3. neděle velikonoční B 2021
1. ČTENÍ Sk 3, 13-15. 17-19
Čtení ze Skutků apoštolů.
Petr promluvil k lidu:
"Bůh Abrahámův, Izákův a Jakubův, Bůh našich praotců
oslavil svého služebníka Ježíše, kterého jste vy sice vydali a kterého jste se
zřekli před Pilátem, ačkoliv on rozhodl, že ho propustí. Vy jste se zřekli
Svatého a Spravedlivého, a vyprosili jste si milost pro vraha. Původce života
jste dali zabít, ale Bůh ho vzkřísil z mrtvých, a my jsme toho svědky.
Já ovšem vím, bratři, že jste to udělali z nevědomosti, a
stejně tak i vaši přední muži. Bůh to však dopustil, aby se tak splnilo, co
předem oznámil ústy všech svých proroků, že jeho Pomazaný musí trpět. Obraťte
se tedy a dejte se na pokání, aby vaše hříchy byly zahlazeny."
Žl 4, 2. 4. 7. 9 Odp.: 7a
Odp.: Hospodine, ukaž nám svou jasnou tvář! nebo: Aleluja.
Bože, zastánce mého práva, vyslechni mě, když volám, tys mě v soužení
vysvobodil, smiluj se nade mnou a slyš mou prosbu!
Odp.
Pamatujte: Hospodin vyznamenává svého svatého; Hospodin vyslyší, když k němu
zavolám.
Odp.
Mnoho lidí říká: "Kdo nám ukáže dobro?" Hospodine, ukaž nám svou
jasnou tvář!
Odp.
Usínám klidně, sotva si lehnu, vždyť ty sám, Hospodine, dáváš mi přebývat v bezpečí!
Odp.
2. ČTENÍ 1 Jan 2, 1-5a
Čtení z prvního listu svatého apoštola Jana.
Moje milé děti! Toto vám píšu, abyste nehřešili. Zhřeší-li však někdo, máme přímluvce u Otce: Ježíše Krista spravedlivého. On je smírnou obětí za naše hříchy, a nejen za naše, ale i za hříchy celého světa. Podle toho víme, že jsme ho poznali, když zachováváme jeho přikázání. Kdo tvrdí: "Znám ho", ale jeho přikázání nezachovává, je lhář a není v něm pravda. Kdo však jeho slovo zachovává, v tom je Boží láska opravdu přivedena k dokonalosti.
EVANGELIUM Lk 24, 35-48
Slova svatého evangelia podle Lukáše.
Dva učedníci vypravovali, co se
jim přihodilo na cestě a jak Ježíše poznali při lámání chleba.
Když o tom mluvili, stál on sám uprostřed nich a řekl jim:
"Pokoj vám!" Zděsili se a ve strachu se domnívali, že vidí ducha.
Řekl jim: "Proč jste rozrušeni a proč vám v mysli vyvstávají pochybnosti?
Podívejte se na mé ruce a na mé nohy: vždyť jsem to já sám! Dotkněte se mě a
přesvědčte se: duch přece nemá maso a kosti, jak to vidíte na mně." A po
těch slovech jim ukázal ruce a nohy. Pro samou radost však
tomu pořád ještě nemohli věřit a jen se divili. Proto se jich zeptal:
"Máte tady něco k jídlu?" Podali mu kus pečené ryby. Vzal si a před
nimi pojedl. Dále jim řekl: "To je smysl mých slov,
která jsem k vám mluvil, když jsem ještě byl s vámi: že se musí naplnit
všechno, co je o mně psáno v Mojžíšově Zákoně, v Prorocích i v Žalmech."
Tehdy jim otevřel mysl, aby rozuměli Písmu. Řekl jim:
"Tak je psáno: Kristus bude trpět a třetího dne vstane z mrtvých a v jeho
jménu bude hlásáno obrácení, aby všem národům, počínajíc od Jeruzaléma, byly
odpuštěny hříchy. Vy jste toho svědky."
Milí bratři a sestry,
Evangelní úryvky, které se čtou na začátku velikonočního období, popisují, jak si společenství Ježíšových učedníků musí zvyknout na nový, povelikonoční způsob jeho přítomnosti mezi nimi. Před Velikonocemi s nimi Ježíš byl způsobem důvěrně známým, byl jako každý jiný člověk, jak se píše v listě Filipanům, a jen někdy měli učedníci vůči jeho osobě podobné pocity strachu a zmatku jako slyšíme dnes, například při proměnění na hoře. Na Velký pátek a o Bílé sobotě to potom vypadalo, že společenství s ním úplně končí, protože je mrtev, že to bude v životě jeho nejbližších jen jedna kapitola s tragickým a bolestivým koncem. První den po sobotě se však stává jistým, že Ježíš nezemřel, ale že jeho přítomnost ve společenství učedníků je radikálně jiná - nyní už není jako každý jiný člověk, učedníci ho někdy nemohou poznat, náhle se objevuje a náhle se ztrácí z očí. A učedníci na to reagují s rozpaky - radost z toho, že Ježíš je živý, se mísí s pochybnostmi a strachem.
Dnešní evangelium ukazuje, jak Ježíš v této situaci prvotní církev zbavuje těchto rozpaků, pochybností a strachu. Ukazuje, že je to skutečně On, týž, který s nimi byl před Velikonocemi, a zároveň se je snaží přivést ke zpětnému pohledu na to, co prožili, k pochopení smyslu všeho, co se jim přihodilo a co slyšeli v Písmu. To vše činí proto, aby se učedníci už nebáli a nepochybovali, aby zůstala jen ona radost. Zároveň je také připravuje na nový, definitivní způsob jeho přítomnosti mezi nimi, který se uskuteční po jeho vystoupení k Otci a seslání Ducha svatého.
Žádné komentáře:
Okomentovat