3. neděle v mezidobí
A 2023
1. ČTENÍ Iz 8, 23b-9, 3
Čtení z knihy proroka Izaiáše.
V první době ponížil Hospodin
zemi Zabulon a zemi Neftali, v poslední době však oslaví Mořskou cestu, kraj za
Jordánem, Galileu pohanů.
Lid, který chodil ve tmě, vidí veliké světlo, obyvatelům
temné země vzchází světlo. Dáváš mnoho jásotu, zvětšuješ radost; veselí se před
tebou, jako se jásá o žních, jako plesají ti, kdo se dělí o kořist.
Neboť jařmo, které ho tížilo, hůl na jeho šíji a bodec jeho
otrokáře jsi zlomil jako za midjanských dnů.
Žl 27 (26), 1. 4. 13-14 Odp.: 1a
Odp.: Hospodin je mé světlo a má spása.
Hospodin je mé světlo a má spása, koho bych se bál? Hospodin je záštita mého
života, před kým bych se třásl?
Odp.
Jedno od Hospodina žádám a po tom toužím: abych směl přebývat v Hospodinově
domě po všechny dny svého života, abych požíval Hospodinovy něhy a patřil na
jeho chrám.
Odp.
Věřím, že uvidím blaho od Hospodina v zemi živých! Důvěřuj v Hospodina, bud'
silný, ať se vzmuží tvé srdce, doufej v Hospodina!
Odp.
2. ČTENÍ 1 Kor 1, 10-13. 17
Čtení z prvního listu svatého apoštola Pavla Korinťanům.
Napomínám vás, bratři, jménem
našeho Pána Ježíše Krista:
Buďte všichni zajedno a ať nejsou mezi vámi roztržky. Stejně usuzujte a stejně
smýšlejte.
Lidé z Chloina domu mi totiž o vás oznámili, moji bratři, že
se mezi sebou hádáte. Mluvím o tom, že každý z vás říká (něco jiného) :
"Já držím s Pavlem!", "já zase s Apollem!", "a já s
Petrem!", "já s Kristem!"
Je Kristus rozdělen? Copak byl za vás ukřižován Pavel? Nebo
jste byli ve jménu Pavlově pokřtěni?
Neposlal mě totiž Kristus křtít, ale kázat radostnou zvěst,
a to ne nějakou slovní moudrostí, aby Kristův kříž nebyl zbaven působivosti.
EVANGELIUM Mt 4,12-23
Slova svatého evangelia podle Matouše.
Když Ježíš uslyšel, že byl Jan
(Křtitel) uvězněn, odebral se do Galileje. Opustil Nazaret, šel a usadil se v
Kafarnau při moři v území Zabulonově a Neftalimově, aby se naplnilo, co bylo
řečeno ústy proroka Izaiáše:
'Země Zabulonova a země Neftalimova, u moře, za Jordánem,
Galilea pohanská, lid, který žil v temnotě, uviděl veliké světlo; světlo vzešlo
těm, kdo sídlili v krajině stínu smrti.'
Od té doby začal Ježíš hlásat: "Obraťte se, neboť se
přiblížilo nebeské království."
Když se ubíral podél Galilejského moře, uviděl dva bratry,
Šimona, zvaného Petr, a jeho bratra Ondřeje, jak vrhají síť do moře; byli totiž
rybáři. Řekl jim: "Pojďte za mnou a udělám z vás rybáře lidí." Oni
hned nechali sítě a následovali ho.
A jak šel odtamtud dál, uviděl jiné dva bratry, Zebedeova
syna Jakuba a jeho bratra Jana, jak na lodi se svým otcem Zebedeem spravují
sítě. A povolal je. Oni hned nechali loď i otce a následovali ho.
Ježíš pak chodil po celé Galileji, učil v jejich synagógách,
hlásal evangelium o (Božím) království a uzdravoval mezi lidem každou nemoc a
každou chorobu.
________________________________________________________________
Slůvko pro
děti:
Milé děti,
Svatý Pavel ve druhém čtení napomíná křesťany v městě
Korintě, aby se spolu nehádali. Moc dobře to známe; vy malí i my velcí: utvoříme
nějakou partu kamarádů a začneme se hádat nebo přímo bojovat s nějakou jinou
partou, protože ti druzí jsou jiní než my – a tak jsou tedy hloupí nebo špatní.
