1. ČTENÍ Ex 17,8-13
Čtení z druhé knihy Mojžíšovy.
Amalečané přitáhli a bojovali s Izraelem v Refidim. Mojžíš řekl Jozuovi: "Vyber si muže a zítra vyjdi bojovat s Amalečany, já se zatím postavím na vrchol pahorku s Boží holí v ruce." Jozue vykonal, co mu rozkázal Mojžíš, a bojoval s Amalečany. Mojžíš, Árón a Chur však vystoupili na vrchol pahorku.
Když Mojžíš měl zdvižené ruce, vítězili Izraelité. Když ruce spouštěl, vítězili Amalečané. Ruce Mojžíšovy se však unavily; vzali tedy kámen, položili pod něho a on se na něj posadil. Árón a Chur podpírali jeho ruce, každý z jedné strany, takže jeho ruce zůstaly pevné až do západu slunce. Jozue porazil ostřím meče Amalečany a jejich válečné sbory.
Žl 121 (120),1-2.3-4.5-6.7-8 Odp.: srv.2
Odp.: Pomoc nám přijde od Hospodina, který učinil nebe i zemí.
Zvedám své oči k horám. Odkud mi přijde pomoc? Pomoc mi přijde od Hospodina, který učinil nebe i zemi.
Odp.
Nedopustí, aby se tvá noha zvrtla, nebude dřímat tvůj strážce. Ano, nebude dřímat a spát Izraelův strážce.
Odp.
Hospodin tě střeží, Hospodin je tvým ochráncem po tvé pravici. Za dne ti slunce neublíží, ani měsíc v noci.
Odp.
Hospodin tě bude střežit ode všeho zlého, střežit bude tvou duši. Hospodin bude střežit tvůj odchod i příchod nyní i navěky.
Odp.
2. ČTENÍ 2 Tim 3,14-4,2
Čtení z druhého listu svatého apoštola Pavla Timotejovi.
Milovaný!
Drž se toho, čemu ses naučil a co jsi přijal jako jisté. Víš přece, od koho ses tomu naučil! Od dětství znáš svatá Písma; ta tě mohou naučit moudrosti, abys dosáhl spásy vírou v Krista Ježíše. Všechno, co je v nich napsáno, je vdechnuto Bohem a hodí se k poučování, k usvědčování, k napravování a výchově ve spravedlnosti. Tak je potom Boží člověk dokonalý, důkladně vyzbrojený pro každé dobré dílo.
Zapřísahám tě před Bohem a před Kristem Ježíšem, který bude soudit živé i mrtvé, (zapřísahám tě) při jeho slavném příchodu a království: Hlásej slovo! Přicházej s ním, ať je to vhod či nevhod, usvědčuj, zakazuj, povzbuzuj s všestrannou trpělivostí a znalostí nauky.
Ježíš vypravoval svým učedníkům podobenství, že je třeba stále se modlit a neochabovat: "V jednom městě byl soudce, Boha se nebál a na lidi nedal.
Byla v tom městě i vdova, chodila k němu a říkala: 'Zastaň se mě proti mému odpůrci!' Ale on dlouhou dobu nechtěl. Potom si však řekl: 'I když se Boha nebojím a na lidi nedám, přece se té vdovy zastanu, protože mě obtěžuje; jinak mě bude ustavičně trápit.' "
A Pán řekl: "Slyšte, co říká ten nespravedlivý soudce! A Bůh by se nezastal svých vyvolených, kteří k němu volají ve dne v noci, a nechal by je dlouho čekat?
Říkám vám, že se jich rychle zastane! Ale nalezne Syn člověka na zemi víru, až přijde?"
________________________________________________________________________________
Slůvko pro děti:
Milé děti,

Milí bratři a sestry,
Všechna dnešní čtení mají společné poselství: je-li
člověku Bohem zaslíbeno něco hodně důležitého, je nutné o to třeba vytrvale
usilovat a neochabovat. Zároveň si v takové věci můžeme si být jisti Boží
pomocí, i když vytrvat je někdy lidsky vzato velmi obtížné, skoro nemožné.
