Svátek Uvedení Páně do chrámu 2025
1. ČTENÍ
Mal 3, 1 - 4
Čtení z knihy
proroka Malachiáše.
Toto praví Pán
Bůh:
"Hle, posílám svého anděla, aby mi připravil cestu.
Hned potom přijde do svého chrámu Pán, jehož hledáte, a anděl smlouvy, po němž
toužíte.
Hle, přijde - praví Hospodin zástupů. Kdo však snese den
jeho příchodu, kdo obstojí, až se objeví? Vždyť je jako oheň, kterým
se taví, jako louh, kterým se bílí. Usadí se, aby tavil a tříbil stříbro,
očistí syny Leviho a vytříbí je jako zlato a stříbro a potom zase budou
obětovat Hospodinu ve spravedlnosti. Zase bude Hospodinu příjemná oběť Judy a
Jeruzaléma jako za dávných dnů, jako za minulých let."
Žl 24
(23),7.8.9.10 Odp.: 10b
Odp.: Hospodin zástupů, on je král slávy!
Zdvihněte, brány, své klenby, zvyšte se, prastaré vchody, ať vejde král slávy!
Odp.
Kdo je ten král slávy? Silný a mocný Hospodin, Hospodin udatný v boji.
Odp.
Zdvihněte, brány, své klenby, zvyšte se, prastaré vchody, ať vejde král slávy!
Odp.
Kdo je ten král slávy? Hospodin zástupů, on je král slávy.
Odp.
2. ČTENÍ
Žid 2, 14 - 18
Čtení z listu Židům.
Protože sourozenci mají krev a tělo společné, i
Ježíš přijal krev a tělo, aby svou smrtí zbavil moci toho, který má vládu nad
smrtí, totiž ďábla, a vysvobodil všechny ty, kteří byli po celý život drženi v
otroctví strachem před smrtí. Je přece jasné, že se neujal andělů, ale
Abrahámových potomků.
Proto se ve všem musel připodobnit svým bratřím, aby se stal
v jejich záležitostech u Boha veleknězem milosrdným a věrným, a tak usmiřoval
hříchy lidu. A protože sám prožíval utrpení a zkoušky, dovede pomáhat těm, na
které zkoušky přicházejí.
EVANGELIUM Lk 2, 22 - 40
Slova svatého evangelia podle Lukáše.
Když nadešel den
očišťování podle Mojžíšova Zákona, přinesli Ježíše do Jeruzaléma, aby ho
představili Pánu, jak je psáno v Zákoně Páně: 'Všechno prvorozené mužského rodu
ať je zasvěceno Pánu!' Přitom chtěli také podat oběť, jak je to nařízeno v
Zákoně Páně: pár hrdliček nebo dvě holoubata.
Tehdy žil v Jeruzalémě jeden člověk, jmenoval se Simeon: byl
to člověk spravedlivý a bohabojný, očekával potěšení Izraele a byl v něm Duch
svatý. Od Ducha svatého mu bylo zjeveno, že neuzří smrt, dokud neuvidí Pánova Mesiáše.
Z vnuknutí Ducha přišel do chrámu, právě když rodiče
přinesli dítě Ježíše, aby s ním vykonali, co bylo obvyklé podle Zákona. Vzal si
ho do náručí a takto velebil Boha: "Nyní můžeš, Pane, propustit svého
služebníka podle svého slova v pokoji, neboť moje oči uviděly tvou spásu, kterou
jsi připravil pro všechny národy: světlo k osvícení pohanům a k slávě tvého
izraelského lidu."
Jeho otec i matka byli plni údivu nad slovy, která o něm
slyšeli. Simeon jim požehnal a jeho matce Marii prohlásil: "On je
ustanoven k pádu a k povstání mnohých v Izraeli a jako znamení, kterému se bude
odporovat - i tvou vlastní duší pronikne meč - aby vyšlo najevo smýšlení mnoha
srdcí."
Také tam byla prorokyně Anna, dcera Fanuelova z Aserova
kmene. Byla značně pokročilého věku: mladá se vdala a sedm roků žila v
manželství, potom sama jako vdova -bylo jí už čtyřiaosmdesát let. Nevycházela z
chrámu a sloužila Bohu posty a modlitbami ve dne v noci. Přišla tam právě v tu
chvíli, velebila Boha a mluvila o tom dítěti všem, kdo očekávali vykoupení
Jeruzaléma.