Pamatuji si na jednu už hodně starou písničku od brněnského písničkáře Slávka
Janouška o dětských partách na sídlišti: Hele, to se
musíš vyjádřit, s kým vlastně seš, jestli s Nováčkem, anebo se
Škardou, a jestli s žádným, po papuli dostaneš, pic ho na smeťáku, počítej
s pěknou petardou.
Svatý Pavel říká, že my křesťané nemáme být s Nováčkem,
nebo se Škardou. Jsme totiž všichni v partě s Pánem Ježíšem.
Milí bratři a sestry,
V úvodu dnešního evangelia jsme slyšeli tato slova: Když Ježíš
uslyšel, že byl Jan (Křtitel) uvězněn, odebral se do Galileje. Opustil Nazaret,
šel a usadil se v Kafarnau… Od té doby začal Ježíš hlásat:
"Obraťte se, neboť se přiblížilo nebeské království."
Můžeme si na chvíli připomenout, co předcházelo: Ještě v době Ježíšova
skrytého života vystupuje Jan Křtitel a káže přesně totéž, co po něm Ježíš
v dnešním evangeliu. Obraťte se, neboť se přiblížilo Boží království. Toto
kázání v sobě nese jednak radost a naději – neboť je to kázání evangelia,
radostné zvěsti – ale zároveň i nárok na ty, kdo je slyší. Boží království –
spása zaslíbená proroky, na kterou čekaly generace lidu Izraele – je už blízko.
V dnešních čteních je to vyjádřeno obrazy světla, které svítí
v temnotě. Nárok je ono Obraťte se.
Jan Křtitel říká, že kdo chce mít na přicházejícím Božím království
podíl a vstoupit do něj, musí napravit svůj život, musí uznat své předchozí
špatné skutky a snažit se o dobro.
Právě to, že Janovo kázání obsahuje výzvu k obrácení, nakonec vede
k jeho zatčení. Dočteme se o tom o deset kapitol dále, než je dnešní
úryvek evangelia: údělný kníže Herodes dal Jana zatknout a uvěznit kvůli
Herodiadě, manželce svého bratra Filipa, neboť Jan mu vytýkal: není Ti
dovoleno, abys ji měl za ženu! Jan
se nebojí říkat pravdu ani Herodovi, který má světskou moc – a Herodes, jako
majitel této světské moci, se zachová podle očekávání: jako někdo, kdo si
myslí, že má-li moc, může všechno. Jana nechává nejprve jen uvěznit, i když by
ho rád připravil o život – snad proto, že je v něm ještě špetka
svědomí, ale možná spíš ze zbabělosti, proto, že se bál lidu, který Jana
pokládal za proroka. Jenže po intrice Herodiady a její dcery Salome stejně
Jana připraví o život. Možná se v tu chvíli bláhově domnívá, že když
zlikvidoval hlasatele příchodu Božího království, zlikvidoval i tento příchod
samotný.
Jenže Janovo zatčení vede k tomu, že příchod Božího království se jen
uspíší. Ježíš hned opouští svůj skrytý život v Nazaretě a začíná své
veřejné působení. Slovo přebírá štafetu od hlasu; Ten, jenž ve své osobě
představuje Boží království navazuje na toho, kdo byl jen jeho ohlašovatelem. A
Ježíšovo kázání je mnohem silnější než Janovo, protože je doprovázeno jeho
mocnými skutky.
Myslím, že právě v těchto dnech, na pozadí událostí u nás i ve světě,
je poselství dnešního evangelia velmi aktuální. Můžeme mít pocit, že přicházení
Božího království lásky, spravedlnosti, pravdy a pokoje nemá šanci, protože
proti němu stojí arogance těch, kteří jej chtějí zastavit silou své světské
moci. Proto také o moc usilují, chtějí ji za každou cenu koncentrovat do svých
rukou, aby si mohli žít podle svého, aby nemuseli přemýšlet o tom, zda náhodou
nežijí ve lži a nepravosti.
Herodes však zatčením a pozdější likvidací Jana ničeho nedosáhne. Právě naopak,
paradoxně způsobí, že Boží království v Ježíšově osobě přichází možná
rychleji, než kdyby Jana nechal na svobodě.
Žádné komentáře:
Okomentovat