5. neděle velikonoční B 2021
1. ČTENÍ Sk 9, 26-31
Čtení ze Skutků apoštolů.
Když přišel Šavel do Jeruzaléma,
chtěl navázat styk s učedníky, ale všichni se ho báli. Nemohli uvěřit, že on je
učedníkem.
Ujal se ho však Barnabáš. Uvedl ho k apoštolům a vypravoval,
jak Šavel viděl na cestě Pána, který s ním mluvil, a jak v Damašku neohroženě
vystupoval ve jménu Ježíšově. Od té chvíle byl s nimi v Jeruzalémě stále ve
styku a směle vystupoval ve jménu Páně. Také rozmlouval s židy mluvícími řecky
a přel se s nimi. Ti mu však začali ukládat o život. Jakmile se to bratři
dověděli, doprovodili ho dolů do Césareje a odtamtud ho vypravili do Tarsu.
V té době měla církev pokoj v celém Judsku, Galileji i
Samařsku. S úspěchem se vyvíjela, žila v bázni před Pánem a rostla přispěním
Ducha svatého.
Žl 22 (21), 26b-27. 28+30ab. 31c-32 Odp.: 26a
Odp.: Budu tě chválit, Hospodine, ve velkém shromáždění. nebo: Aleluja.
Své sliby splním před těmi, kdo ctí Hospodina. Chudí se najedí do sytosti, kdo
hledají Hospodina, budou ho chválit: "Navěky ať žije vaše srdce!"
Odp.
Rozpomenou se, k Hospodinu se obrátí všechny končiny země, před ním se skloní
všechna lidská pokolení. Jen jemu se budou kořit všichni, kdo spí v zemi, před
ním se skloní všichni, kdo sestupují v prach.
Odp.
I má duše bude pro něho žít, mé potomstvo bude mu sloužit. Bude vyprávět o Pánu
příštímu pokolení, lidu, jenž se narodí, budou hlásat jeho spravedlnost:
"To udělal Hospodin!"
Odp.
2. ČTENÍ 1 Jan 3, 18-24
Čtení z prvního listu svatého apoštola Jana.
Děti, nemilujme jen slovem a
jazykem, ale činem, doopravdy! Podle toho poznáme, že jsme z pravdy, a to
uklidní před ním naše svědomí, když by nám něco vyčítalo, neboť Bůh ví všechno
dokonaleji a lépe než naše svědomí.
Milovaní, jestliže nás svědomí neobviňuje, dodá nám to
radostné důvěry v Boha a dostaneme od něho všechno, zač prosíme, protože
zachováváme jeho přikázání a konáme, co je mu milé.
A to je to jeho přikázání: abychom věřili ve jméno jeho Syna
Ježíše Krista a navzájem se milovali, jak nám nařídil. Kdo zachovává jeho
přikázání, zůstává v Bohu a Bůh v něm. A že v nás zůstává, poznáváme podle
Ducha, kterého nám dal.
EVANGELIUM Jan 15, 1-8
Slova svatého evangelia podle Jana.
Ježíš řekl svým učedníkům:
"Já jsem pravý vinný kmen a můj Otec je vinař. Každou
ratolest na mně, která nenese ovoce, odřezává, a každou, která nese ovoce,
čistí, aby nesla ovoce ještě více. Vy jste už čistí tím slovem, které jsem k
vám mluvil. Zůstaňte ve mně, a já (zůstanu) ve vás. Jako ratolest nemůže nést
ovoce sama od sebe, nezůstane-li na kmeni, tak ani vy, nezůstanete-li ve mně.
Já jsem vinný kmen, vy jste ratolesti. Kdo zůstává ve mně a
já v něm, ten nese mnoho ovoce, neboť beze mne nemůžete dělat nic. Kdo
nezůstane ve mně, bude vyhozen ven jako ratolest; uschne, seberou ji, hodí do
ohně - a hoří. Zůstanete-li ve mně a zůstanou-li ve vás moje slova, můžete
prosit, oč chcete, a dostanete to. Tím bude oslaven můj Otec, že ponesete mnoho
ovoce a osvědčíte se jako moji učedníci."
_________________________________________________________________________
Milí bratří a sestry,
Asi před osmi lety, když jsem ještě sloužil v brněnské farnosti u
kostela svatého Tomáše, přišel jednou do farní kanceláře mladý muž, právě
osmnáctiletý, který byl u Tomáše jako dítě pokřtěn. Jedna z prvních věcí,
kterou jako plnoletý chtěl udělat, bylo vystoupení z církve. Už si
nepamatuji, proč: zřejmě sama sebe - jako ostatně hodně mladých lidí -
považoval za ateistu a církev, ke které skrze svůj křest patřil, za tmářskou
středověkou instituci vymývající lidem mozky. Raději jsme mu moc
nevysvětlovali, že z církve formálně vystoupit může, ale že neexistuje
něco jako odkřtění – ať skončí světonázorově i lidsky kdekoli, svátostné
znamení křtu v něm zůstane. Samozřejmě jsem neznal celý jeho příběh.
Pravděpodobně neměl žádnou nebo skoro žádnou křesťanskou výchovu; ale možná
taky, že ano – a třeba i vzornou a láskyplnou.
Ježíš v dnešním evangeliu říká Zůstaňte ve mně, a já zůstanu ve vás.
V souvislosti s onou příhodou v tomášské farnosti – a nejen
s ní – jsem si silně uvědomil, jaká je to křehká skutečnost; jak nic není
předem jisté, jak o toto zůstat v Kristu musíme každý den zápasit. Ano,
Ježíš je s námi stále; pečeť křtu v našem lidství zůstává navěky,
protože Bůh nebere nikdy svou lásku zpět, nemůže být nevěrný. Ale na naší
straně je problém. Existuje tolik skutečností, které naše zůstávání s Ním a
v Něm ohrožují. Třeba bezbřehá škála možností, jak si v našem otevřeném
světě naplnit život. Nebo neustálý příval obrazů a informací, které dělají
z naší duše tržnici se vším možným spíš než dům Otce a komplikují nám
ztišení a vnitřní modlitbu. A ještě například různá životní zklamání a krize,
ve kterých jsme příliš nepociťovali, že by Pán s námi byl. Asi to nelze
říci lépe, než píše svatý Pavel ve druhém listě Korintským: poklad víry máme
v hliněných nádobách.
Boží slovo dnešní neděle - a také té příští - ovšem také svědčí o úžasných
a krásných zaslíbeních pro ty, kteří přes to všechno v Pánu setrvají.
Zůstaneme-li v Něm, nemusíme mít snazší život a nemusí se nám vyhnout
utrpení – ale budeme mít jasné vědomí Jeho blízkosti, budeme stále vnímat, že
jsme v síle našeho křtu milované Boží dětí, ať se děje cokoli. A zejména:
poneseme mnoho ovoce, náš život bude ve spojení s Pánem plodný láskou - neboť
bez Něj nemůžeme činit nic.
Žádné komentáře:
Okomentovat