2. neděle velikonoční B 2021
1. ČTENÍ Sk 4, 32-35
Čtení ze Skutků apoštolů.
Obec věřících měla jedno srdce a jednu duši. Nikdo neříkal o
ničem ze svého majetku, že je to jeho vlastní, ale měli všecko společné.
Apoštolové vydávali s velkou působivostí svědectví o zmrtvýchvstání Pána Ježíše
a na nich na všech spočívala velká milost.
A tak nikdo u nich nežil v nouzi. Kdo měli totiž pole nebo
dům, prodávali je a peníze za to stržené přinášeli a kladli apoštolům k nohám.
Z toho se pak rozdělovalo každému, jak kdo potřeboval.
Žl 118 (117), 2-4. 16ab+17-18. 22-24 Odp.: 1
Odp.: Oslavujte Hospodina, neboť je dobrý, jeho milosrdenství trvá navěky.
nebo: Aleluja.
Nechť řekne dům Izraelův:
"Jeho milosrdenství trvá navěky." Nechť řekne dům Árónův:
"Jeho milosrdenství trvá navěky." Nechť řeknou ti, kdo se bojí
Hospodina: "Jeho milosrdenství trvá navěky."
Odp.
Hospodinova pravice mocně zasáhla, Hospodinova pravice mě pozvedla.
Nezemřu, ale budu žít
a vypravovat o Hospodinových činech. Hospodin mě sice těžce ztrestal, nevydal
mé však smrti.
Odp.
Kámen, který stavitelé zavrhli, stal se kvádrem nárožním. Hospodinovým řízením
se tak stalo, je to podivuhodné v našich očích. Toto je den, který učinil
Hospodin, jásejme a radujme se z něho!
Odp.
2. ČTENÍ 1 Jan 5, 1-6
Čtení z prvního listu svatého apoštola Jana.
Milovaní!
Každý, kdo věří, že Ježíš je Mesiáš, je narozen z Boha;
každý, kdo miluje otce, miluje i toho, komu on dal život. Podle toho můžeme
poznat, že milujeme Boží děti: když milujeme Boha a plníme jeho přikázání.
Láska k Bohu záleží právě v tom, že zachováváme jeho přikázání.
Jeho přikázání nejsou těžká, protože každý, kdo je narozen z
Boha, vítězí nad světem. A to je vítězství, které přemohlo svět: naše víra. Kdo
vítězí nad světem, ne-li ten, kdo věří, že Ježíš je Syn Boží?
Ježíš Kristus je ten, který přišel skrze vodu a krev; nejen
skrze vodu, ale skrze vodu a krev. A to dosvědčuje Duch, protože Duch je
pravda.
EVANGELIUM Jan 20, 19-31
Slova svatého evangelia podle Jana.
Když byl večer prvního dne v týdnu, přišel Ježíš tam, kde
byli učedníci. Ze strachu před židy měli dveře zavřeny. Stanul mezi nimi a
řekl: "Pokoj vám!" Po těch slovech jim ukázal ruce a bok. Když
učedníci viděli Pána, zaradovali se. Znovu jim řekl: "Pokoj vám!
Jako Otec poslal mne, tak i já posílám vás." Po
těch slovech na ně dechl a řekl jim: "Přijměte Ducha svatého. Komu hříchy
odpustíte, tomu jsou odpuštěny, komu je neodpustíte, tomu odpuštěny
nejsou."
Tomáš, jeden ze Dvanácti, zvaný Blíženec, nebyl s nimi, když Ježíš přišel.
Ostatní učedníci mu říkali: "Viděli jsme Pána." On jim však
odpověděl: "Dokud neuvidím na jeho rukou jizvy po hřebech a nevložím svůj
prst na místo hřebů a nevložím svou ruku do jeho boku, neuvěřím." Za týden
byli jeho učedníci zase uvnitř a Tomáš s nimi. Ježíš přišel zavřenými dveřmi,
stanul mezi nimi a řekl: "Pokoj vám!" Potom vyzval Tomáše: "Vlož
sem prst a podívej se na mé ruce, vztáhni ruku a vlož ji do mé-ho boku; a nebuď
nevěřící, ale věřící." Tomáš mu odpověděl: "Pán můj a Bůh můj!"
