15. neděle v mezidobí
C 2025
Čtení z páté knihy Mojžíšovy.
Mojžíš řekl lidu: "Budeš poslouchat hlas Hospodina, svého
Boha, a zachovávat jeho příkazy a nařízení, to, co je napsáno v knize tohoto
Zákona, a obrátíš se k Hospodinu, svému Bohu, celým srdcem a celou duší.
Neboť tento příkaz, který ti dnes ukládám, není pro tebe příliš nesnadný a není
tak daleko od tebe. Není na nebi, že bys musel říkat: 'Kdopak nám vystoupí do
nebe, aby nám ho snesl, oznámil, a my ho mohli zachovávat?' Není daleko za
mořem, že bys musel říkat: 'Kdopak nám překročí moře, aby nám ho přinesl,
oznámil, a my ho mohli zachovávat?' Vždy je ti to slovo velmi blízké, je v
tvých ústech a v tvém srdci, takže ho můžeš zachovávat."
Žl 69(68),14+17.30-31.36ab+37
Odp.: Hledejte, ubožáci, Hospodina a pookřejte v srdci.
Obracím se modlitbou k tobě, Hospodine, v čas milosti, Bože! Vyslyš mě ve své
veliké lásce, věrně mi pomoz! Vyslyš mě, Hospodine, tvá láska je dobrotivá,
obrať se ke mně se svým nesmírným slitováním.
Odp.
Já jsem ubohý a plný bolesti, ať mě ochrání, Bože, tvá pomoc. Písní budu slavit
Boží jméno, velebit je budu zpěvem chvály.
Odp.
Neboť Bůh pomůže Siónu a vystaví judská města. Zdědí je potomci jeho
služebníků, budou tam sídlit, kdo milují jeho jméno.
Odp.
2. ČTENÍ Kol 1,15-20
Čtení z listu svatého apoštola Pavla Kolosanům.
Ježíš Kristus je věrný obraz neviditelného Boha, prvorozený z
celého tvorstva. V něm bylo stvořeno všechno na nebi i na zemi, svět viditelný
i neviditelný: ať už jsou to andělé při trůnu, ať jsou to panstva, ať jsou to
knížata, ať jsou to mocnosti - všecko je stvořeno skrze něho a pro něho.
Kristus je dříve než všechno ostatní a všechno trvá v něm.
A on je hlava těla, to je církve: on je počátek, prvorozený
mezi vzkříšenými z mrtvých. Tak má ve všem prvenství. Bůh totiž rozhodl, aby v
něm sídlila plnost dokonalosti, a že skrze něho usmíří se sebou všecko tvorstvo
jak na nebi, tak na zemi tím, že jeho krvi, prolitou na kříži, zjedná pokoj.
EVANGELIUM Lk 10,25-37
Slova svatého evangelia podle Lukáše.
Jeden znalec Zákona povstal, aby přivedl Ježíše do úzkých, a
zeptal se ho: "Mistře, co mám dělat, abych dostal věčný život?"
Ježíš mu řekl: "Co je psáno v Zákoně? Jak tam
čteš?"
On odpověděl: "Miluj Pána, svého Boha, celým svým
srdcem, celou svou duší, celou svou silou i celou svou mysli, a svého bližního
jako sám sebe."
Řekl mu: "Správně jsi odpověděl. To dělej, a budeš
žít." Ale on se chtěl ospravedlnit, a proto se Ježíše zeptal: "A kdo
je můj bližní?"
Ježíš se ujal slova a řekl: "Jeden člověk šel z
Jeruzaléma do Jericha a octl se mezi lupiči. Ti ho o všechno obrali, zbili,
nechali napolo mrtvého a odešli. Náhodou šel tou cestou nějaký kněz; viděl ho,
ale vyhnul se mu. Stejně i jeden levita přišel k tomu místu; viděl ho, ale
vyhnul se mu.
Také jeden Samaritán přišel na své cestě k němu, viděl ho a
bylo mu ho líto. Přistoupil k němu, nalil mu do ran oleje a vína, obvázal je,
vysadil ho na svého soumara, dopravil do hostince a staral se o něho. Druhého
dne vytáhl dva denáry a dal je hostinskému se slovy: 'Starej se o něho, a co
vynaložíš navíc, já ti doplatím, až se budu vracet.'
