Slavnost Zjevení Páně 2021
1. ČTENÍ Iz 60, 1-6
Čtení z knihy proroka Izaiáše.
Vstaň, rozsviť se, Jeruzaléme, neboť vzešlo tvé světlo a Hospodinova
velebnost září nad tebou!
Hle, tma zahaluje zemi a temnota národy, nad tebou však
září Hospodin, jeho velebnost se zjevuje nad tebou. Národy budou kráčet v tvém
světle a králové v tvé vycházející záři. Rozhlédni se kolem a podívej se: ti
všichni se shromáždili, přišli k tobě. Zdaleka přicházejí tvoji synové, na
zádech jsou přinášeny tvoje dcerky. Spatříš to a zazáříš, radostí se zachvěje a
rozšíří tvé srdce, neboť tě zaleje bohatství moře, přinesou ti statky národů.
Záplava velbloudů tě přikryje, dromedáři z Midjanu a Efy,
přijdou všichni ze Sáby, přinesou zlato a kadidlo, rozhlásí Hospodinovu slávu.
Žl 72 (71), 1-2. 7-8. 10-11. 12-13 Odp.: srv.
Odp.: Budou se ti, Hospodine, klanět všechny národy země.
Bože, svěř králi svou pravomoc, svou spravedlnost královskému synu. Ať vládne
tvému lidu spravedlivě, nestranně tvým ubohým.
Odp.
V jeho dnech rozkvete spravedlnost a hojnost pokoje, dokud nezanikne luna. Bude
vládnout od moře k moři, od Řeky až do končin země.
Odp.
Králové Taršíše a ostrovů přinesou dary, králové Arábie a Sáby zaplatí daně.
Všichni králové se mu budou klanět, všechny národy mu budou sloužit.
Odp.
On vysvobodí chudáka, který se dovolává pomoci, ubožáka, jehož se nikdo
neujímá. Smiluje se nad nuzným a chudým, zachrání ubožákům život.
Odp.
2. ČTENÍ Ef 3, 2-3a. 5-6
Čtení z listu svatého apoštola Pavla Efesanům.
Bratři a sestry!
Slyšeli jste, že Bůh mě pověřil pracovat pro vás na díle
milosti. Ve zjevení mi totiž bylo oznámeno to tajemství.
V dřívějších dobách to lidé tak nevěděli, ale nyní to bylo
odhaleno z osvícení Ducha jeho svatým apoštolům a kazatelům mluvícím pod vlivem
vnuknutí: že totiž také pohané mají stejná dědická práva, že jsou údy téhož
těla a že stejně i jim platí ona zaslíbení skrze Ježíše Krista, když uvěří
kázání evangelia.
EVANGELIUM Mt 2, 1-12
Slova svatého evangelia podle Matouše.
Když se Ježíš narodil v Betlémě v Judsku za času krále Heroda, přišli do
Jeruzaléma mudrci od východu a ptali se: "Kde je ten narozený židovský
král? Uviděli jsme jeho hvězdu na východě, a proto jsme se mu přišli
poklonit."
Když to uslyšel král Herodes, ulekl se a s ním celý
Jeruzalém. Svolal všechny velekněze a učitele Zákona z lidu a vyptával se jich,
kde se má Mesiáš narodit. Řekli mu: "V Betlémě v Judsku, neboť tak je
psáno u proroka: 'A ty, Betléme v judské zemi, nejsi vůbec nejmenší mezi
judskými předními městy, protože z tebe vyjde vládce, který bude panovat mému
izraelskému lidu'."
Tehdy si Herodes tajně zavolal mudrce a zevrubně se jich
vyptal na dobu, kdy se ta hvězda objevila, poslal je do Betléma a řekl:
"Jděte a důkladně se na to dítě vyptejte. Až ho najdete, oznamte mi to,
abych se mu i já přišel poklonit." Když krále vyslechli, vydali se na
cestu.
A hle - hvězda, kterou viděli na východě, šla před nimi, až
se zastavila nad místem, kde bylo dítě. Jakmile uviděli hvězdu, zaradovali se
nevýslovnou radostí. Vstoupili do domu a spatřili dítě s jeho matkou Marií,
padli na zem a klaněli se mu. Otevřeli své pokladnice a obětovali mu dary:
zlato, kadidlo a myrhu.
Ve snu dostali pokyn, aby se k Herodovi už nevraceli, proto
se vrátili jinou cestou do své země.
Milí bratři a sestry,
Dnešní čtení jsou prostoupena symbolikou světla. Nejlépe je to patrné v prvním čtení, ale motiv osvícení Duchem svatým se vyskytuje i v epištole Efezským a nakonec i v evangeliu, v podobě hvězdy, která vede mudrce k narozenému Ježíši. Světlo souvisí i s názvem dnešní slavnosti Zjevení Páně. Světlo dává vidět, a tím i poznat. Aby se něco mohlo zjevit, ukázat se očím, musí to být osvíceno.
My, kteří jsme chodili do školy ještě v sedmdesátých a osmdesátých létech, máme takovouto symboliku světla a tmy vzhledem ke křesťanství spojenou s výrazy jako temný středověk, doba temna, a na druhé straně třeba osvícenství. Je to pohled, který je charakteristický pro myšlení mnoha moderních lidí, a to zdaleka nejen vlivem socialistického školství. V tomto pohledu byly dějiny Evropy od konce antiky do začátku novověku ovládány temnotou náboženské nevědomosti a lidé v zajetí křesťanského mýtu bloudili, dokud jim nebylo dopřáno prohlédnout světlem novověké racionality, světlem přírodních věd. S tímto poznáním ruku v ruce přišla vize nového způsobu spásy, skrze technický a sociální pokrok, který měl zajistit ráj na zemi.
Texty Písma, které jsou dnes čteny, tuto perspektivu úplně obrací. Nikoli pouze lidský rozum, ale Boží zjevení je světlem v temnotách. V prvním čtení v tomto smyslu popisuje autor třetího Izajáše rozdíl mezi národy, tedy pohany, ne-Izraelci, a lidem Izraele. Národy zahaluje tma, Jeruzalému vzešlo světlo, září nad ním Hospodinova velebnost. Izraeli bylo dáno poznání Boha, jiným národům nikoli. Proto Izrael jaksi vidí lépe, má hlubší poznání skutečnosti. Svatý Pavel hovoří o tomtéž, už v novozákonní perspektivě. V dřívějších dobách to lidé tak nevěděli, ale nyní to bylo odhaleno z osvícení Ducha: tedy to, že pohané mají stejná dědická práva u Boha jako Izrael, skrze Ježíše Krista. Světlo Ducha svatého dává tedy hlubší poznání nežli to, které bylo dříve.
Dnešní Boží slovo nám tak
připomíná, že bez poznání Boha, bez přijetí jeho zjevení, bude člověk tak či
onak chodit v temnotách. Tajemství
člověka a světa se odhaluje skrze Boží zjevení, i když do značné míry stále
tajemstvím zůstává. Bez jeho přijetí však člověk nebude vědět, kým doopravdy a
do hloubky je, nebude znát smysl a cíl existence světa ani svojí vlastní, i kdyby
v budoucnu vyřešil všechny zbývající problémy fyziky a biologie.
V tomto smyslu nám Boží zjevení přineslo opravdové světlo do temnoty, ze
které by jinak nebylo východiska. Kéž tedy v novém roce kráčíme
v tomto světle, aby se nám zjevil smysl všeho v Kristu, nakolik jsme
schopni pochopit.
Žádné komentáře:
Okomentovat