Ježíš mu řekl: "Protože jsi mě uviděl, uvěřil jsi. Blahoslavení, kdo
neviděli, a přesto uvěřili."
Ježíš vykonal před svými učedníky ještě mnoho jiných zázraků,
ale o těch v této knize není řeč. Tyto však jsem zaznamenal, abyste věřili, že
Ježíš je Mesiáš, Syn Boží, a s vírou abyste měli život v jeho jménu.
------------------------------------------------------------------------------------------------
Milí bratři a sestry,
Oním těšitelem - jak jej ostatně v církvi tradičně nazýváme - je Duch svatý; působící skrze společenství věřících. Skeptikem je pak apoštol Tomáš.
První i druhé čtení je plné radosti a pokoje; obě dvě čtení svědčí o působení Ducha svatého v životě prvotního společenství církve. V prvním čtení, rodicí se církev právě zažila vylití Ducha svatého, a v úryvku jsou popisovány jeho plody - jednota společenství (jedno srdce a jedna duše), sdílení majetku a svědectví. Další účinky působení Ducha svatého jsou rozpoznatelné ve druhém čtení v listu sv. Jana - jsou jimi víra v Ježíše jako Mesiáše a Syna Božího, a pak láska, která se projevuje plněním přikázání.
V evangeliu se pak Ježíš setkává se společenstvím učedníků a dává jim jakési prvotiny - či zaslíbení - Ducha svatého, i když do Letnic ještě nějaký čas zbývá. Po těch slovech na ně dechl a řekl jim: "Přijměte Ducha svatého. Komu hříchy odpustíte, tomu jsou odpuštěny, komu je neodpustíte, tomu odpuštěny nejsou." Už se zde naznačuje, k čemu dojde po vylití Ducha svatého o Letnicích - prvotní společenství církve bude vysláno svědčit o Ježíši, a dostane moc odpuštění hříchů.
Mezi učedníky je však jeden - Tomáš - který, zdá se, tomuto působení Ducha svatého vzdoruje. Při prvním setkání učedníků se Vzkříšeným ve večeřadle není přítomen, a to ho do jisté míry ze společenství vyděluje - když potom znovu přijde, ostatní už jsou trochu jinde, než on. Snaží se Tomáši svědčit o tom, že se se Vzkříšeným setkali, ale zatím marně. Tomáš se nenechává strhnout jejich nadšením a zůstává skeptikem. Jeho odpověď jakoby mluvila z duše mnoha moderním lidem - chce jasný důkaz, svědectví ostatních apoštolů mu nestačí, musí si na to udělat názor sám. A učedníci jsou v tuto chvíli bezmocní.
Tomáš však činí jednu velmi dobrou věc - v tomto společenství zůstává, jeho skepse ho nevede k tomu, aby odešel. A také společenství zůstává s ním. A všimněme si dobře toho, že jeho setkání se Vzkříšeným, kdy mu Ježíš vyšel vstříc a splnil jeho podmínku, se pak nestalo někde o samotě, ale právě ve společenství učedníků.
Poselství této skutečnosti je
zřejmé - podtrhuje zásadní důležitost společenství pro víru jednotlivce. Pokud
je společenství otevřené působení Ducha svatého a ten v něm přináší plody
lásky, odpuštění a sdílení, pak se v něm může setkat s Ježíšem i ten,
který momentálně prochází nějakou krizí nebo je jeho víra ohrožena skepsí. Můžeme
si na prvním místě vzpomenout na křesťanské rodiny a v nich děti, které
dorůstají do dospělého věku, kdy je krize víry a příslušnosti k církvi téměř
zákonitým jevem. Jistě to však platí i třeba
o farnosti, nebo o dalších typech křesťanských společenství. Je zde důležitá
oboustranná trpělivost a pochopení: Jednotlivec, který je v krizi, má
přesto ve společenství setrvat, což nemusí být vždycky jednoduché - a na druhou
stranu mu společenství nesmí dát najevo přezírání, nesmí v něm vyvolat
pocit, že je kvůli svým pochybnostem nepřijat a nemilován, že je věřící druhé
kategorie. Pokud se toto napětí dokáže oboustranně zvládnout, pak společenství může
pomoci takovému pochybujícímu k osobnímu setkání s Ježíšem – právě tak,
jako pomohlo společenství učedníků Tomášovi.
Žádné komentáře:
Okomentovat