2. neděle v mezidobí A 2020
1. ČTENÍ Iz 49, 3. 5-6
Čtení z knihy proroka Izaiáše.
Čtení z knihy proroka Izaiáše.
Hospodin mi řekl: "Jsi mým služebníkem, Izraelem, proslavím se tebou."
Avšak nyní praví Hospodin, který si ze mě utvořil služebníka již v matčině lůně, abych zas k němu přivedl Jakuba, abych mu shromáždil Izraele. Tak jsem ve cti u Hospodina, (protože) Bůh můj je mou silou.
Řekl mi (tedy) : "Nestačí, že jsi mým služebníkem, abys obnovil Jakubovy kmeny a zbytky Izraele přivedl nazpět. Proto tě dám národům jako světlo, aby se spása má rozšířila až do končin země."
Žl 40 (39), 2+4ab. 7-8a. 8b-9. 10 Odp.: srv. 8a+9a
Odp.: Hle, přicházím, Pane, splnit tvou vůli.
Pevně jsem doufal v Hospodina, on se ke mně sklonil a vyslyšel mé volání. Novou píseň vložil mi do úst, chvalozpěv našemu Bohu.
Odp.
V obětních darech si nelibuješ, zato jsi mi otevřel uši. Celopaly a smírné oběti nežádáš, tehdy jsem řekl: "Hle, přicházím.
Odp.
Ve svitku knihy je o mně psáno: Rád splním tvou vůli, můj Bože, tvůj zákon je v mém nitru."
Odp.
Spravedlnost jsem zvěstoval ve velkém shromáždění, svým rtům jsem nebránil, ty to víš, Hospodine!
Odp.
2. ČTENÍ 1 Kor 1, 1-3
Začátek prvního listu svatého apoštola Pavla Korinťanům.
Pavel, z Boží vůle povolaný za apoštola Ježíše Krista; a bratr Sosthenes členům církevní obce Boží v Korintě, kteří byli posvěceni v Kristu Ježíši a povoláni do stavu svatých, a také všem, kteří kdekoli vzývají jméno Pána Ježíše Krista, Pána svého i našeho. Milost vám a pokoj od Boha, našeho Otce, a od Pána Ježíše Krista.
EVANGELIUM Jan 1, 29-34
Slova svatého evangelia podle Jana.
Na druhý den Jan viděl Ježíše, jak jde k němu, a řekl: "Hle, beránek Boží, který snímá hříchy světa! To je ten, o kterém jsem řekl: 'Po mně přijde ten, který má větší důstojnost, neboť byl dříve než já.' Ani já jsem ho neznal, ale proto jsem přišel křtít vodou, aby byl zjeven izraelskému národu."
A Jan vydal svědectví: "Viděl jsem, jak Duch sestoupil jako holubice z nebe a zůstal na něm. Ani já jsem ho neznal, ale ten, který mě poslal křtít vodou, mi řekl: 'Na koho uvidíš sestupovat Ducha a zůstávat na něm, to je ten, který křtí Duchem svatým.'
A já jsem to viděl a dosvědčuji: To je Syn Boží."
(Místo slůvka pro děti bude další část povídání o P.
Ignáci Stuchlém SDB)
Milí bratři a sestry,
Dnešní evangelium končí jasným
svědectvím Jana Křtitele o Ježíši: Já
jsem to viděl a dosvědčuji: To je Syn Boží. To, co tomuto vyznání předchází, nám ale
ukazuje, že Janovo povědomí o tom, kdo Ježíš je, se vyvíjelo - vznikalo
postupně, na cestě, skrze Janovo vnitřní hledání. Jan rozhodně neměl jasno již v matčině lůně
- jak by se mohlo zdát třeba z místa u svatého Lukáše, kde se líčí setkání
Panny Marie a Alžběty.
V textu evangelia
opakuje Jan Křtitel hned dvakrát: ani já
jsem ho neznal. V liturgickém překladu to je takto přeloženo snad ve
vztahu k předchozímu verši: Mezi
vámi je někdo, koho vy neznáte. Doslovně přeložený původní řecký text by
zněl v obou větách a já jsem ho
neznal (tímto způsobem překládá Kralická Bible a nový český překlad Jeruzalémské
Bible). V českém ekumenickém překladu je verze, která snad nejlépe
vystihuje naši hlavní myšlenku; poprvé A
já jsem nevěděl, kdo to je; a podruhé já
jsem stále nevěděl, kdo to je.
Jan se k tomu, kým Ježíš
je, dobírá skrze klíčové životní události. První je jeho povolání za proroka,
něco, o čem hovoří i první čtení a žalm. Jan slyší Boží hlas, ví, že má jít,
křtít v Jordánu a hlásat, že Boží spása je blízko, ale tato spása ještě nemá
tak úplně konkrétní rysy, Mesiáš zatím ještě nemá tvář ani jméno. A já jsem nevěděl, kdo to je, ale přišel
jsem křtít vodou, aby ho poznal Izrael.
Druhá událost je Ježíšův křest v Jordánu. Zde se
v Janovi na jedné straně setkává samotná událost Ježíšova křtu - a na
druhé Boží hlas, který jej už dlouho vede a který mu nyní dává poznat smysl
toho, co se právě stalo. Věci do sebe zapadají, a Jan pochopí. A já jsem stále nevěděl, kdo to je, ale ten, který mě poslal křtít vodou,
mi řekl: 'Na koho spatříš sestupovat Ducha a zůstávat na něm, to je ten, který
křtí Duchem svatým.' A já jsem to viděl a dosvědčuji: To je Syn Boží.
Janovo svědectví, že Ježíš je Syn
Boží, je podloženo vlastním životem, vlastním hledáním, vlastní zkušeností. A v tomto
smyslu dnešní čtení hovoří i o možnostech našeho křesťanského svědectví v dnešní
době. V minulosti bylo křesťanství
v Evropě normální životní prostor, ve kterém lidé žili od narození do smrti. O
tom, že Ježíš je Slovo Otcovo, vtělený Bůh, se nediskutovalo, byla to danost,
na níž všechno spočívalo - člověk se ji jako školák naučil v katechismu a
dál o ní nemusel přemýšlet.
Dnes je všechno jinak; jsme v postmoderním
světě vystavení pestré a těžko přehledné směsi různých světonázorů a výkladů
světa. Jako křesťané jsme v malé menšině. Navíc panuje všeobecná nedůvěra v naučené
vědomosti - pokud zrovna nejde o přírodní vědy, techniku nebo ekonomii - a také
nedůvěra v instituce.
I my si musíme nakonec svoje
povědomí o tom, kdo je Ježíš, vybojovat, projít si svou cestu, která vede k
víře. Jan je nám vzorem v tom, jakým způsobem onu cestu prošel: na cestě
zůstával v postoji pokory vůči Tomu, který jej poslal kázat,
v naslouchání a poslušnosti Jeho hlasu - a zároveň v postoji upřímného
a vášnivého hledání pravdy. A Janova cesta není uzavřena poslední větou
dnešního evangelia: ještě v jedenácté kapitole Matoušova evangelia nechává
poslat z vězení vzkaz: Jsi ten,
který má přijít, nebo máme čekat jiného? Janův - i náš - zápas o pochopení
toho, kým Ježíš je, trvá celý život.
Žádné komentáře:
Okomentovat