Co myslíš, kdo z těch tří se zachoval jako bližní k tomu,
který se octl mezi lupiči?" On odpověděl: "Ten, kdo
mu prokázal milosrdenství." A Ježíš mu řekl: "Jdi a stejně jednej i
ty!"
_______________________________________________________
Slůvko pro
děti:
Milé děti,
Co myslíte, kdo je ve skutečnosti ten milosrdný
Samaritán, koho představuje? Podle těch posledních Ježíšových slov Jdi a stejně jednej i ty bychom si mohli myslet, že je to jakoby příklad pro nás: když vidíš
někoho, komu je potřeba pomoci, tak mu podle svých sil taky pomoz. Ale je ještě
jeden možný výklad: Ten ubohý člověk, co ho přepadli lupiči, jsme my, třeba
když se náš život dostane do nějakých těžkostí. A ten Samařan je Ježíš, který
na nás hledí se soucitem a který nás pozvedá a uzdravuje.
Milí bratři a sestry,
Známý německý jezuitský kněz a teolog Karl
Rahner napsal sbírku esejů Worte ins
Schweigen – Slova do mlčení, a v ní je také úvaha
s názvem Bůh mého
poznání. Cituji z ní jednu pasáž:
Tvé slovo,
Bože, a Tvá moudrost jsou již ve mně; ne že bych Tě poznával a chápal, ale že
Ty mne poznáváš jako svého přítele a svého syna. Toto slovo, jež se rodí z Tvého
srdce jako Tobě rovné a jež mi vkládáš do srdce, potřebuje pro mne ještě výklad
vnějším slovem, které slyším a přijímám vírou.
Velice podobná je i výpověď dnešního prvního
čtení, z páté knihy Mojžíšovy:
(Boží slovo) není na
nebi, že bys musel říkat: 'Kdopak nám vystoupí do nebe, aby nám ho snesl,
oznámil, a my ho mohli zachovávat?' Není daleko za mořem, že bys musel říkat:
'Kdopak nám překročí moře, aby nám ho přinesl, oznámil, a my ho mohli
zachovávat?' Vždy je ti to slovo velmi blízké, je v tvých ústech a v tvém
srdci, takže ho můžeš zachovávat."
Jeden z nejsilnějších důkazů toho, že Boží slovo je pravdivé, je právě
skutečnost, jak si toto slovo vydává vzájemně svědectví s naší vnitřní
zkušeností; s tím, co prožíváme, s našimi radostmi a bolestmi, s našimi
životními zápasy; zkrátka se vším existenciálním poznáním, které získáváme na
pouti naším životním příběhem. Když to vše konfrontujeme se slyšeným, čteným a
rozjímaným slovem Písma, získáváme s časem stále větší jistotu: Bůh nás
opravdu zná a opravdu vede, jeho Slovo je vskutku ostřejší než každý
dvojsečný meč, jak říká svatý Pavel; vynáší o nás pravdivý soud, ale
zároveň nás ujišťuje o stálé a neměnné Boží lásce k nám. V síle této
zkušenosti přestává být důležité, že například starozákonní zpráva o stvoření (nebo
spíš její doslovný výklad) je v rozporu se současným přírodovědným obrazem
světa. Začínáme chápat, že kritérium pravdivosti Božího slova je právě a
zejména v tom, jak dokáže hovořit k našemu srdci a osvětlovat smysl
našich životních událostí.
Podobenství o milosrdném Samařanu z dnešního evangelia pak z tohoto
pohledu není především apel na to, abychom prokazovali milosrdenství svým
bližním. Zve nás spíše k tomu, abychom se ignaciánskou metodou sami ztotožnili
s oním přepadeným a zbitým člověkem a v duchu na sobě zažili Ježíšův
pohled, plný soucitu; abychom zažili vylití oleje a vína Ducha svatého do našich
ran. Abychom zakusili, jak se o nás Pán sám stará, a jak se stará i
prostřednictvím druhých lidí, v podobenství reprezentovaných oním
hostinským. Můžeme si při tom zároveň vzpomenout na všechny situace z naší
osobní historie, v nichž se právě toto skutečně odehrálo, ve kterých jsme v těžkostech zažili něžnou Boží lásku a péči.
Žádné komentáře:
Okomentovat