Svátek Povýšení svatého kříže
1.ČTENÍ Nm 21,4b-9
Čtení ze čtvrté knihy Mojžíšovy.
Hebreové táhli směrem k Rákosovému moři a lid už omrzelo být
stále na cestě.
Lidé mluvili proti Bohu i Mojžíšovi: „Proč jste nás vyvedli z Egypta? Abychom
umřeli tady na poušti? Není chléb ani voda. Už máme dost té hladové stravy.“
Hospodin poslal proto na lid jedovaté hady, jejichž uštknutí způsobilo smrt
mnoha lidí z Izraele. Lidé přišli k Mojžíšovi a řekli: „Hřešili jsme, když jsme
mluvili proti Hospodinu a proti tobě; modli se k Hospodinu, aby od nás
odstranil hady.“ A Mojžíš se modlil za lid. Hospodin řekl Mojžíšovi: „Udělej si
hada a vztyč ho na kůl; každý uštknutý, když se na něj podívá, zůstane naživu.“
Mojžíš zhotovil měděného hada, vztyčil ho na kůl, a když had někoho uštkl a ten
pohlédl na měděného hada, zůstal naživu.
Žl 78 (77), 1-2.34-35.36-37.38 Odp.: srov. 7c
Odp: Nezapomínejte na Boží skutky!
Slyš, můj lide, mé naučení,
nastav uši slovům mých úst!
Otevřu k průpovědi svá ústa,
vyložím tajemné události z pradávných dob.
Odp.
Když Hospodin hubil Izraele, hledali ho,
obraceli se a sháněli se po Bohu.
Vzpomínali si, že Bůh je jim skálou,
že Nejvyšší, Bůh, je jim zachráncem.
Odp.
Lísali se k němu ústy,
ale svým jazykem mu lhali,
neboť jejich srdce nebylo k němu upřímné
a nebyli věrni jeho smlouvě.
Odp.
On však milostivě odpouštěl vinu a nehubil je,
často potlačoval svůj hněv
a nedal zcela vzplát své nevoli.
2. ČTENÍ Flp 2,6-11
Čtení z listu svatého apoštola Pavla Filipanům.
Kristus Ježíš, ačkoli má božskou přirozenost, nic nelpěl na
tom, že je rovný Bohu, ale sám sebe se zřekl, vzal na sebe přirozenost
služebníka a stal se jedním z lidí. Byl jako každý jiný člověk, ponížil se a
byl poslušný až k smrti, a to k smrti na kříži. Proto ho také Bůh povýšil a dal
mu Jméno nad každé jiné jméno, takže při Ježíšově jménu musí pokleknout každé
koleno na nebi, na zemi i v podsvětí a každý jazyk musí k slávě Boha Otce
vyznat: Ježíš Kristus je Pán.
EVANGELIUM Jan 3,13-17
Slova svatého evangelia podle Jana.
Ježíš řekl Nikodémovi: „Nikdo nevystoupil do nebe kromě
toho, který sestoupil z nebe, totiž Syn člověka. Jako Mojžíš vyvýšil na poušti
hada, tak musí být vyvýšen Syn člověka, aby každý, kdo věří, měl skrze něho
život věčný.
Neboť tak Bůh miloval svět, že dal svého jednorozeného Syna, aby žádný, kdo v
něho věří, nezahynul, ale měl život věčný. Bůh přece neposlal svého Syna na
svět, aby svět odsoudil, ale aby svět byl skrze něho spasen.“
_______________________________________________________
Slůvko pro děti:
Může nám to připadat hodně divné, ale můžeme to aspoň trošku
pochopit, když si uvědomíme, že had na kůlu vlastně předpovídá smrt Pána Ježíše
na kříži. A je důležité si taky připomenout, že Ježíšovou smrtí ten příběh
neskončil – to bychom tady ani dneska nebyli. Pán Ježíš smrt přemohl, protože
vstal z mrtvých. Hadi, kteří se snaží jedem otrávit Izraelity na poušti, jsou
symbol všeho zlého, co nás může v životě potkat – našeho hříchu, a hlavně
smrti, které se všichni bojíme a jsme tím strachem jakoby uštknutí. Ale když se
tolik na to všechno špatné nedíváme a spíš hledíme na Pána Ježíše, tak nezapomeneme,
že on to všechno zlo přemohl - tím, že je vzal na sebe. Protože nás má rád. A
my už se bát nemusíme, aspoň ne tolik; ani toho špatného a zlého, co vidíme
kolem sebe nebo sami u sebe; ani toho, že jednou zemřeme.