V prvním čtení je ve hře vstup Izraelitů do
zaslíbené země. Na jejím jižním okraji
sídlí národ Amalečanů a ti představují překážku, jakousi berlínskou zeď, která
vstupu do zaslíbené země brání. Ve čtvrté knize Mojžíšově najdeme příběh o vyslání zvědů – mají zemi, kterou Hospodin slíbil
Izraeli, prozkoumat. Vracejí se s tím, že země je úrodná, oplývá medem a
mlékem, přesně podle Božího zaslíbení. Má to ale velký háček: ‚Jenomže lid, který v té zemi
sídlí, je mocný a jejich města jsou opevněná a nesmírně veliká…Na jihu země sídlí
Amálek…Zvědové postupně líčí situaci v zemi ve stále černějších
barvách, až to vyvolá vzpouru lidu a odmítnutí jít dál - věc vypadá jako předem
ztracená.
Z úryvku prvního čtení je však patrné, že když se Izraelité přece jen pustí do boje,
nebojují sami, ale Hospodin je s nimi. Mojžíšovo gesto zdvižených rukou
odkazuje k modlitbě, k vzývání Hospodina. Když Mojžíš ochabuje,
pomáhá mu společenství, které představuje Árón a Chur. A věc, která se na
začátku zdála nemožná, skončí dobře.
Ve druhém čtení je onou hodnotou, o niž je třeba
usilovat, Boží slovo a jeho hlásání. Svatý Pavel Timotejovi otevřeně říká, že
toto hlásání bude obtížné. Úryvku předchází popis překážek, se kterými se
přitom Timotej může setkat: je to tvrdost, pýcha a sobectví lidí, kteří jsou
vůči Bohu uzavření. Přesto je Timotej
důrazně vyzýván, aby ho to neodradilo. Má se držet Božího slova (zůstaň v tom, co ses naučil) a hlásat
jej vhod či nevhod.
V
evangeliu pak Ježíš totéž poselství
přináší ve formě podobenství. Smysl podobenství se vysvětluje hned v úvodu:
Ježíš jím učedníkům ukazuje, že je třeba stále se modlit a neochabovat. Originální řecký výraz ‚neochabovat‘ znamená doslova ztratit odvahu,
klesnout na mysli tváří v tvář zdánlivě nepřekonatelným překážkám. V podobenství
na takovou překážku naráží vdova. Soudce
je líčen jako nespravedlivý, jenž nedbá ani lidí ani se nebojí Boha - je tedy
zcela svým vlastním pánem, neuznává žádnou autoritu, a je přitom obdařen dost
velkou pravomocí, takže si může vlastně dělat (nebo nedělat), co se mu zlíbí. Kdyby
soudce dodržoval přikázání Tóry, byl by se musel vdovy zastat. Jako
v prvním čtení, i zde je situace vdovy z lidského pohledu
neřešitelná. Vdova je slabá, nemá zastání v manželovi. A navíc je téměř
jistě chudá, podobně jako vdova, která hodila své drobné peníze do chrámové
pokladnice a nic jí nezbylo. Nemá prostředky k tomu, aby soudce přiměla
k jakékoli činnosti. Jedinou její zbraní je vytrvalost. Jestliže této
vytrvalosti podlehne i nespravedlivé a zatvrzelé srdce soudce, není třeba se
bát, že by při podobné vytrvalosti v modlitbě nevyslyšelo milující srdce
Otce. Ono ‚rychle vyslyší‘ nemusí přitom
znamenat ‚hned‘, ale ‚v pravý čas‘, - je to stejný výraz jako ono Přijdu brzy které se týká konce času v knize
Zjevení sv. Jana.
Dnešní čtení tedy zdůrazňují tři
základní skutečnosti: objevení hodnoty, která je opravdu důležitá, vytrvalost
v jejím uskutečňování i přes překážky, a prosba o Boží pomoc, bez které by
se pouze lidská vytrvalost brzy vyčerpala. Tyto tři aspekty jediného postoje ke
skutečnosti jsou neoddělitelné. Prosíme-li například velmi dlouho o něco Pána a
prosby nedocházejí vyslyšení, může to pro nás být motivem k zamyšlení, zda
to, o co prosíme, opravdu stojí za to. Stejná situace může být však
z hlediska Boží pedagogiky dobrá k tomu, abychom se naučili věci
nevzdávat, máme-li k brzké rezignaci sklon - v tom případě je na místě
prosit a usilovat dále, protože věc, o kterou jde, je opravdu dobrá a důležitá.
A konečně- jistě platí také ono známé Člověče,
přičiň se, a bude Ti pomoženo.
Žádné komentáře:
Okomentovat