeme-li, kdo je a jaký je. Argumenty
z uspořádání vesmíru nebo z historie mohou být užitečné a snad někdy i
nutné, zejména v rozhovorech s mladými lidmi, ale nezapomínejme, že věřit se dá
jenom lásce.
Možná je
tohle jeden z důvodů, proč Pán v dnešním evangeliu hovoří o vzájemné
lásce jako o tom, co svým učedníkům přikazuje jako hlavní a největší přikázání
- ačkoli bychom si mohli říci, že lásku přikázat nejde, protože bytostně
souvisí se svobodou; milovat se přece nedá na povel. Toto přikázání má ale dobrý
důvod: mimo to, že láska má smysl sama v sobě a že je cílem křesťanského
bytí, je také hlavním a nejdůležitějším svědectvím směrem ven. Nebude-li láska
mezi křesťany vyzařovat, svět nemůže uvěřit.
Církevní otec
první generace, Tertulián, ve svém spise Obrana křesťanství vydává těsně
před koncem druhého století svědectví o tom, čím dělali křesťané největší dojem
na pohanskou většinu: Hleďte, jak se milují; jsou připraveni jeden za druhého zemřít. Jistě, když srovnáváme svůj konkrétní
život s tímto ideálem, připadá nám takové svědectví skoro nemožné. Máme
ale dar Ducha Svatého, Ducha Lásky; a On v nás přece jen něco může učinit.
Žádné komentáře:
Okomentovat