Milí bratři a sestry,
Poselství dnešního svátku je v mnohem podobné
tomu, co prožíváme při liturgii velkopáteční
bohoslužby, konkrétně při
pozdvihování a uctívání kříže. Zpíváme Ecce lignum
crucis – Hle, kříž, na kterém umřel spasitel světa, a hledíme přitom na pozdvihnutý kříž jako hlavní znamení naší spásy.
Nicméně souvislost má dnešní svátek i s oslavou
křesťanských Vánoc. Mnoho starých duchovních autorů připomíná poněkud nečekanou
souvislost mezi tajemstvím Ježíšova kříže a jeslemi, do kterých byl položen po
svém narození. Nejen proto, že oboje je ze dřeva, nebo proto, že jesle jsou
předzvěstí kříže, ve smyslu textu písně Svatý kříži, Tebe ctíme, lůžko pána
Ježíše. Obě tato tajemství Ježíšova života, Vánoce i Velikonoce, úplný
začátek a úplný konec jeho života, nám totiž nejvíce ukazují hloubku Jeho
ztotožnění se s každým lidským příběhem. Vidíme zde vtěleného Boha jako
malé děťátko a na druhé straně jako umírajícího trestem pro nejhorší
zločince.
Jestliže rozjímáme obě tyto situace, můžeme do
hloubky pochopit výpověď, která je obsažena v dnešním druhém čtení,
z listu svatého Pavla Filipanům: Způsobem bytí byl roven Bohu, a přece na své rovnosti
nelpěl, nýbrž sám sebe zmařil, vzal na sebe způsob služebníka, stal se jedním z
lidí. A v podobě člověka se ponížil, v
poslušnosti podstoupil i smrt, a to smrt na kříži. Bůh se v Ježíši Kristu ztotožnil s každým
člověkem až do krajnosti, vzal na sebe úplně všechno lidské, včetně našeho
hříchu, našich nejzazších temnot, a vstoupil i do naší smrti. Neexistuje žádná
lidská situace, v níž by Ježíš nemohl nebo nechtěl být přítomný.
Pohled na jesle a na kříž zcela
ruší určitou představu o Bohu, která se stále znovu má tendenci vynořovat –
představu někoho nekonečně vzdáleného a nekonečně velkého a mocného, který vidí
svět shora a lidi jako figurky na šachovnici. Představu, která může vposledku
vzbuzovat pouze otrocký strach, nebo ateistické odmítnutí, rozhodně nikoli však
lásku.
Zároveň ve světle tajemství
Ježíšova kříže získávají smysl i situace, které jsou lidsky vzato beznadějné,
věci, které nezadržitelně spějí ke špatnému konci – rozpadající se vztahy,
nevyléčitelná nemoc, postupně se zrychlující odklon většiny společnosti od
křesťanství, nebo cokoli jiného, co nás může trápit a s čím si nevíme
rady. Všechno je v tajemství kříže obsaženo, v tom všem je Bůh skrze
Ježíše Krista přítomen – a všechno tedy skrze kříž přechází do nedělního rána
Vzkříšení. Proto pro nás kříž není již hrozným znamením kruté smrti, ale
součástí radostné zvěsti. Zjevuje se v něm smysluplnost všeho, co patří
k našemu lidství, a Boží nekonečná láska a nekonečná blízkost vůči
člověku.
Žádné komentáře:
Okomentovat