Když vykonali všechno podle Zákona Páně, vrátili se do
Galileje do svého města Nazareta. Dítě rostlo a sílilo, bylo plné moudrosti a
milost Boží byla s ním.
______________________________________________________
Slůvko pro děti:
Milé děti,
Představte si, že třeba takhle jdete po městě s maminkou
a ve výloze hračkářství se vám něco zalíbí. Řeknete mamince, že byste to moc
chtěly, a maminka vám to hned koupí. Máte z toho radost? Asi ano, jenže
taková radost moc dlouho nevydrží. Ale když si na něco, po čem toužíte, musíte
nějakou chvíli počkat, tak je ta radost mnohem větší.
Simeon a Anna z dnešního evangelia se celý život těšili
na to, že se potkají se Spasitelem, kterého Bůh slíbil izraelskému národu. A teď
se dočkali. Simeonova velká radost je poznat z jeho chvalozpěvu. Říká
vlastně tohle: Bože, už můžu klidně umřít, nic lepšího už mne v životě nepotká,
dočkal jsem se toho, nač jsem celý život čekal.
Milí bratři a sestry,
Charakteristickou větou, která jistým způsobem shrnuje
poselství dnešního evangelia, je konstatování, že Simeon, člověk spravedlivý a
bohabojný, očekával potěšení Izraele. Simeon a Anna jsou ztělesněním
životního postoje očekávání. V naší kultuře nemáme ovšem toto životní
nastavení za příliš pozitivní; čekání považujeme za jakési nutné zlo, za výraz
pasivity, za pravý opak života prožívaného plně a iniciativně. Například slovo ‚čekárna‘
v nás rozhodně nevzbuzuje nějaké pozitivní pocity - zvláště jedná-li se
třeba o čekárnu u zubaře. Snad nejlépe tuto skutečnost vyjadřuje rčení ‚teď
máš příležitost, tak na co ještě čekáš?‘
V tomto smyslu je extrémním případem prorokyně Anna.
Pokud bychom číslům z jejího životopisu nepřisuzovali pouze symbolický
význam (který nepochybně mají), mohli bychom si říci, že se jako mladá vdova
přece mohla znovu vdát a mít děti; jenže ona místo toho prožila dlouhá
desetiletí v samotě a zřejmě i v chudobě, jelikož žena byla v Ježíšově
době a kultuře zcela materiálně závislá na svém muži. Vdovy žily prakticky jen
z dobročinnosti svého okolí, protože péči o ně vyžadoval Mojžíšův zákon.
Životní postoj očekávání je však u obou těchto prorockých
postav spojen s pevnou vírou v Hospodinova zaslíbení. Simeon a Anna
dokáží čekat, protože jsou si zároveň vnitřně jistí, že Boží obdarování – které
přijde ve svůj čas – je více než cokoli, čeho by člověk mohl dosáhnout vlastní aktivitou.
Můžeme si v téhle souvislosti připomenout například text z osmé kapitoly
listu Římanům: I my, ačkoliv už máme první dary Ducha, i my sami uvnitř
naříkáme a očekáváme své přijetí za syny, vykoupení našeho těla. Naše spása je
(zatím pouze) předmětem naděje. Je-li však předmět naděje vidět, už to není
naděje. Co už někdo vidí, jak by v to mohl doufat? Ale doufáme-li v něco, co
ještě nevidíme, čekáme na to s vytrvalostí.
V tomto existenčním naladění – máme-li onu vnitřní
jistotu ve víře, že Boží zaslíbení se splní, až přijde kairós - přestává
být čekání neplodným zabíjením času. Simeonova radost, vyjádřená v jeho kantiku,
je toho důkazem: už může umřít, protože jej v životě již nic lepšího
nemůže potkat; jeho oči uviděly to, nač celý život čekal: spásu, kterou Hospodin
připravil pro všechny národy.
A platí to i obráceně: pokud v životě s žádným Božím
obdarováním nepočítáme, logicky se vrhneme do prožívání života jako horečnaté
aktivity, jíž si jej zcela sami utváříme a naplňujeme – v bláhovém očekávání,
že jsme sami strůjci svého štěstí; a v ohromné úzkosti z toho, že
bychom v tom mohli nějak selhat. Avšak takto nám, paradoxně, život může
protéci mezi prsty možná více, než když bychom jej prožívali v onom nadějeplném
očekávání Božího obdarování.
Žádné komentáře:
Okomentovat